מזכ"ל נאט"ו: מאות אלפים נעקרו מקוסובו

"גברים בגילאי 60-30 אינם נראים; העניין יתבהר כאשר ניכנס לקוסובו" * סיוע הומניטרי ליוגוסלביה

מזכ"ל נאט"ו, חאווייר סולאנה אמר היום (א'), כי אין לו ספק שמאות אלפים מתושבי קוסובו נעקרו מבתיהם על-ידי הכוחות הסרביים, וציין, כי המבצע של נאט"ו מתנהל על-פי המתוכנן ושהוא צפוי לנצח.

סולאנה הביע תקווה שהפליטים יוכלו לשוב לבתיהם עוד לפני החורף, והוסיף, כי הוא צופה לגילוי "עובדות קשות" בנוגע לזוועות של טיהור אתני בקוסובו, כשהכוחות הבינלאומיים יתחילו ללוות את תושבי קוסובו לבתיהם.

תחילה אמר סולאנה בראיון ל-בי.בי.סי, כי הוא מאמין שמאות אלפים נרצחו בקוסובו, אולם נאט"ו תיקנה מאוחר יותר את דבריו של סולאנה, ושהוא התכוון לכך שהם נעקרו מבתיהם.

"אין רואים גברים בין הגילאים 30 עד 60. העניין יתבהר כשניכנס לקוסובו ואולי נדע על עובדות קשות שאפילו אין אנו חולמים עליהן", ציין סולאנה.

לדבריו, יש ראיות לכך שפליטים נלקחו או נשלחו לעיר קוריסה, שם נהרגו כ-80 אזרחים בהפצצה של נאט"ו ביום חמישי.

"קוריסה היתה עמדת מטה, אין כל ספק בכך שמדובר באתר צבאי. פליטים נעלמו לפתע. אנו נוטים לחשוב שהתשמשו בפליטים לא רק מהבחינה הצבאית, אלא גם פוליטית", הוא הוסיף.

בתוך כך, סוכנות הידיעות היוגוסלבית מסרה היום שמשלחת של ארגונים הומניטריים של האו"ם אמורה להגיע לבלגראד, כדי לכונן מנגנונים לשיתוף פעולה בתחומי הסיוע.

במהלך הביקור, שיימשך עשרה ימים, המשלחת תבקר בערים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהפצצות נאט"ו, כגון נובי סאד, ניש, קראגוייבאץ', פרישטינה (בירת קוסובו) ופודגוריצה (בירת מונטנגרו).

בראש המשלחת יעמוד סרג'יו ויירה דה-מלו, האחראי לתחום ההומניטרי בנאט"ו, והיא תכלול נציגים מנציבות האו"ם לפליטים, מיוניצ"ף, מארגון הבריאות העולמי, מארגון העבודה הבינלאומי, מארגון המזון והחקלאות העולמי, מתוכנית המזון הבינלאומית, מתוכנית האו"ם לפיתוח הסביבה ומנציבות האו"ם לזכויות האדם