מחלוקת בצמרת משרד התשתיות לגבי מקורות רכישת הגז הטבעי לישראל

שרון צפוי להכריע בימים הקרובים לטובת יבוא גז טבעי ממצרים באמצעות צנרת

מחלוקת קשה פרצה בימים האחרונים במשרד התשתיות לגבי המקורות מהם תייבא ישראל גז טבעי בשנים הבאות. ל"גלובס" נודע, כי שר התשתיות, אריאל שרון צפוי להכריע בנושא בימים הקרובים. אתמול (ג') אמורה היתה להתקיים ישיבה, ובה היו אמורים הצדדים להציג את עמדותיהם בפני שרון, אך הישיבה נדחתה ברגע האחרון, ותתקיים בימים הקרובים.

מנכ"ל משרד התשתיות, קובי כץ, טרם גיבש את עמדתו בעניין. חלק מהפקידות הבכירה במשרד סבורה, כי יש לתת עדיפות ליבוא גז טבעי באמצעות צנרת, אם אכן תהיה אופציה כזו. על פי הערכות, יתמוך שרון בעמדה לפיה יש להעדיף רכישת גז טבעי באמצעות צנרת, כלומר ממצרים.

אחרי הדיון הפנימי המתוכנן, צפוי שרון להודיע לחברת החשמל, כי עליה להאיץ את המגעים עם בעלי הגז הטבעי במצרים, אמוקו מארה"ב ואגיפ מאיטליה. יצוין, כי מו"מ כזה חייב לקבל את אישור ממשלת מצרים, שעד כה הקפיאה את המו"מ עם ישראל בשל המתיחות המדינית. באחרונה רווחו ההערכות, כי בעקבות הסכם וואיי, יסכימו המצרים לחדש את המו"מ.

עמדה נוספת, שגם בה מצדדים כמה מבכירי המשרד, היא שיש להעדיף את אופציית הגז הנוזלי. פקידים בכירים אלה טוענים, כי הגז הטבעי הנוזלי (המובל באמצעות מכליות) צפוי להיות מוזל באופן משמעותי בשנים הבאות. כן הם סבורים, כי עדיף להסתמך על המקורות המעוניינים לספק גז נוזלי לארץ, כמו אוסטרליה, ניגריה ונורבגיה, על פני מצרים, אשר במקרה של מתיחות מדינית בעתיד עשויה להפסיק את הזרמת הגז.

המתנגדים ליבוא גז נוזלי טוענים, כי מחיר הגז יקר מדי, וכי יהיו קשיים לקבל אישורים להקמת מסוף באחד הנמלים בארץ, המיועד לקלוט את הגז הנוזלי. זאת, משיקולים בטיחותיים. הגז המובל בצנרת מצריך הקמת צנרת בישראל ותו לאו.

בעמדת התומכת ביבוא גז טבעי בצנרת תומכים ככל הנראה גם במשרד האוצר. מנכ"ל חברת החשמל, רפי פלד, תומך אף הוא בעמדה זו. חברת החשמל אמורה להיות צרכנית הגז העיקרית (%60).

גם הקבוצות המתמודדות במכרז להקמת תשתית הגז בארץ, בהיקף של מאות מיליוני דולרים, גורסות, כי יש להעדיף יבוא גז בצנרת, עקב המחיר הזול ביותר. הקבוצות טענו באחרונה במכתב לשרון, כי יבוא גז נוזלי יביא למצב שחברות המועמדות לרכוש את הגז כחומר גלם, לא ירכשו אותו. נכון לעכשיו, האופציה היחידה לרכישת גז טבעי בצנרת היא ממצרים.

כפי שפורסם ב"גלובס", מחקר שהכין באחרונה היועץ לשעבר של הבנק העולמי, ד"ר עמית מור, קובע, כי המשק הישראלי יפסיד 125 מיליון דולר בשנה, אם ישראל תתבסס על גז נוזלי