חברת הלוויין yes חייבת לח.ל.ל כ-11.1 מיליון שקל

כך עולה מתשקיף שפרסמה ח.ל.ל * מנכ"ל ח.ל.ל: Yes משלמת היום את תשלומיה בצורה מלאה

לחברת הלוויין yes יש חוב של כ-11.1 מיליון שקל לחברת ח.ל.ל תקשורת והיא אינה עומדת בהתחייבויות שלה כלפי ח.ל.ל. כך עולה מהתשקיף של ח.ל.ל, אותו פרסמה החברה במסגרת מהלך שתכליתו לגייס 160 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח להמרה, מניות ואופציות.

עוד עולה מהתשקיף כי yes אחראית ל-35.15% מסך הכנסות ח.ל.ל שהגיעו לכ-22 מיליון שקל. בתשקיף נכתב כי מכיוון שכך, ל.ח.ל.ל תלות ב-yes ובמצבה הכספי. עוד עולה מהתשקיף כיyes מקבלת 256 ימי אשראי, בעוד שבעבר היא כבר הגיעה למצב של 524 ימי אשראי.

מנכ"ל ח.ל.ל תקשורת, דוד פולק, מציין כי החוב של yes הוא לא ישירות לח.ל.ל אלא לתעשייה האווירית, "החוב הוא היסטורי ושייך לעמוס 1. היום yes משלמת לתעשייה האווירית והיא בתורה מעבירה לנו עמלה, בהתאם לתשלומים של חברת הלוויין. Yes משלמת היום את תשלומיה בצורה מלאה ועומדת בכל ההתחייבויות שלה. ל-yes יש חוב מהעבר המוזכר בתשקיף וגם אותו היא סוגרת בהדרגה. מדובר בסכומים נמוכים יחסית ללא השפעה מהותית", אמר פולק.

הגיוס נועד לממן את הפרויקטים הבאים של החברה: הצבת הלוויינים עמוס 3 ויותר מאוחר עמוס 4 במסלולם ואספקת שירותי תקשורת נרחבים יותר באמצעותם. הלוויין עמוס 3 אמור להחליף את עמוס 1, שהחל לפעול ב-1996 והוצב בנקודת 4W, שהפכה גם לנקודת היעד של עמוס 2 ו-3. ב-2008 אמור עמוס 1 לסיים את חייו. ח.ל.ל תקשורת רוצה לשגר את עמוס 3 עוד לפני שחייו של עמוס 1 מסתיימים, כדי ליצור חפיפה ולדאוג שהלקוחות יקבלו את הכיסוי הלוויני הנדרש. לכן השיגור שלו מיועד ל-2007.

עמוס 2 מומן על ידי הלוואה בנקאית מבנק לאומי ובנק הפועלים, בהיקף של 100 מיליון דולר. לסכום זה נוספו 18 מיליון דולר שגויסו כאג"ח, הזרמה של בעלי מניות ואשראי מספקים. שיגור עמוס 2 לווה בבעיות קשות, כאשר שיגורו של הטיל אריאן בוטל והגעת הלוויין לחלל נדחתה. בינתיים תשלום הקופון על האג"ח נדחה ונראה כי ח.ל.ל תקשורת נכנסת לצרות. בסופו של דבר הלוויין המריא באמצעות טיל רוסי והכול שב על מקומו בשלום.

פולק מוסיף כי הפעם האג"ח בטוח יותר, כיוון שהחברה לקחה לעצמה יותר מרווח זמן לייצור הלוויין. ח.ל.ל תקשורת מוחזקת על ידי יורוקום, קבוצת ח. מר, החברה הכללית לשרותי לווין המנוהלת על ידי מאיר עמית והתעשייה האווירית, בחלקים שווים.