הסולם של זליכה

תוכניות חלוקת מניות לאומי נקברה רשמית, אך את הנזק שלה היא כבר גרמה. כדאי מאוד שמישהו באוצר יבהיר בצורה רשמית ומחייבת מה בדיוק מתכוונת המדינה לעשות

מכירה לבעל גרעין שליטה, חלוקת אופציות, מכירה בשוק ההון, מכירה לבנק זר. אלו הם רק חלק משלל האפשרויות שעלו בשנים האחרונות להפרטת בנק לאומי. כל אחת מהאפשרויות נפסלה בסופו של דבר מסיבותיה היא, מה שהביא את המדינה לדבוק במוזרה מכל התוכניות - חלוקת מניות הבנק לציבור חינם אין כסף.

הריח הפוליטי העז שהדיפה התוכנית שטווה החשב הכללי , ירון זליכה, הוא שמשך את שר האוצר, בנימין נתניהו, לדבוק בתוכנית המהפכנית. ככלות הכל, מה מיטיב יותר עם הציבור מאשר חלוקה בחינם של נכס, שעשוי להניב רווחים של מאות ואולי אלפי שקלים?

ואולם, מצד שני, קיים מומנטום ברור בשוק ההון. הבורסה הישראלית עולה, מניות הבנקים מזנקות. קצת קשה לזכור, אבל לפני שנה ומשהו עמד שווי השוק של מניות הבנקים במקרה הטוב על 80%-70% מההון העצמי; היום הוא מתקרב ל-150%.

מצב זה הבהיר לנתניהו, כי תוכנית המניות - שעלותה עלולה להגיע ל-250 מיליון שקל, עם בירוקרטיה סבוכה ושאלות משפטיות סבוכות לא פחות - ואשר לא תכניס לאוצר אפילו אגורה אחת, נחותה אל מול מכירת הבנק. וגם לזה יש בונוס פוליטי: נתניהו יוכל להראות לציבור צ'ק שמן שנכנס לקופת המדינה, גם אם לא לחשבון הבנק של כל אחד מאזרחי ישראל.

מכירת 10% ממניות הבנק היום בשוק ההון, היא למעשה הסולם שמגיש נתניהו לזליכה, באמצעותו יוכל החשב הכללי הצעיר לרדת מהתוכנית לחלוקת מניות לאומי לציבור. מדובר בשלב אחד לפני הכרזה סופית על ביטול התוכנית ופתיחת האפשרות למכור את הבנק לבעל שליטה בודד.

כל זה מבורך ונדרש. אין ספק שעדיף למכור את הבנק השני בגודלו במערכת, לו אחזקות משמעותיות בגופים מרכזיים במשק כמו החברה לישראל, מגדל, אפריקה-ישראל ועוד, ושהוא גם המממן העיקרי של בעלי השליטה בבנק הפועלים, לבעל שליטה ידוע, ולא לתת לו להיקלע למאבקי שליטה לגופים בלתי ידועים בבורסה.

אך הדרך בה מבצעת זאת המדינה, בזיג-זג בלתי צפוי (יו"ר ועד עובדי הבנק, לואי רוט, כינה זאת "גונבים את הבנק באישון לילה"), היא זו שאינה ראויה. מה חושבים הבוקר אלה שמבקשים אולי לרכוש את גרעין השליטה - שלמה אליהו, בית ההשקעות גולדמן-זאקס, המיליארדר הקנדי ג'רי שוורץ ועוד כמה גופים בעולם?

הם פשוט לא מבינים מה עושה המדינה: האם היא מחלקת את המניות לציבור, האם היא מוכרת את הבנק בבורסה, או שמא היא תשאיר גם משהו עבורם שיהפוך אותם לבעלי השליטה בבנק לאומי? כדאי שמישהו יתן תשובות ברורות, מחייבות ומהירות.