שרגא ברוש: נמשכת ההאטה בקצב גידול יצוא ההייטק

בחודשים אוקטובר 2004-ינואר 2005 חלגידול של 0.3% בלבד; היצוא התעשייתי הכולל גדל ריאלית בכ-5.5% ל-8.4 מיליארד דולר

בחודשים אוקטובר 2004 - ינואר 2005 חל גידול מתון ביותר ביצוא ההיי-טק,0.3% בלבד, לעומת הרבעון השלישי שקדם לו, והוא הסתכם ב-3.8 מיליארד דולר. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתכמו על ניתוח חודשי שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, בנושא מצב היצוא התעשייתי.

זאת, לאחר גידול של כ-2% ברבעון השלישי אשתקד, גידול של כ-4% ברבעון השני וגידול שיא של כ-13.5% ביצוא ההיי-טק ברבעון הראשון של 2004 (מדובר בענפי הטכנולוגיה העילית: רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות).

ברוש מציין, כי ההאטה המתמשכת בקצב גידול יצוא ההיי-טק משקפת נסיגה חדה של 9% ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, אשר קוזזה הודות לגידול שחל ביצוא יתר ענפי הקבוצה בתקופה זו - גידול של כ-10% ביצוא התרופות, גידול של כ- 3.5% ביצוא ענף ציוד התקשורת, בקרה ורפואי ושל כ- 2% ביצוא כלי הטייס.

למרות זאת, אומר ברוש, היצוא התעשייתי כולו (ללא יהלומים) צמח ריאלית בכ-5.5% בחודשים אלו, לעומת הרבעון השלישי של 2004, והסתכם בכ-8.4 מיליארד דולר. זאת, לאחר נסיגה ריאלית של כחצי אחוז ברבעון השלישי אשתקד.

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה לזרז את הפעלת הכלים החדשים לעידוד היצוא, כלים שכבר הוחלט עליהם, אך הם מופעלים באופן חלקי בלבד, כגון - מאגדים ליצוא, תמיכה ביצואן הבודד, חדירה לארצות יעד וליווי שיווקי. להערכתו, הוצאה לפועל של כלים אלו תסייע להגדיל את היצוא במאות מליוני דולרים נוספים לשנה. ברוש קורא למשרד התמ"ת לפעול למימוש ההתחייבויות של חברות זרות לרכש גומלין, תוך הסתייעות בארגונים הכלכלים. מדובר בהתחייבויות בהיקף של מאות מליוני דולרים בשנה.

עוד עולה מניתוח היצוא, כי חל גידול חד של כ-14% בחודשים אוקטובר 2004-ינואר 2005 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).

ברוש מוסיף ומציין, כי יש להניח שחלק לא מבוטל מגידול זה נובע משחרור סחורות שהתעכבו בנמלי הים גם לאחר תום השביתה - באמצע הרבעון השלישי של 2004, ולראיה - גידול זה חל לאחר נסיגה חדה של כ-7% ברבעון השלישי אשתקד.

ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית חל בחודשים הללו גידול מרשים של 10%, בהמשך לגידול ריאלי של כ-2% ברבעון השלישי של 2004 (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).

במקביל, נרשם בחודשים אלו גידול ריאלי של קרוב ל-6% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, לאחר נסיגה קלה (0.8%-) ברבעון השלישי אשתקד (מדובר בענפי הכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).

מניתוח היצוא ללא יהלומים לפי יעדים גיאוגרפיים עולה, כי בחודשים אוקטובר 2004-ינואר 2005 חל גידול ביצוא לכל היעדים, במונחים דולריים. גידול בולט של 12% נרשם בתקופה זו ביצוא לארצות אסיה, לצד גידול מרשים של 9.3% ביצוא לארצות האיחוד האירופי ושל 8.7% ביצוא לארה"ב. גידול מתון יחסית, של 2.7%, נרשם בתקופה זו ביצוא ליתר מדינות העולם.

ברוש מעריך, כי ברבעון האחרון אשתקד חל שיפור קל ברווחיות היצוא - אומדן ראשוני מצביע על ירידה של כ-2% במדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא בסוף 2004. עלייה במדד פרושה ירידה ברווחיות. ירידה זו נגזרה מגידול חד של 2.4% בפריון העבודה, לצד יציבות בעלות העבודה, וחלה למרות התיסוף החד של 2.3% בשערו של השקל ביחס לדולר וההרעה בתנאי הסחר.