הוועדה לתקציב הכנסת סירבה לאשר את תקציב הבית בסך 354 מיליון שקל

דרשה מחשב הכנסת לקצץ מהתקציב כ-14 מיליון שקל

הוועדה המשותפת לתקציב הכנסת סירבה היום לאשר את תקציב הבית בסך כ-354 מיליון שקל לשנת 2005 ודרשה מחשב הכנסת לקצץ ממנו כ-14 מיליון שקל.

החשב הוסיף למעשה כ-44 מיליון שקל לתקציב וסכום זה הוגדר כתקציב מיוחד, אולם יו"ר הוועדה, ח"כ רוני בראון (ליכוד), היה מוכן להתחשב בתוספת של כ-30 מיליון שקל בלבד, המיועדים למימון הוצאות הבינוי והפיתוח של משכן הכנסת וסביבתו.

בסכום זה נכללים תשלום ראשון בסך 17 מיליון שקל על חשבון האגף החדש שנמצא בתהליך בנייה, אשר חלקו עומד להימסר לתפעול הכנסת במהלך השנה. האגף נבנה בשיטת PFI תמורת תשלום שנתי בסך 14 מיליון שקל למשך 25 שנה.

לדברי חשב הכנסת אבי לוי, התשלום הראשון גדול ב-3 מיליון שקל כתשלום מראש של המע"מ על הבנייה. כמו כן כולל התקציב את פיתוח הכיכר הסמוכה למשכן הכנסת והקמת מרכז מבקרים חדש ואירגון המרכז הקיים בנוסף להשתתפות הכנסת במימון חניון הלאום המיועד גם למבקרים במשכן.

אולם, בראון התנגד בתוקף לתוספות האחרות, הכוללות בין השאר את התוספת שאושרה לשכר העוזרים הפרלמנטרים ותוספות אחרות עבור ערוץ הכנסת, האחזקה השוטפת והמיגון הביטחוני. החשב נדרש למצוא כיסוי לסעיפים אלה בקיצוץ של סעיפים אחרים בתקציב.

ח"כ אברהם שוחט (עבודה) תקף בחריפות את הכנת התקציב החורגת ממיגבלות תקציב המדינה, המאפשר תוספת שנתית שאיננה עולה על אחוז אחד. הוא גם תקף את חוסר האחריות של החברים בוועדה שהגדילו ב-10 מיליון שקל את שכר העוזרים הפרלמנטרים בלי למצוא לכך כיסוי בתקציב.

חברי הוועדה מתחו ביקורת גם על תקציבי הבינוי שמחוץ לאגף החדש, המיועדים עבור פרויקטים שהוועדה איננה יודעת על קיומם ומהותם. החשב הסביר כי מדובר בפרויקטים שנדונו בוועדת היגוי בידיעת יו"ר הכנסת.

יו"ר הוועדה הודיע כי לא יאשר לערוץ הכנסת סכומים נוספים כנדרש בתוספת לתקציב מעבר ל-15 מיליון שקל, שהם התשלום השנתי שהבית התחייב לכיסוי שידורי הערוץ. הוא ביקש למחוק מהתקציב סך של כמיליון שקל, המיועדים להשתתפות בשידורי הלוויין ולמימון "ייעוץ מקצועי" לשידורי הערוץ.

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הגן בתגובה על רוב החריגות, בעיקר של תקציבי הבינוי, ואמר כי את פיתוח כיכר הכנסת דרשה עיריית ירושלים. כמו כן אמר ריבלין כי פעילות הכנסת גדלה בשנים האחרונות שבהן הכנסת קיצצה בתקציבה מעבר להנחיות משרד האוצר.