ביה"ד לעבודה נגד שטרית: ביטל ההיתרים שנתן משרד התחבורה לחברת נתיבי אקספרס בב"ש

השופט סטיב אדלר: התערבות המדינה במאבק של עובדי מטרודן היתה לא מידתית ולכן יש להפסיק לאלתר את מתן ההיתרים

בית הדין הארצי לעבודה ביטל היום (ה') את ההיתרים שנתן משרד התחבורה לחברת נתיבי אקספרס, להפעיל את התחבורה הציבורית בבאר-שבע במקום חברת מטרודן, שנהגיה שובתים.

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, קיבל את הערעור שהגישה ההסתדרות נגד משרד התחבורה וחברת מטרודן, וקבע כי התערבות המדינה במאבק ההתארגנות של עובדי מטרודן היתה לא מידתית ולכן יש להפסיק לאלתר את מתן ההיתרים.

השאלה שעמדה לדיון היא שאלת גבולות הפעלת סמכויותיה השלטוניות של המדינה כרגולטור, כאשר להפעלת סמכותה יש השפעה על זכות ההתארגנות.

המדינה הפריטה את התחבורה העירונית בבאר שבע באמצעות מתן זיכיון לחברת מטרודן. החברה הפעילה צי אוטובוסים באמצעות 19 קווי נסיעה ו-140 נהגים שהועסקו בחוזים אישיים.

לאחר שהתקיימו בחירות בקרב הנהגים הפכה ההסתדרות לארגון היציג ופנתה להנהלת מטרודן בבקשה לנהל מו"מ על הסכם קיבוצי לעובדיה. מטרודן סירבה ובעקבות כך פתחו הנהגים בשביתה שעדיין נמשכת.

משרד התחבורה החליט בדצמבר 2004 לתת היתר למוניות לנסיעות מיוחדות בתשלום של 4 שקל מכל נוסע. ב-21 לינואר השנה ניתן רישיון זמני לנתיבי אקספרס להפעיל חלק מהקווים המושבתים, הדבר נעשה באמצעות מכרז.

בית הדין האיזורי קבע, כי מטרת האמצעים שבהם נקט שר התחבורה היא להבטיח תחבורה ציבורית בעיר ולהקל על תושביה. לכן, דחה בקשה של ההסתדרות להוציא צו נגד פעולות השר. על כך ערערה ההסתדרות לבית הדין הארצי לעבודה.

ההסתדרות טענה, כי באמצעות מתן זיכיונות זמניים פוגעת המדינה ומתערבת באפקטיביות של זכות ההתארגנות והשליטה של העובדים. המדינה טענה, כי בית הדין נעדר סמכות עניינית לדון בסכסוך ולפיכך יש לדחות את הערעור על הסף.

לדברי אדלר, תוצאת התערבות משרד התחבורה בסכסוך היא פגיעה חמורה בזכות ההתארגנות של עובדי מטרודן, וצמצום השפעת שביתתם על המעסיק.

עוד מציין אדלר, כי הזכות לנסוע בתחבורה ציבורית אינה נחשבת במשפט העבודה הבינלאומי כשירות חיוני המצדיק את הגבלת זכות ההתארגנות או זכות השביתה.

אדלר דחה את עמדת משרד החבורה לפיה יש להעדיף את רווחת הציבור.

את ההסתדרות יצגו עורכי הדין אהוד שילוני ויעל מנשה; את המדינה עורכת הדין יעל בר-לב ואת מטרודן עוה"ד יונתן בשיא ואמיר לייבוביץ'.