בכירים בשוק ההון: סבירות נמוכה לקשר בין מכירות בעלי העניין בבנה"פ לחקירה

טוענים: בעלי השליטה היו צריכים להיות "מתאבדים שיעים" על מנת לעשות שימוש כזה במידע פנים

סבירות נמוכה מאוד לכך שבעלי השליטה בבנק הפועלים מכרו מניות בבנק בחודשים האחרונים על רקע חקירת החשדות להלבנות הון בבנקים. כך מעריכים גורמים בכירים בשוק ההון.

בנק הפועלים מסר אמש (א'), כי הוא ידע על החשדות בנוגע לסניף הירקון כבר בינואר 2004, וכי הוא העביר אותם לחקירת המשטרה. מאז, מימשו בעלי השליטה בבנק מניות בשווי כולל של 2.212 מיליארד שקל, מתוכם 742 מיליון שקל של קבוצת אריסון ו-687 מיליון שקל של קבוצת דנקנר. היתרה נמכרה בידי השותפים האמריקניים בשליטה.

הגורמים הבכירים אומרים, כי נכון להיום אין כל סימן לשימוש במידע פנים על החקירה בעת ביצוע המכירות. לדבריהם, אפילו אם בעלי השליטה ידעו על החקירה - אפשרות הגיונית לכשעצמה - הרי שלא היתה להם כמובן כל שליטה על מהלכה ועל המועד בו יתפרסם דבר קיומה.

"המכירות של בעלי השליטה מצריכות זמן היערכות", הוסיפו הגורמים. "הם לא יכלו לדעת האם המשטרה תפרסם את החקירה מחר בבוקר, ואז מחיר המניה יירד, או רק בעוד כמה חודשים". אתמול והיום צנחה מניית בנק הפועלים ביותר מ-5%.

הגורמים ציינו, כי היה היגיון כלכלי רב במכירות, לאור העלייה החדה בשערי מניית בנק הפועלים בשנה האחרונה (53% מתחילת 2004 ועד סוף השבוע שעבר).

תעשיות מלח שבשליטת משפחת דנקנר מכרה מניות גם לאור הצורך לפרוע את ההלוואה לבנק לאומי ששימשה לרכישת חלקה בגרעין השליטה. משפחת אריסון מוכרת בשנתיים האחרונות מניות של קרניבל קרוז במאות מיליוני דולרים, כך שניתן לראות את המכירות בבנה"פ כחלק מאסטרטגיה כוללת. השותפים האמריקנים הצטרפו למכירה כחלק מההסדרים הקיימים בין הבעלים.

עוד אומרים בשוק ההון, כי בעלי השליטה - ובמיוחד האמריקניים שבהם - היו צריכים להיות "מתאבדים שיעים" על מנת לנצל במכוון מידע פנים כה רגיש. הם מציינים, כי רשות ניירות ערך עוקבת אחרי כל עיסקאות בעלי העניין, ומצליבה אותן עם המידע הקיים בשוק ועם המידע הקיים בידיה.

רשות ניירות ערך סירבה להתייחס לנושא.