מיליונרים יהודים "על הכוונת" ברוסיה

פרקליטות המדינה של רוסיה הוציאה שלשום צווי מעצר נגד שני מיליונרים יהודים - מזכיר חבר המדינות לשעבר בוריס ברזובסקי והבנקאי אלכסנדר סמולנסקי. השניים, הנחשבים לעשירים ביותר במדינה, חשודים בעבירות כלכליות בערך של עשרות מיליוני דולרים.

החקירה נגד סמולנסקי, נשיא התאגיד הבנקאי הגדול ברוסיה, "סויוז", החלה עוד ב-1992, לאחר שאחד הבנקים שלו ביצע עיסקה עם הוראת תשלום מזוייפת בסכום של 32 מיליון דולר. פקידים בכירים בפרקליטות הרוסית טוענים שסמולנסקי התבקש פעמים רבות להתייצב למתן עדות, אך התחמק. לבסוף הוחלט לזמן אותו לחקירה כחשוד בשותפות לדבר עבירה.

סמולנסקי עצמו, השוהה כעת באוסטריה, טוען כי נפל קורבן להונאה, וכשהתברר שהוראת התשלום אכן היתה מזוייפת - החזיר את כל הסכום לאוצר.

בוריס ברזובסקי, הנחשב לאיש העשיר ביותר ברוסיה (נכסיו נאמדים ב-1.7 מיליארד דולר), נחשד בביצוע עבירות מטבע חוץ בשנים 95'-97'. לטענת סגן פרקליט המדינה, מיכאל קטישב, הבריח ברזובסקי לחו"ל עשרות מיליוני דולרים מכספי חברת התעופה הממשלתית "אירופלוט", באמצעות חברה שווייצרית בבעלותו. יצויין, כי מנכ"ל "אירופלוט" הוא גיסו של נשיא רוסיה, בוריס ילצין.

ברזובסקי נמצא עכשיו בצרפת, והוא מגדיר את הוצאת צו המעצר נגדו, כ"קשר קומוניסטי" בפרקליטות המדינה. פרקליטו, הנרי רזניק, נפגש אתמול עם עיתונאים במוסקבה והציג מסמכים המוכיחים, לטענתו, שפרקליטות המדינה ערכה חקירה בפרשת כספי "אירופלוט" עוד בשנה שעברה, ולא התגלו עבירות על החוק