שטרום הציב מגבלות למיזוג

הצדדים נענו אתמול להצעת הפשרה של בית הדין, כאשר כולם טוענים כמובן לניצחון

ביוני 2003 הנפיקה רשות החברות הממשלתיות את אל-על בבורסה בת"א, לאחר שחברת האחזקה כנפיים, המצויה בשליטתה של משפחת בורוביץ', מימשה אופציות נוספות שהיו ברשותה באל-על, והפכה לבעלת השליטה בה. הממונה הגיע להסכמה עם כנפיים על שלושה תנאים למיזוגה עם אל-על, ובין היתר שכנפיים תמכור את פעילות התעופה שלה בארקיע ובאיסתא, למעט החכרת המטוסים.

כנפיים גם נדרשה לדאוג לכך, שאל-על תפסיק או תעביר לצד שלישי את פעילותה של סאן דור, חברת הבת המפעילה טיסות שכר, בקווים הסדירים בהם אל-על היא מוביל ישראלי יחיד; וכן שאל-על תציג מראש לממונה כל הסכם שיתוף פעולה עתידי עם מובילים ישראלים אחרים, בדגש על תחום התעופה הבינלאומית. בין לבין, פרסמה כנפיים מכרז למכירת הפעילות התעופתית שלה, המחזיקה גם בחברת המטענים ממן ובחברות קשרי תעופה ואיסתא.

אל-על הגישה ערר לבית הדין על תנאי המיזוג שקבע הממונה שטרום, בו טענה כי למיזוג עם כנפיים אין כל השפעה ממשית על התחרות, משום שחלקה של ארקיע בתעופה לישראל וממנה הוא כ-5% בלבד. לדבריה, ארקיע אינה מתחרה משמעותית, משום שעיקר התחרות מגיע מכיוון חברות התעופה הסדירות הגדולות, כמו קונטיננטל, לופטהנזה, בריטיש-איירוויז ועשרות חברות שכר זרות.

התנאים להפסיק את טיסות השכר של סאן דור ולהציג מראש הסכמים לממונה, טענה אל-על, מנוגדים להוראות דיני החברות, מכיוון שהם דורשים מבעלי השליטה ומדירקטורים לפעול בניגוד לטובת החברה. כן היא קבלה על ששטרום לא פרסם את הנימוקים לתנאים שקבע ולא ערך לה שימוע מוקדם. טענה נוספת היתה, שאין קשר בין שני התנאים האמורים ובין המיזוג וכי הממונה מנסה להכניס שינויים מבניים בתחום התעופה אגב המיזוג, צעד שבתי המשפט כבר קבעו שהוא פסול.

הממונה טען מנגד, כי אל-על אינה נפגעת מהתנאים שהוצבו לכנפיים, ולכל היותר יש להם השפעה שלילית עליה. לכן, אין לה מעמד בהליך וממילא אין היא זכאית להגיש את הערר. רק בג"ץ שהגישה אל-על, הביא את הממונה לפרסם את נימוקיו ולהתייצב בהליך. לגופו של עניין טען שטרום, כי לאל-על יש נתח שוק וכוח שוק גדולים, ותוספת של ארקיע לכוח זה מספיקה כדי ליצור חשש משמעותי לפגיעה בתחרות, נוכח הגדלת הריכוזיות.

עוד טען שטרום, כי אין די בחיובה של כנפיים למכור את פעילותה בארקיע, אלא יש לוודא שהיא תמשיך להיות גורם תחרותי בעל משמעות, כפי שהיתה לפני המיזוג. מכירת הפעילות אינה מבטיחה זאת, טען, משום שלא די שבורוביץ', "המוח והלב של ארקיע", עוזב אותה ומותיר אותה חלשה ופגיעה, הרי שהמעבר לאל-על מחזק אותה בשל כישוריו ומשום שהוא יודע את סודות ארקיע.

בית הדין הקפיא בהסכמה שניים מהתנאים שקבע שטרום וקבע באופן תקדימי כי הערר כולו יוכרע בתוך שישה שבועות, למרות שהליכים מעין אלה נמשכים בדרך כלל יותר משנה. אמש נענו הצדדים להצעת הפשרה של בית הדין, כאשר כולם טוענים כמובן לניצחונם. *