מיקרוסופט חושפת את חלונות 98 בעברית - ומתחילה במירוץ אל השוק הסלולרי

תוכנת השידרוג מחלונות 95 תימכר ב-125 דולר * מיקרוסופט מעריכה את פוטנציאל השוק שלה ב-410 אלף מחשבים בישראל

היום (ה') חשפה חברת מיקרוסופט את הגירסה העברית של מערכת ההפעלה חלונות 98, ששיווקה החל בחודש יוני האחרון. במיקרוסופט מבטיחים, כי זה יהיה האיחור האחרון בהכנת הגירסה העברית לתוכנות של מיקרוסופט, שכן החברה האמריקאית אימצה טכנולוגיה חדשה בשם Mirroring, המאפשרת לבצע היפוך כיווניות אוטומטי של כל המסכים, ובכך לצמצם את עבודות "הגיור" הדרושות בתוכנות העתידיות שלה. מנהל מערכות ההפעלה השולחניות במיקרוסופט ישראל, צחי ויינספלד, מסר כי בעתיד ידרשו ההתאמות תרגום מילולי בלבד של ההוראות במסכי התוכנות השונים.

חלונות 98 היא למעשה גירסת שדרוג של מערכת ההפעלה חלונות 95. היא כוללת כמה תוספי תוכנה, שהפכו חיוניים בעקבות הופעת רכיבי מיחשוב חדשים, והשימוש הגובר באינטרנט. בתחום התמיכה בהתקני חומרה חדשים, חלונות 98 תתמוך בערוץ USB החדש ובמעבדי MMX הגרפיים של אינטל. בין השאר, היא מעניקה תמיכה בכרטיסי המסך החדשים מסוג AGP ובכונני DVD, המאפשרים לאחסן מידע בנפח של 17 ג'יגה בייט, ולצפות במחשב בסרטי קולנוע באורך מלא. חלונות 98 כוללת את סט התוכנות הגרפיות 5.0 DirectX, ומאפשרת גם קבלת איכות צליל היקפית.

חלק מהמשתמשים יתלהבו מיכולת התמיכה בצגים מרובים. המערכת תומכת בעד 9 צגים בו-זמנית, ומאפשרת לצפות במספר יישומים שונים הרצים על-גבי מחשב אחד, ולהעביר אותם מצג לצג. בין השאר, היא כוללת שימוש בטכנולוגיית FAT32, שיטה חדשה לטיפול בקבצים, שלטענת מיקרוסופט מגדילה את מהירות העלאת היישומים ומשפרת את ניצול הזיכרון בדיסק ב-%30.

מי יקנה?

מי יקנה את חלונות 98? ראשית, כל המחשבים היכולים להריץ אותה. קטגוריה בה כלולים מחשבי dx2‏486 עם זיכרון 16 מ"ב ומעלה, ולמעשה, כל המחשבים המריצים את חלונות 95.

מיקרוסופט מייעדת את המערכת לשוק הצרכני ולשוק העסקים הקטנים. לשוק הארגוני, מיועדת מערכת ההפעלה חלונות NT. פוטנציאל השיווק של חלונות 98 נאמד על ידי מיקרוסופט ב-410 אלף מחשבים בישראל. הערכה זו מבוססת על אומדני השוק בישראל.

על פי הערכות מיקרוסופט, השוק הישראלי של עסקים קטנים כולל 150 אלף מחשבים - מתוכם כ-60 אלף מתאימים לחלונות 98. השוק החינוכי כולל 100 אלף מחשבים, כמחציתם מתאימים לשידרוג, ושוק המחשבים הביתיים כולל 442 אלף - מתוכם רק 300 אלף מתאימים לחלונות 98.

כדי להגיע אליהם, נוקטת הפעם מיקרוסופט כמה שיטות שיווק חדשניות מבחינתה, ובהם הפצה באמצעות רשת סופר-פארם, חלוקת תקליטורים במתנה תמורת קניית מוצרים שונים בחברת גטר ושיווק באמצעות חברת אינטרנט-זהב.

זו האחרונה מנצלת את השילוב מעורר המחלוקת (במשפט מיקרוסופט המתנהל בארצות הברית) בין מערכת ההפעלה לבין הדפדפן של מיקרוסופט. הדפדפן משולב במערכת ההפעלה, ומאפשר גישה ישירה לאינטרנט מכל מקום במערכת, ישירות, ומבלי לפתוח את תוכנת הדיפדוף.

בין השאר, הוא כולל קיצורי דרך אל ערוצי תוכן באינטרנט ואל חברות המספקות שירותי אינטרנט. אינטרנט-זהב כלולה ברשימה זו, ולמעשה מופיעה כברירת מחדל ליצירת קשר עם ספק אינטרנט בכל דיסק של חלונות 98 הנמכר בישראל.

אלא שאם בארץ מיקרוסופט עדיין משיקה את מה שרבים מכנים בשם "גירסה מעודכנת של חלונות 95", בעולם היא לוטשת את עיניה אל שוק חדש לחלוטין: אתמול (ד') הודיעו חברת מיקרוסופט וחברת קואלקום, שפיתחה את הטכנולוגיה הסלולרית CDMA, על עסקה חדשה המעוררת חשש גדול מאוד בענף הסלולרי: שתי הענקיות בתחומן יקימו חברה שלישית שתתמקד בתקשורת נתונים סלולרית.

ועכשיו, לסלולר

דובר חברת מיקרוסופט מסר, כי החברה החדשה, שתפעל באורח עצמאי, תתמקד "במיזוג שבין תחומי המיחשוב והתקשורת הסלולרית". לדבריו, בעוד שבוע יצטרפו אל השתיים שותפים עיסקיים נוספים, לסדרת דיונים שייערכו בהנהלת חברת קואלקום בסאן-דיאגו, קליפורניה.

אנליסטים העריכו, כי הכוונה היא לשלב את דפדפן האינטרנט של מיקרוסופט ואת מערכת ההפעלה חלונות CE בתוך טלפונים סלולריים עתידיים. למעשה, בדיוק המהלך ממנו חוששות חברות סלולריות רבות, שנמנעו עד כה מחתימה על הסכמי שיתוף פעולה עם מיקרוסופט, מחשש שהיא תשתלט על השוק - כפי שעשתה בתחום מערכות ההפעלה למחשבים אישיים. רמז לעניינה בשוק הסלולרי היה כאשר מיקרוסופט הודיעה לא מזמן על פיתוח מיקרו-דפדפן לטלפונים סלולריים.

כמה מחברות הסלולר אפילו החלו לשתף פעולה במטרה למנוע תרחיש מסוג זה. ביוני הכריזו נוקיה ואריקסון על הקמת חברה חדשה בשם Symbian, שתשלב את טכנולוגיית הטלפונים הסלולריים שלהן עם מערכת ההפעלה EPOC של יצרנית מחשבי כף-היד הבריטית Psion. נוקיה ואריקסון יהיו שותפות ב-%30 כל אחת בחברה, ואילו סאיון תחזיק ב-%40. התאגדות זו קיבלה חיזוק משמעותי נוסף, עם חתימת זיכרון דברים על פיו גם מוטורולה תצטרף אל הקבוצה ותתרום לה מהטכנולוגיות שלה.

המניע להקמת החברה, לבד מהצורך לבלום את מיקרוסופט, הוא ההערכה כי בשנת 2002 יגיע שוק הסלולר העולמי להיקף של 600 מיליון משתמשים. באותו זמן, התקשורת הקולית כבר לא תהיה מנוע הגידול הסלולרי העיקרי - אלא תקשורת נתונים באמצעות טכנולוגיות אלחוטיות.

רמז לבאות ניתן היה למצוא בהכרזה על הקמת החברה: "החברה תתמקד בהפצת רשיונות שימוש למערכת EPOC למגוון רחב של אביזרי תקשורת ממוקדי מידע בעלי יכולות קול - ואביזרי תקשורת קוליים בעלי יכולות מידע". בקיצור, השילוב המושלם בין טלפונים ניידים לבין מחשבים זעירים הפועלים באמצעות הרשת.

אלא שהמגמה החדשה, שקיבלה גם את הכינוי "טלפונים פיקחים" (Smartphones), חוצה קווים ומצליבה את חברות המידע והתקשורת בדרכים שונות ומשונות. במאי האחרון הוקמה קואליציית סלולר ממוחשב לא פחות חזקה. חמש חברות - אינטל, יבמ, טושיבה, נוקיה ואריקסון - הכריזו על יוזמה משותפת בשם Bluetooth שנועדה לבצע מהפיכה בשוק הסלולרי. ליתר דיוק, מהפיכה בקישוריות בין המחשב לטכנולוגיות הסלולריות. החברות הקימו את קבוצת העבודה SIG אשר מפתחת טכנולוגיה פתוחה, המאפשרת קישוריות שקופה של כל מערכת מידע - החל ממחשב אישי וכלה בטלפון סלולרי ספרתי - אל הרשת האלחוטית.

למעשה, היא נועדה למזג לחלוטין את המחשב והטלפון, באמצעות גישה חופשית אל כל צורות התקשורת המוכרות, החל באינטרנט וכלה ברשתות תקשורת נתונים ברוב הפרוטוקולים הנפוצים. עם ההכרזה, מיהרו כמה חברות לא קטנות, והצטרפו אל הקבוצה, בהן קומפאק, מוטורולה, ט'רי-קום, דל מחשבים, לוסנט וסימביוטיקס. מעניינת במיוחד היא חברת קואלקום, שאליה חברה השבוע מיקרוסופט במטרה להשתלב בשוק החדש.

להתחרות בנחישות

ממש עכשיו הכריזה קואלקום על מוצר חדש בשם pdQ, שמייצג, לדעת רבים, את כל מה שהמחשב והטלפון הסלולרי יכולים לעשות ביחד. מדובר בסדרת טלפונים סלולריים בטכנולוגיית CDMA, שלצד כל כישוריהם הקוליים, מכילים צג רחב וסט מקשים, ומופעלים באמצעות מערכת ההפעלה Palm Computig Platform, שפותחה על ידי יו.אס רובוטיקס, יצרנית ה-PalmPilot, העוזר האישי הדיגיטלי הנפוץ והפופולרי ביותר בעולם. לא סתם נפוץ, מיקרוסופט התאימה במיוחד את חלונות CE ומספקת אותה ליצרני צד שלישי במטרה לייצר את ה-PalmPC - מוצר הנראה כמעט זהה לפאלמפיילוט - והמיועד להתחרות בו בנחישות.

במלים אחרות, בעוד מיקרוסופט משלימה את שיווק חלונות 98 המכילה את דפדפן האינטרנט, ובעוד משרד המשפטים האמריקאי בודק את ההאשמות על האופן בו היא מנסה להשתלט על שוק האינטרנט - נפתחת חזית חדשה. הפעם, היא מתחילה לשדר בתדר הסלולרי