המיליארדרים של יוקוס רוכשים 26% מבעלת השליטה במפעלים הפטרוכימיים

העסקה משקפת שווי של כ-250 מ' ד' לפטרוכימיים * בנק הפועלים, שהסתייג מהעסקה, משלם את המחיר: הרוכשים יעמידו לבעלי השליטה בפטרוכימיים הלוואה של עשרות מיליוני ד' במקום הבנק * ברודנו: "ישראל היא הבית שלנו. נשמח לבצע השקעות נוספות במשק הישראלי" > שי שלו

קבוצת בעלי חברת המפעלים הפטרוכימיים - דיוויד פדרמן וחברת גימא של יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל - מכניסים שותף רב עוצמה לגרעין השליטה בחברה: קבוצת מנטפ, שבבעלות ליאוניד נבזלין, ולדימיר דובוב ומיכאיל ברודנו, "אוליגרכים" שהונו האישי של כל אחד מהם מוערך במיליארדי דולרים. השלושה, מבעלי חברת הנפט הרוסית יוקוס, חיים כיום בישראל, לאחר שנמלטו מאימת השלטון הרוסי, הרודף אותם ומאשים אותם בהעלמות מס גדולות.

מנטפ עומדת לרכוש 26% ממניות מודגל תעשיות, חברה פרטית שבאמצעותה מוחזקות 57% ממניות פטרוכימיים, שנסחרה הבוקר לפי שווי של כ-230 מיליון דולר, לאחר עלייה של 175% בשווייה מתחילת 2004. למרות שהדיווח אודות העסקה איננו מפרט סכומים כספיים, הרי שעל פי ההערכות, משקפת העסקה עם מנטפ שווי של למעלה מ-250 מיליון דולר לפטרוכימיים.

במסגרת העסקה, תרכוש מנטפ 20% ממניות מודגל תעשיות, שמוחזקות כיום ע"י חברת פלסטיש (חלק מהתאגיד הבלגי רבאגו). במקביל, תקצה מודגל תעשיות למנטפ 7.5% ממניותיה, כך שסך החזקות מנטפ במודגל תעשיות יהיו עם השלמת המהלך 26% מההון.

העסקה כוללת מספר הסכמים נוספים. הסכם המסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות במודגל תעשיות: בכפוף לסגירת העסקה יסדירו בעלי המניות את יחסיהם ואת שיתוף הפעולה ביניהם באופן שבין היתר יקנה למנטפ זכות למנות דירקטור אחד מטעמה בפטרוכימיים.

הסכם אופציה: בכפוף לסגירת העסקה ולמשך תקופה של 30 יום החל מחלוף 26 חודשים ממועד הסגירה, תהיה למנטפ אופציה לרכוש בדרך של הקצאה 20% ממניות חברת מודגל - בעלת השליטה במודגל תעשיות (קרי, החברה הסבתא של מפעלים פטרוכימיים), וכן בעלת פעילות נוספת בתחומי התעשייה וההיי-טק.

בנק הפועלים מתנגד

מודגל, שבעבר נסחרה בבורסה ונמחקה באמצעות הצעת רכש, מחזיקה כיום 50.1% ממניות מודגל תעשיות (46.4% בדילול ההקצאה המתוכננת למנטפ). בנוסף, היא מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת 5% נוספים ממניות מודגל תעשיות (4.5% בדילול מלא) שמוחזקות בידי חברת דיור מקבוצת בנק הפועלים.

העסקה כרוכה גם בהסכם הלוואה, שתעמיד מנטפ לבעלי השליטה במפעלים פטרוכימיים - פדרמן וגימא השקעות - במקום הלוואה קיימת מבנק הפועלים. זאת לאחר שלפני מספר שבועות פורסם כי הבנק, שמימן עבור בעלי השליטה את רכישת מניותיהם בפטרוכימיים, מסרב לאשר את כניסתה של מנטפ לחברה.

היום ניתן להעריך, כי סירוב בנק הפועלים לכניסת האוליגרכים של יוקוס, הייתה חקירת סניף הירקון של הבנק בחשד להלבנות הון בהיקף של מאות מיליוני דולרים (למרות ששמם של השלושה לא נקשר בפרשה).

התוצאה: בכפוף לסגירת העסקה, תעמיד מנטפ לפדרמן ולגימא הלוואה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, שתשמש להחזר ההלוואה מבנק הפועלים, באופן שיביא, בין היתר, להסרת שעבודים המוטלים כיום לטובת הבנק על נכסי הבעלים, כולל על מניות השליטה במודגל תעשיות ומניות המהוות למעלה מ-50.1% מההון של פטרוכימיים.

ההלוואה שתעמיד מנטפ לפדרמן וגימא תובטח, בין היתר, בשעבודים קבועים לטובתה על מניות הבעלים במודגל תעשיות ובפטרוכימיים. ברם, על פי תנאי ההלוואות, לא תוכל מנטפ להגיע למניות עצמן אלא, לכל היותר, לפנות לביהמ"ש שיעמיד את המניות למכירה לכל המרבה במחיר.

סגירת העסקה כפופה לשורה של תנאים, בין היתר, קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. ממודגל נמסר היום, כי החברה רואה במנטפ שותף אסטרטגי בעל ידע רב בכל הנוגע לתעשיית הזיקוק והפטרוכימיה, המביא עמו יכולות של מיליארדי דולרים להרחבת פעילות החברה: "התרשמנו עמוקות מהיכולות המקצועיות של נציגי "מנטפ" והתרבות הניהולית שהפגינו. אנו מאמינים, כי כניסתם תתרום רבות לחברה בפרט ולמחויבות משקיעים זרים לכלכלת ישראל".

מיכאל ברודנו, נציג קבוצת מנטפ, מסר כי: "המפעלים הפטרוכימיים היא חברה מנוהלת היטב ואטרקטיבית מבחינה כלכלית, לפיכך יש לנו ציפיות גבוהות מהעסקה. מדובר בתחום שיש לנו בו ניסיון ואנו מתכוונים לתרום לחברה מהידע שצברנו. ישראל היא הבית שלי ושל שותפי ונשמח לבצע השקעות טובות נוספות במשק הישראלי שהוא בעל פוטנציאל רב".

"פרת מזומנים"

הנכס העיקרי של פטרוכימיים הוא אחזקותיה (50%) במניות כרמל אולפינים (כאו"ל), העוסקת בעיקר בייצור של פוליאתילן, אתילן ופוליפרופילן - חומרי זינה לתעשיית הפלסטיק בארץ ובחו"ל. מדובר ב"פרת מזומנים" בעלת מאזן יציב, תזרים מזומנים איתן ויתרות רווח גדולות הניתנות לחלוקה בין בעלי המניות (פטרוכימיים ובתי הזיקוק).

את השליטה במפעלים פטרוכימיים, רכשו פדרמן ושותפיו, גוטנשטיין ופסל, במהלך שנת 99' מידי משפחת פפר וקבוצת דלק. בעקבות הזינוק במניות החברה מתחילת 2004 - לאחר כמה שנים קשות שבמהלכן נראה היה כי שילמו מחיר יקר - כמעט והכפילה השקעתם בפטרוכימיים את שווייה.

ב-2004 נהנתה פטרוכימיים מעלייה במחירי הנפט הגולמי והמוצרים הנלווים לו. מחזור ההכנסות של החברה גדל בתשעת החודשים הראשונים של 2004 בכ-14% ל-607 מיליון שקל (50% מהכנסות כאו"ל). בחברה מציינים, כי הגידול במחזור הושפע מהעלייה במחירי המכירה של מוצרי הזינה שמייצרת כאו"ל, בעקבות התייקרות מחירי הנפט הגולמי.

הרווח הנקי של החברה עמד בינואר-ספטמבר על 77.6 מיליון שקל, לעומת 15.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה ו-27.6 מיליון שקל בשנת 2003 כולה. *