אקזיט ליואב קפלן: מכר לגחלת את אחזקותיו באי.בי.אי ניהול קרנות ב-14.65 מיליון שקל

לאחר הרכישה מחזיקה גחלת 59.2% ממניות אי.בי.איי ניהול קרנות

חברת ההשקעות הבורסאית גחלת , שמרכזת תחתיה מחצית מהבעלות בחברת הברוקרים אי.בי.איי, רכשה מיואב קפלן, אחד המנהלים הבכירים בקבוצה, את אחזקותיה בחברה-הבת אי.בי.איי ניהול קרנות נאמנות (20%). לאחר הרכישה מחזיקה גחלת 59.2% ממניות אי.בי.איי ניהול קרנות.

בתמורה למניות שילמה גחלת לקפלן 14.5 מיליון שקל, המשקף שווי של 70 מיליון שקל לחברה-הבת. בנוסף, התחייבה אי.בי.אי ניהול קרנות לשלם לקפלן חלק מדמי הניהול שתקבל מקרנות הנאמנות שבניהולה, וזאת למשך תקופה של שלוש שנים.

רכישת מניות קפלן בחברה-הבת מהווה צעד מקדים לקראת מיזוג אחזקותיהם של בעלי השליטה בקבוצת אי.בי.אי - צבי לובצקי, עמנואל קוק ודוד ויסברג - תחת בעלותה של גחלת, במסגרת עסקה שבה ירכוש מידיהם קובי אלכסנדר (יו"ר ומנכ"ל קומברס טכנולוג'י) רבע מאחזקותיהם.

מבחינתו של קפלן, מדובר באקזיט שלישי מאחזקתו בחברות המשתייכות לקבוצת אי.בי.אי. הראשון היה בחברת החיתום פועלים-אי.בי.אי, שהונפקה בשנת 2000. קפלן מחזיק 13.6% ממניותיה של חברת החיתום המובילה בשוק ההון ומהווה חלק מגרעין השליטה (לצד קבוצת אי.בי.אי ומנכ"ל החברה, רונן צלניר).

קפלן מכר במהלך 2002 מקצת ממניותיו בפועלים-אי.בי.אי לפועלים שוקי הון, שנכנסה כשותפה בגרעין השליטה, תמורת 1.6 מיליון שקל, ובנוסף נהנה לאורך השנים מהדיבידנדים שחילקה פועלים-אי.בי.אי לבעלי המניות (סה"כ כ-70 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות).

קפלן גם מחזיק 16% ממניות חברת צעדים השקעות בטכנולוגיה, בה שותפים גם קבוצת אי.בי.אי, אריסון השקעות ומנכ"ל החברה, מאיר כפיר. אשתקד חילקה צעדים דיבידנדים בהיקף של 40 מיליון שקל, בעקבות מהלך מימושים מרשים של קרן ההון סיכון המוחזקת, מהלכים.

אי.בי.אי ניהול קרנות, האקזיט הנוכחי של קפלן, השיגה אשתקד תוצאות שיא עם הכנסות של 13 מיליון שקל ורווח נקי של 4 מיליון שקל, לעומת 7.2 מיליון שקל ו-1.8 מיליון שקל, בהתאמה, בשנת 2003. החברה, שמנוהלת בידי עודד גל, מנהלת 22 קרנות בהיקף של 1.5 מיליארד שקל.

קבוצת אי.בי.אי הוקמה בשנת 1971 ע"י שלושת המייסדים, ומאז 1973 היא חברה בבורסה לני"ע. הקבוצה, שמעסיקה כ-80 עובדים, נחשבת לאחד מבתי ההשקעות הפרטיים המובילים בישראל ובניהולה כ-5 מיליארד שקל בתיקי לקוחות וקרנות נאמנות.

לפני שבוע וחצי דיווחה גחלת, כי שלושת בעלי השליטה בקבוצת אי.בי.אי מנהלים מו"מ למכירת רבע מאחזקותיהם לקובי אלכסנדר. העסקה כוללת רבע מאחזקות הבעלים בגחלת (בה הם מחזיקים כיום 50.6% מהמניות) ורבע מהבעלות בחברה הפרטית אי.בי.אי אחזקות וניהול (בה מחזיקים השלושה 100% בעלות). היקף העסקה, אם תושלם, צפויה לעמוד על 50-70 מיליון שקל.

הכנסתו של אלכסנדר לגרעין השליטה באי.בי.אי נובעת, ככל הנראה, משני גורמים עיקריים: רצונם של בעלי השליטה באי.בי.אי לממש חלק מאחזקותיהם - במהלך המכירה יגרוף כל אחד מהשלושה עשרות מיליוני שקלים - והסתייעות בקשריו הבינלאומיים ובניסיונו של אלכסנדר להרחבת פעילותה של חברת הברוקרים בשוק ההון האמריקאי.

בד בבד, דיווחה אי.בי.אי כי היא נערכת לקראת התמודדות על רכישת קופות גמל ונכסים פיננסים אחרים שיוצעו ע"י הבנקים למכירה, במסגרת יישום המלצות ועדת בכר. הקבוצה החליטה לבחון כניסה לפעילות בתחום ניהול קופות גמל. במסגרת זו עשויה אי.בי.אי לרכוש חברה העוסקת בניהול קופות גמל או להקים חברה שפעילותה תהיה בתחום זה.

אשר לאופן שבו מוחזקות החברות בקבוצת אי.בי.אי דיווחה גחלת, כי היא בוחנת למזג לתוכה את פעילות אי.בי.אי אחזקות וניהול, כאמור חברה פרטית הנמצאת בבעלות שלושת בעלי השליטה בגחלת. אי.בי.אי אחזקות וניהול היא כיום בעלת השליטה בחברות העיקריות שמחזיקה גחלת - אי.בי.אי הולדינגס (תחתיה מתנהלת פעילות שירותי הבורסה והחיתום של הקבוצה), אי.בי.אי ניהול קרנות נאמנות ואמבן אכוונת משאבים, העוסקת בניהול כספים וייעוץ למשקיעים מוסדיים.

גחלת, הנסחרת בבורסה בשווי של 250 מיליון שקל, מחזיקה 49% ממניות אי.בי.אי הולדינגס, 49% ממניות אמבן ו-39% ממניות אי.בי.אי ניהול קרנות נאמנות. במקרה של השלמת המיזוג, תהפוך גחלת לבעלת השליטה המלאה בחברות אלה, ובתמורה תקצה מניות לשלושת המייסדים: קוק, לובצקי וויסברג (אליהם אמור להצטרף גם אלכסנדר). לגחלת יש כיום הון עצמי של 150 מיליון שקל, ולאחר המיזוג הוא צפוי לגדול למעל 200 מיליון שקל. *