"נרקיסים חיים בביצות"

ענת צחור וראובן ברק מכרו מזמן את הפרארי שלהם, ועכשיו הם מפרסמים מדריך מקיף במיוחד לחיים בריאים. עד כמה שהצלחנו לברר, נראה שהם גם מיישמים את התיאוריות באופן מוצלח למדי בחיים הפרטיים > תמי זר

"מהם חיים בריאים? האם הבריאות נמדדת במדדים גופניים ונפשיים בלבד או גם במדדים רוחניים? האם בריאות היא מצב אובייקטיבי הנקבע האמצעות בדיקות וצילומים או שהיא מצב סובייקטיבי הנקבע על פי תחושותיו של האדם? מי אחראי לבריאותו של האדם - גופים ממסדיים שונים או כל אדם אחראי לבריאותו שלו?". את השאלות האלו מציגים ד"ר ראובן ברק וענת צחור בספרם, "מדריך מפה לריפוי טבעי - הדרך לחיים בריאים", שיוצא בימים אלו לחנויות הספרים.

ענת צחור (מורה ליוגה ומדיטציה) ובן זוגה ד"ר ראובן ברק (רופא ומומחה לרפואה סינית), הנחשבים למובילים בתחומם בארץ, הם דוגמא חייה לחיים הוליסטיים, בריאים ובהחלט לא קונבנציונאליים. שניהם נטשו קריירות מרהיבות בעולם בו רובנו חיים, ובחרו לחיות אחרת. ד"ר ראובן ברק היה כירורג ילדים מצליח בדרכו להפוך לראש מחלקה. הוא השאיר מאחוריו את העולם הלחוץ של חדרי ניתוח לטובת הרפואה הסינית. ענת נטשה את כל הפיתויים שהעולם המערבי מציע. בשנות השמונים היא הייתה דוגמנית, שחקנית ואמנית. היא נטשה את תחרות מלכת היופי, שיחקה בסרטים נועזים בהם חשפה את גופה המדהים ביופיו למצלמות; אמרה לא לשפילברג שרצה שתופיע ברשימת שינדלר, וסרבה להשתתף בביאנלה באיטליה.

יחד התעמקו השניים בלימודים טאואיסטים ובודהיסטים שהיום מהווים את הבסיס לתפיסת עולמם. למרות נטישת "הבלי העולם הזה" נדמה שגם לענת וגם לראובן מגע של זהב. אל הקליניקה שלו בלב תל אביב עולים לרגל אינספור פציינטים. ה"יוגה סטודיו" שהקימה ענת ובו ניתן ללמוד יוגה בשיטת ב.ק.ס איינגר, עמוס בתלמידים ובחודש הבא יוכל מי שמתבייש או מתעצל להגיע לשיעור, לתרגל יוגה עם ענת לפני הטלוויזיה כאשר תעלה תוכניתה בערוץ החיים הטובים. ובכל זאת, למרות ההצלחות, אין סיכוי שתפגשו את השניים במסעדה מפוארת, באתר נופש נחשק או אירוע נוצץ של סלבריטאים. השניים חיים קצת אחרת.

דלת הברזל נפתחת ואין ספור פרחי כובע הנזיר בשלל גוונים של כתום ממלאים את שדה הראיה. אחרי ההלם הראשוני, מתפנות העיניים לים, למרחבי הענק של הגג ולנוף האורבני של דרום תל אביב. ענת וראובן גרים כאן עם שלושת ילדיהם כבר כמעט 15 שנים. עיניה הזוהרות, הכחולות של ענת מחייכות בשמחה ילדותית מזמינות להיכנס. היא מובילה למטבח, המקרר מתחבא בפינה מאחורי קיר שבור הצבוע למשעי. "לא היה מקום להכניס את המקרר החדש אז שברנו את הקיר", היא אומרת תוך כדי הכנת התה. מכל מקום ניבטות פניו של הבודהה פסלים קטנים מוזהבים, תמונות. אינספור קישוטים מהמזרח ממלאים את הקירות לצד תמונות משפחתיות עתיקות של סבתות בשחור לבן. בדים צבעוניים על ספות וכורסאות פשוטות. התה מוכן ואנחנו חוזרות לגג, צפירות המכוניות מהצומת שמתחתנו מבעבעות ועולות למעלה.

איך זה שאדם כמוך לא חי מחוץ לעיר? "אני לא אוכל לגור בכפר לעולם מכיוון שנרקיסים חיים בביצות", היא עונה, מנפצת כהרגלה, בשלווה נינוחה, את כל הדימוי הרוחני ההוליסטי הקונבנציונאלי. "אני לא בורחת מהמציאות, אני חייה עם המציאות. במציאות יש לכלוך ואנשים עניים, אני לא מפחדת מזה. זה המקום ממנו גדל היופי. היופי גדל בגלל הקבלה שלו את הכיעור, אחרת הוא לא יכול היה להתקיים. אני מרגישה סירוס רגשי כאשר אני מנסה בדמיון שלי לנתק את עצמי מהדברים הכי פשוטים והכי בסיסיים".

לאכול כשרעבים

הפשטות שולטת כאן בכל, בבגדים שבני הבית לובשים, בריהוט ובאוכל. "מה זה לאכול בריא? בן אדם יכול לקחת על עצמו המון ייסורים, ולהחליט, אני אוכל באופן כזה, אני נצמד לשיטה הזאת, להשקפת העולם הזאת שאומרת שכך או כך צריך לאכול. אנחנו כאן בבית לא נצמדים לשום השקפה", אומרת ענת בת ה-43 שהבריאות קורנת ממנה כמו מילדה בת 15, "אנחנו יודעים, מכירים את ההשקפות, הגישות והשיטות. אפשר ללמוד אותן, אבל אחר כך צריך לעזוב אותן. צריך לחיות. אי אפשר לחיות צמוד לשיטה או להשקפה. אחרת אתה אדם מסורס, אומלל ואובססיבי. אדם מלא מצוקות, כי אתה לא מקיים את מה שהצבת לעצמך. אתה כל הזמן מצפה מעצמך ולא מצליח להגשים את אותן ציפיות. ואז אתה נכנס לתסכולים. כדאי להיות ער למה הן הסיבות ששיטה מסוימת מציעה פתרון כזה ואחרת פיתרון אחר, כדאי להבין ואחר כך לחיות טבעי. לחיות טבעי, זה לחיות קשוב לטבע של עצמך. מה זה לאכול בריא? אם אתה חי בריא, למה שלא תאכל בריא? אם אתה חי לא בריא, אם הראש שלך לא בריא, רוב הסיכויים גם שלא תאכל בריא. מכיוון שאם אתה אדם עם חסכים או תסכולים, אתה תפצה את עצמך באיזשהו אופן. ולרוב הפיצוי הוא דרך המזון. אנשים מחפשים במזון משהו שלא קיים בו. בשבילנו מזון זה משהו שצריך לקיום הגוף, הגוף חש רעב, אתה אוכל, מרגיש שבע ובזה נגמר הסיפור".

קנאה?!

צלצול מפסיק את שיחתנו, שליח מודיע שהוא למטה עם סחלבים. "סחלבים, מישהו שלח לך סחלבים, אומר לה ראובן, ויורד למטה להביא אותם.

הוא לא מקנא? אני שואלת, "קנאה?! אומרת ענת ומביטה לעברי בתימהון, אנחנו לא מכירים את הרגש הזה, מה יש לנו לקנא?".

את יודעת, זה די סטנדרטי אצל זוגות לקנא, אני אומרת. "אני בהלם, היא אומרת, מניעה את ראשה הגזוז בפליאה, אז בשביל מה הם חיים יחד?".

הסחלבים הגיעו וורודים מרהיבים, מתנה, לשניהם לכבוד הספר החדש. היא צוחקת, מסובבת קצת את העציץ על השולחן, מוצאת בשבילו זווית מחמיאה.

לפעמים מתרגלים ענת וראובן, יחד או כל אחד לחוד, מדיטציה או אחת מאמנויות הלחימה על הגג הגדול. ענת התעמקה גם בלימודי טאי-צ'י וצ'י-קונג. היא למדה רפלקסולוגיה, ארומתרפיה, רפואה סינית, ביו-אנרגיה; והיא מתרגלת את טכניקת הויפאסנה (שיטת מדיטציה). לפעמים היא נוסעת לתקופות של התבודדות ותרגול מדיטציית ויפאסאנה במרכזים שונים בארץ ובעולם, ביניהם מנזר צ'ום-טונג שבצפון תאילנד. היא מלמדת יוגה, מדיטציה ובודהיזם.

"זה מצחיק אותי", אומרת ענת, "שאנשים בונים לעצמם בניינים ואוגרים לעצמם רכוש. הם שמים שלטים: כאן נבנית האנדרטה על שם כך וכך; אנשים בונים שיטות וקוראים לשיטות האלו על שמם, ומכריחים ומשעבדים בני אדם אחרים אל תוך השיטות. מפחידים אותם, אומרים להם - אם לא תלכו בדרך הזאת - תראו מה יקרה לכם, או הנה אני הצלחתי ואם לא תלכו בדרך שלי אז לא תצליחו כמו שאני הצלחתי. בני אדם מאמינים לדברים האלו והם הולכים אחרי אותם אנשים. לא שאני שופטת את האנשים שמדברים ככה. לא שאני שופטת את אלו שהולכים אחריהם, זה מצחיק אותי. אלו שתופסים את תפקיד השולט הכל יכול והנתינים שסרים למרותם. שני הצדדים מצחיקים אותי".

העולם המכונה "אלטרנטיבי" מלא לצערנו באינספור שרלטנים. ספרם של ענת וראובן מאפשר הצצה רצינית לתוך העולם הזה. מטרתו המוצהרת של הספר היא לעשות סדר בכל מה שקשור ברפואה סינית, יוגה, רפואה מערבית-קונבנציונלית, צמחי מרפא, תזונה, מדיטציה, טכניקות הרפיה, טכניקות עיסוי, ועוד.

בלי הגבלות

הספר מתחלק לשלושה חלקים. בחלק הראשון מפורטים המרכיבים השונים של התפיסה ההוליסטית: אנרגיה, חומר וצורה, כוחות הנפש, הרוח והתודעה, ואלמנטים קוסמיים על ביטוייהם השונים והשמות שהוענקו להם בתרבויות ובשיטות ריפוי שונות. החלק השני מוקדש למערכות הגוף, על-פי החלוקה הטכנית המקובלת ברפואה המערבית. בחלק זה מבוארים מושגי יסוד של המבנה הפיזיולוגי והאנטומי של גוף האדם ומוצגות המחלות הקשורות לאיברי הגוף השונים. לצד אלה מפורטות דרכי הטיפול במחלות, על-פי שיטות שונות מתחומי הרפואות ואמנויות הריפוי האלטרנטיביות. חלקו השלישי של הספר מציע לקורא מדריכים שימושיים בתחומים שונים, כגון: יוגה, טאי-צ'י, שמנים אתריים, איכויות מזון על-פי הרפואה הסינית, מילון צמחים, רשימת מושגים רפואיים, ועוד. בפתח הדבר לספר כתוב "כשם שמחלות אינן מכירות בגבולות אזוריים או תרבותיים, מן הראוי שגם דרכי הטיפול בהן לא יכירו בהגבלות תרבותיות, כלכליות או חברתיות".

"אני", אומרת ענת, "רואה את עצמי כאדם קוסמו-פוליטי, אני לא רואה את עצמי קשורה למקום. אני רואה את עצמי קשורה לרוחם של אנשים ולא משנה מה מיקומם על כדור הארץ. ראובן ואני חיים יחד כבר 20 שנה, בנינו את עצמנו יחד ומעניין אותנו מה שהאחד והשני עושה. אני שנים עוסקת ביוגה. הוא חי את היוגה איתי, ואני חייה את הרפואה הסינית איתו. הבודהיזם, טאואיזם, זה מסע משותף של שנינו, שנים למדנו. למדנו יחד צי' קונג, שנינו מודטי וויפאסנה, לפעמים על הגג, הספר הוא תוצר של כל התחומים שאנחנו עוסקים בהם בחיים שלנו, של כל מה שעסקנו, חקרנו והתעמקנו בו. זה מה שאנחנו יודעים". *

"מדריך מפה לריפוי טבעי - הדרך לחיים בריאים" - ד"ר ראובן ברק וענת צחור. הוצאת מפה.