מנהל מינהלת הסדרת השידורים, יוסי עבאדי, בכנס המי"ל על שידורי לוויין וכבלים: חדירת חברות הלוויין תיצור תחרות על נתח השוק הקיים של הכבלים

עבאדי: "מי שלא התחבר עד היום לכבלים, כנראה שאינו מעוניין בטלוויזיה למנויים"

"מינהלת הסדרת השידורים מודאגת, שאחרי כל המאמצים הכרוכים בהקמת שידורי הלוויין בארץ לא תהיה תחרות - חברות הלוויין ייתקלו בקשיים גדולים לשנות את הרגלי הצפייה של הקהל ויתקשו לחדור לשוק הישראלי". כך אמר היום (ה') עו"ד יוסי עבאדי, מנהל מינהלת הסדרת השידורים במשרד התקשורת, במסגרת יום עיון שאירגן המי"ל בנושא שידורי הטלוויזיה באמצעות לוויינים ובכבלים.

לדברי עבאדי, חדירת שידורי הלוויין אינה דומה לחדירה שעשו חברות השיחות הבינלאומיות או החברות הסלולריות. "כאן יש שוק שהגיע לרווייה מסויימת", אמר, "ומי שלא התחבר עד היום לכבלים, ככל הנראה אינו מעוניין בטלוויזיה למנויים. התחרות, אם כך, תהיה על הקהל הקיים".

עבאדי השווה את חדירת שידורי הלוויין בישראל לזו שנעשתה בארה"ב ב-94'. בשתי המדינות, ישראל וארה"ב, מדובר בהחדרת שידורי לוויין לאחר ששידורי הכבלים כבר מבוססים.

בארה"ב בשנת 94' החזיקו הכבלים באחוז חדירה גבוה - של %62.5, והלוויין תפס רק %0.6. לאחר 4 שנים, ב-98', עמדו הכבלים על היקף חדירה של %66.7 והלוויין הגיע ל-%7.3 - שהם 7 מיליון משקי בית.

בישראל, לעומת זאת, ב-94' הגיע היקף חדירת הכבלים ל-%56, ולא היו שידורי לוויין, וב-98' הגיע היקף חדירת הכבלים ל-%64.

על מנת שלחברות הלוויין תהיה אפשרות הוגנת לחדירה וליצירת שיוויון מהותי בתחרות, אמר עבאדי, צריך הלוויין להיות בעל ערך מוסף. יתרון זה יהיה טמון במקבצי שידורים ושידורים בתשלום (PAY TV). אלה יתנו, לדבריו, מיגוון והיצע גדולים יותר, ויאפשרו התאמה אישית של הצפייה וכן שידורים חיים.

עבאדי התייחס בדבריו אל העתירה שהגישו חברות הכבלים לבג"ץ, בה תבעו להתיר גם להן לשדר במיקבצים. "הכבלים חוייבו לשדר מיקבצים בתנאי הרישיון שלהם. אולם החל מ-91', נוכח קשיי החדירה שלהם, אישרה להם מועצת הכבלים לעבור לשידור של חבילה אחת (סופר בייסיק). גם בזמן הסדר I.C.P ב-95', ובדיוני ועדת וקס-ברודט-ליאון ב-97', טענו הכבלים כי מעבר לשידור במיקבצים יהיה הפסד, ואף דרשו פיצוי עבורו.

"עכשיו חברות הכבלים רוצות לחזור למיקבצים. אבל חוק ההגבלים העיסקיים רואה מונופול שמגדיל את שירותיו כפוגע בתחרות. כללי השיוויון נותנים חלון ללוויין לשידור במיקבצים. רק לאחר שייווצר שיוויון מהותי - יורשו הכבלים לעבור למיקבצים".

עבאדי אמר עוד, כי מינהלת השידורים מעדיפה שהסדרת השוק תיעשה בהסכם, שיבטיח תחרות הוגנת. "אנחנו מוכנים שברגע שתהיה תחרות אפקטיבית בין הכבלים ללוויין - יוסרו מרבית המגבלות המוטלות כיום על חברות הכבלים, והתנאים יושוו"