אריה מינטקביץ' נפרד מבנק דיסקונט וסוגר חשבון עם המדינה - "סליחה שהצלחנו"

"לא רק שהיא לא סייעה לנו, לעיתים אפילו הפריעה" * עופר: השיטפון הרגולטורי יפגע בסוף בלקוח

"זוהי ההופעה האחרונה שלי כאן כיו"ר הדירקטוריון של בנק דיסקונט, ואני רוצה לנצל את הבמה כדי לסכם את המהפך שעבר הבנק, את מבצע השיקום הגדול שעשינו וכיצד הפכנו בנק כושל ומפסיד שרבים סתמו עליו את הגולל, לבנק מוביל ורווחי".

כך אמר היום (ד') אריה מינטקביץ' במסיבת העיתונאים השביעית והאחרונה שלו לרגל פרסום הדו"חות השנתיים של הבנק. בעלי השליטה החדשים בדיסקונט שהופרט לאחרונה, קבוצת ברונפמן-שרוהן, מינו לתפקיד יו"ר הבנק את רו"ח שלמה זוהר.

מינטקביץ' אמר, כי מצבו של הבנק כשהחל בתפקידו שם היה "בעייתי, אם לנקוט בלשון המעטה". לדבריו, למרות קשיים ומכשולים הוא הצליח לשקם את הבנק ולהפוך אותו לתחרותי ומוביל, ולהביא אותו לרמת הרווחיות מהגבוהות ביותר שידע הבנק. הוא הוסיף, כי גולת הכותרת של ההצלחה היא להביא את הבנק להפרטה כשהוא במצב הטוב ביותר.

מינטקביץ' גם סגר חשבון עם בעלי הבנק, מדינת ישראל. לדבריו, ההצלחה לשקם את הבנק הושגה ללא כל עזרה מצד המדינה, "שלא רק סייעה בידינו, אלא אם לומר זאת בעדינות, לעיתים היא אפילו הפריעה".

מינטקביץ' סקר את פעילות השיקום של הבנק: בגין הטיפול באשראי הפריש הבנק מאז 1996 למעלה מ-5 מיליארד שקל; בחמש השנים האחרונות הושקעו 560 מיליון שקל בפרישתם של כ-1,000 עובדים, המהווים למעלה מ-15% ממצבת עובדי הבנק, והושג שקט תעשייתי ששורר בבנק בחמש השנים האחרונות.

עוד ציין מינטקביץ' את הפריצה הקמעונאית, שבמסגרתה גייס הבנק בשנתיים האחרונות וחצי 185 אלף לקוחות חדשים; בניית הקבוצה באמצעות רכישת השליטה באילנות דיסקונט; רכישת 20% מהראל; רכישת מלוא הבעלות על חברת כרטיסי האשראי כאל וטיפול בהלימות ההון.

גם כאן הזכיר מינטקביץ' את חלקה של המדינה בסיכול הצלחת דיסקונט ואמר שהיא לא איפשרה לבנק את המהלך הטבעי, הפשוט והנכון של גיוס הון בדרך של הנפקת מניות, וכך גם עשתה לגבי מכירת השליטה בדיסקונט ניו-יורק.

לדבריו, "היו לנו עוד כמה רעיונות ומהלכים שביצועם היה עשוי להוביל גם לפריצת דרך משמעותית וגם לרווחים נאים, אלא שלמרבה הצער לא איפשרו לנו לבצעם וחבל. ניו-יורק היא רק דוגמה אחת, הבולטת מכולן.

"יש לי יסוד להניח, כי עם העברת השליטה בבנק, כמה מהמהלכים שתיכננו בשנים האחרונות יבוצעו בידי הבעלים החדשים וכתוצאה מכך יוכל הבנק למצות טוב יותר את הפוטנציאל שלו ולפרוץ עוד יותר חזק קדימה", הוסיף.

מינטקביץ' הזכיר את הקבוצה הבנקאית השלישית, חזון אותו הוא משמיע כבר שנים ארוכות, ואמר שהוא מאמין שדיסקונט ישמש כציר המרכזי להקמת קבוצה זו, שתוכל לקום עתה בעידן דיסקונט המופרט. הוא הוסיף, כי הגשמת צעד זה יהיה מבחינתו הגשמת חלום.

מינטקביץ' התריע מפני הסכנה הגלומה בעודף רגולציה, ופנה לרגולטורים ואמר: "הגזמתם". גם מנכ"ל הבנק, גיורא עופר, אמר שבכל העולם יש הגברה של פיקוח והסברה, אך בישראל השיטפון הרגולטורי מגיע כבר להכתבת הניהול העסקי לפירמות, מה שייפגע בסופו של דבר בתחרות ובלקוח.

בסיום דבריו גילה מינטקביץ', כי בקרוב הוא יוצא לדרך חדשה, "אל אתגרים ואופקים חדשים", לא לפני שהוא סוגר חשבון עם כל הסנטמינט השלילי שסבל ממנו בשנים הקשות של שיקום הבנק.

"להצלחה אבות ואמהות רבים. אבל הכישלון, אם חלילה היה כישלון, לא היה נשאר יתום. כולנו יודעים היטב את מי היו מאשימים במקרה כזה. איך אמר אפרים קישון ז"ל? - סליחה שהצלחנו", אמר מינטקביץ'.