מלון קטן גדול

מלונות-בוטיק הם המושג הכי אופנתי כיום בתעשיית התיירות, בארץ ובעולם. G ממפה את מלונות-הבוטיק הטובים בישראל > אביבה קרול

אחת ממילות-הקסם האופנתיות ביותר בתעשיית התיירות כיום היא צירוף המילים "מלון בוטיק". בעידן שבו נעשתה התיירות המונית, גובר הגעגוע לאחר, לקטן ולמיוחד, זה שעדיין לא התגלה על-ידי "כולם". וזה נעשה קשה יותר ויותר, כשחבילות נופש לחגים כוללות גם יעדים שפעם נחשבו לנדירים ולאקזוטיים, כמו תאילנד וקניה, שהיום הם יעדים פופולריים גם לטיולי בר-מצווה.

מלון-בוטיק הוא כל מה שוועד העובדים לעולם לא יבחר: מלון קטן יחסית, איכותי, במיקום מיוחד ובעיצוב מושקע, יצירתי ואנין טעם, עם הרבה תשומת-לב לפרטים קטנים, וכמובן שגם עולה בהתאם. בניגוד למלונות-רשת גדולים ואנונימיים, שדומים זה לזה כמו קרואסונים תעשייתיים בארוחת-בוקר קונטיננטלית, מלון-הבוטיק ידגיש דווקא אופי לוקלי: פריטי ריהוט מארמון של מהרג'ה בהודו, אלמנטים של קש קלוע בטהיטי, שידות כפריות - פרובנסליות בצרפת. גם האוכל (המשובח בדרך-כלל) יעשה שימוש בחומרים המקומיים - מעשבי תבלין ועד לטכניקות בישול, מותאמים לחיך המערבי, כמובן.

האבחנה הקלאסית מתייחסת למלונות-בוטיק כאלה שמנוהלים בפועל על-ידי בעלי הנכס ולא בידי מנהלים שכירים, שמקיפים עד 40 חדרים, וממוקמים בדרך-כלל מחוץ לערים הגדולות. פרובאנס ולא פריז, טוסקנה ולא מילנו, אבל גם באפריקה ובמזרח הרחוק, יעדי-הנופש החביבים על המערביים.

החל בשנות ה-90, כאשר התיירות הפכה למנוע-הצמיחה האולטימטיבי, עלה הצורך הגדול בבידול מלונות גם בערים הגדולות. כך התחיל טרנד של מלונות-בוטיק קטנים וסופר-מעוצבים, כשלמלאכה נרתמים מיטב מעצבי-העל העולמיים, ובראשם פיליפ סטארק הבלתי-נלאה. המלונות האלה, חלקם בבנייני-מגורים שעברו שיפוץ מקיף וחלקם בבנייה חדשה, מציגים את מיטב העיצוב החדשני והעתידני. מלון-הבוטיק סנט מרטינס ליין של סטארק בלונדון, למשל, נחבא מהרחוב, והכניסה אליו היא דרך דלת-עץ אחת, כשכל קיר המלון שפונה לרחוב מציג ים חלונות, שצבעם משתנה כל הזמן.

יועץ התיירות שמואל צוראל טוען שמלון-בוטיק צריך להיות מלון שמבודל בשירות, בעיצוב, במיקום או בתפעול שלו. רשת W, למשל, השייכת לקבוצת סטארווד (בעלת רשת שרתון) ממותגת כרשת של מלונות-בוטיק. עובדי המלון אינם לובשים חליפות עסקים, יש למלון "שפה" משלו, והוא כולל תמיד מסעדה או בר טרנדיים ועדכניים. גם הגודל, לטענת צוראל, לא קובע. מלון פוליצר במרכז אמסטרדם, למשל, כולל 400 חדרים ונחשב למלון-בוטיק, בגלל המבנה, הריהוט והתפעול הסופר-יוקרתי.

בארץ, אולי בשל מיעוט של תיירים נכנסים, טרם הוקם מלון-בוטיק עירוני במתכונת של לונדון או ניו-יורק, ואפשר למנות על יד אחת את מספר מלונות-הבוטיק בתל-אביב ובירושלים, אולם יש מספר לא מבוטל (יחסית) של מלונות-בוטיק, כולל מלונות-ספא, מחוץ לערים, בעיקר בחבל פרובאנס המקומי - הגליל. להלן מיפוי מלונות-הבוטיק הבולטים של ישראל:

כפריים-קלאסיים

בית בגליל, יער בירייה, הגליל העליון

בראש הרשימה מככב ללא ספק "בית בגליל", מלון-בוטיק במתכונת המלונות בצרפת או באיטליה, שהקימו ישי ונעמי גרוסמן ומנהלים בעצמם. המלון, שנפתח באוקטובר 2002, ממוקם בלב יער בירייה בגליל העליון, בבית-אבן מאורך, מוקף יער וגנים. המלון כולל 24 סוויטות, מסעדה ומרתף יינות. את הלובי המסורתי מחליפים שני חדרי-הסבה ציבוריים.

כל סוויטה כוללת חדר-סלון, חדר-שינה פתוח במפלס מעל לסלון, כשקיר אחד שלו פתוח לנוף, חדר-אמבטיה גדול, כולל ג'קוזי כפול. גרוסמן, מעצבת-פנים במקצועה, עיצבה את המקום בעושר גדול של רהיטי-עץ, אריחים מצוירים, מנורות וכדי-נחושת וכלי חרס וקרמיקה מקוריים ממדינות הלבנט.

המלון פועל בעיקר בסופי-שבוע, וסגור בימי ראשון. באמצע השבוע מגיעות אליו מועצות מנהלים או הנהלות של חברות עסקיות. "אין תודעת תיירות בישראל באמצע השבוע", אומר גרוסמן. המקום אינו מיועד לילדים, ובעליו בכלל חולמים אפילו לסגור כליל בחודשי הקיץ.

מחירים: באמצע השבוע 1,385 שקל לזוג בחצי פנסיון (ארוחת-בוקר וארוחת-ערב במסעדה, בתפריט א-לה קרט), סוף-שבוע (מחמישי עד שבת) יעלה 3,880 שקל לזוג, כולל שני טיפולי ספא.

וילה גליליי, הר כנען, צפת

גם מלון "וילה גליליי" בצפת מבוסס על הקונספט הצרפתי. המלון נבנה על-ידי רחל ובני סיוון, צרפתים שעלו לארץ בשנות ה-60, וגם מנוהל על-ידם. המלון יושב על הר כנען, במבנה אבן בן 80 שנה, שמעליו נבנו שתי קומות חדשות, המשתלבות עם המבנה המקורי. במקום 21 חדרים, כולל שלוש סוויטות ומיני סוויטה.

החדרים מעוצבים בסגנון כפרי צרפתי עם ריהוט מקורי, כל חדר קצת שונה מהאחר. בין הפריטים ארונות, שידות (חלקן תיבות עתיקות ששימשו בעבר לאכסון מפות), מנורות ציוריות, שטיחים פרסיים ומראות מרואניות. הסוויטות כוללות מרפסות עם ג'קוזי זוגי ומיטות-שיזוף. במקום יש גם אגף ספא, שמציע טיפולים.

מחירים: סוויטה זוגית ללילה (כולל ארוחת-בוקר) באמצע השבוע 850 שקל, בסוף-שבוע - 1,050 שקל.

בריאות וספא

כנען ספא, הר כנען, צפת

עוד בצפת, כנען ספא, שיושב גם הוא על הר כנען. המקום משתרע על 17 דונם ומוקף חורשה פרטית. המלון נבנה לפני כארבע שנים, ויש בו 120 חדרים, מרכז לטיפולי ספא, ו"תוכן רוחני": הרצאות וסדנאות של יוגה, טאי-צ'י, פלדנקרייז, פרחי באך, רפלקסולוגיה ועוד. הספא כולל 15 חדרי-טיפולים, בריכה מקורה חצי אולימפית, ג'קוזי, סאונה יבשה ורטובה, חדר-כושר, מגרשי טניס וכדורסל.

האירוח במלון (מגיל 14 ומעלה), כולל לינה, ארוחות מלאות, שימוש חופשי במתקני הספא (לא כולל טיפולים) וסדנאות רוחניות. מחירים: אמצע השבוע לזוג 1,200 שקל ללילה, סוף-שבוע לזוג 1,440 שקל ללילה. מינימום הזמנה שני לילות.

מצפה הימים, הר כנען, צפת

מלון-הספא האולטימטיבי של צפת ובנותיה הוא חוות הבריאות "מצפה הימים", שמשתרעת על 150 דונם בשיפולי הר כנען. המקום בן 89 חדרים, מתוכם 17 סוויטות ומיני-סוויטות, וכן קומת סוויטות ייחודית עם 10 סוויטות. המלון כלול ברשת רה-לה-שאטו העולמית, שמאגדת מלונות-איכות קטנים ויוקרתיים ברחבי העולם. "מצפה הימים" מציע מגוון של טיפולי בריאות, דיאטה וספא, באגף חדש שכולל 25 חדרי-ספא, שמציעים 54 סוגים שונים של טיפולים.

בנוסף מוצעים לאורחים טיולים בטבע, שיעורי ספורט, שורה של אירועי תרבות, סדנאות, קונצרטים והרצאות, סאונה רטובה ויבשה, ג'קוזי חיצוני ופנימי (בנויים עץ), בריכת-שחייה מקורה (המחוטאת על בסיס מלח ולא כלור) וחדר-כושר.

בחווה יש בוסתנים, פלגי-מים, גינות תבלין וירקות, מטעי עצי פרי, אורוות סוסים, רפת, דיר, לול תרנגולות ושלווים, שתוצרתם מניבה את הארוחות הצמחוניות במלון. בנוסף, מוצעת מסעדת גורמה בשרית.

מחירים: באמצע השבוע חדר רגיל ללא מרפסת מ-1,150 שקל לזוג (חצי פנסיון) ועד 1,850 שקל לסוויטה. בסוף-שבוע מ-1,700 שקל לחדר רגיל ועד 2,400 שקל לסוויטה.

יערות הכרמל, חיפה

בז'אנר מלונות-הבוטיק מתמחי הספא בולטת אחוזת הבריאות "יערות הכרמל" של רשת ישרוטל. האחוזה שוכנת בלב יערות הכרמל, על שטח של 57 דונם של חורש ודשא, שכולל את מבנה המלון, מסלולי טיול מסומנים וגנים. במקום 126 חדרים, 20 מהם סוויטות. רוב החדרים פונים ליער ומשקיפים אל הים.

בקומת הכניסה ממוקמים חדרי מוזיקה, משחקים, כושר, אולם התעמלות, אודיטוריום ולובי. מרכז המקום הוא הספא הגדול, שמשתרע על שטח של 2,500 מ"ר, וכולל 25 חדרי-טיפולים, "אזורי הכנה" נפרדים לגברים ולנשים, סאונות יבשות ורטובות ובריכות טבילה, בריכת-שחייה מקורה, וחמאם טורקי מקורי. במקום פועלת מסעדת גורמה בשרית, שפתיחתה לפני שנים הביאה להכנסת מאכלי הבשר גם למתחרה הגדול, "מצפה הימים". השהייה במקום מוגבלת, גם כאן, לבני 16 ומעלה, והיא על בסיס פנסיון מלא.

מחירים: באמצע השבוע מ-1,395 שקל לזוג ללילה, כולל שלוש ארוחות, בסוף-שבוע המחיר לזוג לשני לילות (חמישי-שבת): 3,950 שקל.

ספא וילג', חמת-גדר

ממול, בלב פארק הנופש חמת-גדר שברמת הגולן, פועל מלון "ספא וילג'". במלון 28 סוויטות, השוכנות על גדות נהר הירמוך, ומעוצבות ברוח המקום. בתוך כל סוויטה יש ג'קוזי ענק, שמוזן ממימי המעיינות התרמו-מינרליים של חמת-גדר. מברז אחד יוצאים מי "מעיין הבלזם" בחום של 52 מעלות, ומהברז השני מי "מעיין הבושם" בחום של 37 מעלות. בשלוש מהסוויטות יש גם סאונות. המבנה המרכזי של המלון כולל אולם כנסים מודולרי, חדר-כושר וחדרי סאונה יבשה ורטובה.

מחירים: לינה על בסיס חצי פנסיון באמצע שבוע 1,150 שקל לזוג, בסוף-שבוע 1,400 שקל.

שיזן, הרצליה

בהרצליה פועל מלון שיזן, שהוא למעשה אגף במלון דניאל הוותיק, על שפת הים של העיר.

בשיזן 40 חדרים המעוצב במינימליזם יפני, בכולם מערכות סטריאו עם מבחר דיסקים, ובחלקם יש גם ג'קוזי. במקום 18 חדרי טיפולי ספא וקוסמטיקה. בתחום הקולינרי מציע המלון בר של מאכלים על בסיס בישול קצר ("יפאס בר", שילוב של בר טאפאס עם אוכל יפני). כמו רוב מלונות הספא, גם כאן פונים לקהל מגיל 18 ומעלה.

מחירים: באמצע השבוע לינה, ארוחת-בוקר וטיפול זוגי - 999 שקל לחדר לזוג; בסוף-שבוע לינה, ארוחת-בוקר וטיפול 1,399 שקל לחדר לזוג.

מלון ויטאליס, אילת

בעיר של תיירות נופש כמו אילת בולטים בהעדרם מלונות-בוטיק, שכן עיקר הפעילות מכוון לקהל משפחות, שפניו לנופש בידורי והמוני. זאת למעט מלון-בוטיק בודד, ויטאליס, שגם הוא פועל כחלק מקומפלקס הרודס של רשת שרתון.

מלון ויטאליס, שמחזיק בשלל תארים בינלאומיים, בנוי כמבנה נפרד. יש בו 52 חדרים, בהם 13 סוויטות, אחת מהן הקרויה מלכותית, והיא כוללת בין היתר מעלית אישית היישר לסוויטה. בכל חדר יש ג'קוזי ומרפסת פרטית, הפונה לים או לבריכה. בחדרים יש גם טלוויזיה גדולה (25 אינץ') עם ערוצי לוויין, ומערכת סטריאו עם מבחר דיסקים.

במלון מרכז-כושר עם חלונות פנורמיים הפונים לים, משטחים אירוביים פנימיים וחיצוניים, סאונות, בריכת זרמים (תאלאסו) פתוחה, מפלי-מים חמים וקרים, וג'קוזי עם דרגות מסאז' שונות. יש גם מרכז-ספא גדול ומשוכלל, שמציע כ-50 סוגי עיסויים, טיפולי פנים וגוף, כולל טיפולי בוץ על משטח חיצוני נפרד.

המלון, כמו מלונות-ספא אחרים, אינו מיועד לילדים, למכשירי סלולר ולסיגריות (השניים האחרונים - רק בשטחים הציבוריים).

מחירים: חדר לסוף-שבוע 1,100-1,250 שקל לזוג, לינה וארוחת-בוקר. הסוויטה המלכותית עולה 2,500 דולר ללילה (כן, זו לא טעות).

היסטוריה עם אווירה

רות רימונים, צפת

בלב צפת ממוקם מלון "רות רימונים", השייך לרשת המלונות "רימונים" של קבוצת הכשרת הישוב. המלון שוכן ברובע האמנים, סמוך לגלריות ולבתי-הכנסת העתיקים, והוא מוקף בוסתן עצי-פרי. המלון בנוי על יסודות של חאן טורקי, ששימש במאה ה-17 את תושבי העיר כשוק לבעלי-חיים. מאוחר יותר הוסב המקום לבית-הדואר המרכזי של צפת, שממנו נשלחו מכתבים וחבילות לדמשק ולביירות.

חדר-האוכל של המלון הוקם על שרידי אורוות הסוסים של בית-הדואר. חדרי המלון של היום שימשו בימים ההם את הדוורים והרכבים. האגף החדש של "רות רימונים" נבנה על יסודות ביתו של השגריר האוסטרי בתקופה העות'מנית. לאחר קום המדינה רכשה חברת הכשרת הישוב את הבית, והפכה אותו למלון. בשנים האחרונות שופצו חלקים ממנו, תוך שימור המבנה ההיסטורי, ונבנה אגף חדש שכולל גם מרפסות-פאטיו, גינות, חדרי-ספא, כושר וסאונה, וגם בריכה פתוחה. במלון 81 חדרים, חדר-אוכל ולובי.

מחירים: באמצע השבוע 214 שקל לאדם בחדר זוגי, בסוף-שבוע 333 לאדם בחדר זוגי.

המלון הסקוטי, טבריה

דרומית משם, ממוקם המלון הסקוטי של טבריה, שנפתח לאחרונה מחדש בהשקעה של כ-16 מיליון דולר. המלון בנוי על בסיס המבנה של בית-החולים הישן, שהוקם בטבריה במאה ה-19. המקום נמצא בבעלות הכנסייה הסקוטית, שמחזיקה גם בית-ספר בינלאומי ביפו ובית-הארחה בירושלים. המלון משתרע על 11 דונם, כולל רצועת-חוף פרטית, ויש בו 69 חדרים, 50 חדרים בבניין החדש ו-19 סוויטות בשני בניינים ישנים משופצים, ששימשו בעבר את בתי-המגורים של משפחות רופא בית-החולים וכומר הכנסייה.

הבניין המקורי של בית-החולים משמש כבניין המרכזי במלון, ובו חדר-אוכל, בר וחדרי-ישיבות.

עיצוב המבנים נאמן למבנה המקורי, וכולל בנייה באבן-בזלת וחלונות בעלי קשתות-אבן, המשקיפים אל נוף הכנרת ורמת הגולן. בריכת-השחייה קרובה לשפת הכנרת. בהמשך מתוכננת תוספת של 81 חדרים ואולם רב-תכליתי עם 200 מקומות ישיבה, שישמש כאולם קונצרטים, כינוסים וכנסייה.

מחירים: באמצע השבוע לזוג 770 שקל, בסוף-שבוע 970 שקל (לשני לילות), בסוויטות 1,000 שקל באמצע השבוע, 1,200 שקל בסוף-שבוע.

מלונות נושא

מלון פסטורל בכפר בלום

מלון "פסטורל" בכפר בלום זוכה להיכלל בהגדרה של מלון-בוטיק בזכות התפעול המאופיין שלו כמלון מוסיקלי. המלון מארח זה שנים בקיץ את פסטיבל "ימי המוזיקה", ומשקיע בתחום גם ביתר ימי השנה, עם שפע מופעים, קונצרטים, הרצאות, וטיולים מודרכים בשבילי הגליל והגולן.

במלון 130 חדרים, מתוכם 52 חדרי דה-לוקס, 10 סוויטות ו-45 חדרי-סטודיו, בר ומסעדה.

מדי שישי בבוקר מתקיים במסעדה ובגינת המלון ברנץ' גלילי מלווה בקונצרט בוקר, שפתוח גם לאורחים מבחוץ (משעה 11:00 עד 14:00).

בנוסף, מדי חודש מתקיימים במלון סופי-שבוע מוזיקליים-קולינריים, בכל פעם בנושא ובסגנון אחר. לאירועים אלו מוזמן שף-אורח, שמבשל עם השף הקבוע של המלון, אילן שליידר, בסגנון האירועים. כך, למשל, על רקע יצירות של צ'ייקובסקי ופרוקופייב יאכלו האורחים בליני ופירושקי, ועל רקע של ויוואלדי ופוצ'יני - אוכל איטלקי. כל אנשי הצוות יהיו לבושים בהתאם בתלבושות התקופה או האירוע, והלובי יעוצב גם הוא ברוח דומה.

מחירים: זוג (לינה וארוחת-בוקר) באמצע השבוע - 578 שקל, ומ-680 שקל בסוף-שבוע.

מלון סינמה, תל-אביב

מלון "סינמה" בכיכר דיזנגוף בתל-אביב הוא מלון-בוטיק עירוני-נושאי, ששייך לרשת מלונות אטלס, ובו 82 חדרים. המלון הוקם על חורבותיו של קולנוע "אסתר" הישן, והעיצוב שואב השראה מייעודו הקודם של המבנה כבית-קולנוע, ומשמר בחדרים ובחללים הציבוריים פריטי ממוריבליה כמו מכונות-הקרנה ישנות או שורת כיסאות-קולנוע.

מחירים: באמצע השבוע 490 שקל לזוג, כולל ארוחת-בוקר, ו-440 שקל לזוג בסוף-שבוע.

מלונות עירוניים

מלון דה-לה-מר, תל-אביב

במרכז תל-אביב פועל מלון דה-לה-מר, שנפתח לפני כשלוש שנים, והוא בבעלותו של נחום אינלנדר. המלון נמצא בבניין שהיה בעבר בניין מגורים. המעטפת שלו עברה שימור, אך כל פנים הבניין נהרס ונבנה מחדש. במלון 27 חדרים וסוויטה, וכן שלושה חדרים לטיפולים הוליסטיים. במלון יש חדר-אוכל לארוחות-בוקר בלבד, אבל ניתן להזמין ארוחה לכל נקודה במלון, מהחדר ועד למרפסת השיזוף.

עיצוב המלון נעשה לפי עקרונות הפנג-שוויי הסיני, תוך ניסיון לשמור על אווירה טבעית באמצעות שימוש בשיש, בעץ ובצבעים טבעיים. מחירים: עד 595 שקל לחדר ללילה, כולל ארוחת-בוקר; גם בסופי-שבוע.

מלון הר ציון, ירושלים

מלון הר ציון בירושלים נחשב למלון עם הנוף היפה בעיר. הוא ממוקם מעל גיא בן-הינום, צמוד לבניין הסינמטק, צופה לעיר העתיקה, להר הזיתים ולסילוואן, ובימים טובים אפשר לראות עד ירדן.

המלון הוא בבעלות משפחת שכטר ומשפחת שלמה אליהו, ויש בו 150 חדרים, שפזורים בשרשרת בניינים שנבנתה בשנת 1850. חלקם מוגדרים עתיקים, והם גדולים יותר, ובהם גם וילה בשטח של 300 מ"ר, שכוללת שישה חדרים ומשמשת ללינה לאירועים.

לפי התוכנית של הבעלים, שנמצאת עדיין בשלבי התכנון, עומד המלון בפני הרחבה ל-400 חדרים. חלק מהתוכנית הוא להפוך את האגף הישן של המלון למלון-בוטיק, בן 13 סוויטות, בהשקעה של 30 מיליון דולר.

עוד בטרם החל השיפוץ, המלון פועל בעבור קהל יהודי (ניתן להגיע מהמלון ברגל לכותל), קהל נוצרי ואמנים. מחירים: מ-150 דולר בחדר רגיל כולל ארוחת-בוקר, ועד 1,500 דולר ללילה בווילה.

אמריקן קולוני, ירושלים

בזמנו, ניתן היה להגדיר לא-מעט מלונות במזרח ירושלים כמלונות-בוטיק, כולל האוריינט האוז המפורסם, אולם רובם אינם פועלים כיום. מלון שלא פסק מלפעול גם בשנות האינתיפאדה הקשות ואף זכה להיכלל ברשימת המומלצים של "רלה שאטו" (האגודה הבינלאומית של מלונות הבוטיק המובילים בעולם), הוא האמריקן קולוני. המלון ממוקם בדרך שכם, והוא כולל 84 חדרים בעיצובים ובגדלים שונים, שמפוזרים בשלושה בניינים עתיקים ששופצו. במלון 12 סוויטות. הגדולה והמפוארת שבהן, סוויטת הפאשה, תעלה 360 דולר ללילה לזוג. במלון בר ומסעדה, המשמשים מפגש לפוליטיקאים ולעיתונאים, גן פנימי יפהפה ובריכה. מחירים: 290 דולר ללילה לזוג (לינה וארוחת-בוקר). *