שוק גבינות הפרימיום מתעורר: טרה במו"מ לשת"פ עם מחלבת גד

במקביל, ויליפוד חתמה על חוזה שיווק בלעדי עם קונצרן החלב ארלה לחמש שנים

טרה בודקת מספר מחלבות מתמחות, ביניהן גד וצוריאל, למטרת שיתופי פעולה ואפילו רכישה. כך נודע ל"גלובס".

תחת הבעלות החדשה של קוקה קולה ישראל, בודקת טרה את הפיתוח העסקי שלה בכמה ערוצים מרכזיים: בחיבור עם גורם בינלאומי וכן בפיתוח התמחות דרך מחלבות בוטיק בארץ.

מחברת גד נמסר בתגובה כי אכן מתקיימים מגעים עם טרה, אולם הנושא לא עלה על פסים מעשיים.

למרות שהיקף המכירות של מחלבות גד קטן, היא מובילה בכמה תחומי נישה: היא מחזיקה 40% משוק גבינות עיזים, 60% משוק הלבנה ו-70% משוק המוצרלה בישראל.

בתקופה האחרונה החלה קבוצת טרה, בראשות המנכ"ל הנכנס זאב קלימי, לנהל מגעים עם קבוצות החלב האירופאיות הגדולות על מנת לפתח מיזמים משותפים. בין החברות עמם מתנהלים מגעים נמנות נסטלה, פרמלט וארלה. חבירה עם גורם בינלאומי תאפשר לטרה להציג מוצרי פרימיום בשוק החלב, סגמנט שבו טרה אינה פועלת היום. מקורות בענף מוסרים כי טרה אפילו הציעה לחברות אלה לרכוש אחזקות בחברה, אם כי אין לכך אישור מהחברה עצמה.

בתוך כך, נוכח ההתפתחויות בשוק, חתם אמש צבי ויליגר, מנכ"ל ויליפוד, על הסכם שיווק בלעדי של כל מוצרי ארלה (ARLA) בישראל, למשך חמש שנים. עד כה פעלה ויליפוד ללא הסכם רשמי עם ארלה, שאת חלק ממוצריה היא משווקת בארץ מזה שלוש שנים, בראשם חמאת לורפק.

עד כמה שתחום מוצרי החלב הפרימיום נראה זניח ולא משמעותי בשוק, היקף המכירות של ויליפוד לבדה בתחום זה האמיר ל-40 מיליון שקל בשנה החולפת, זאת מתוך פעילות של 172 מיליון שקל.

מנכ"ל ארלה במזרח התיכון, יוהן פיטרסון, יגיע בשבוע הבא מדנמרק לישראל, על מנת לבדוק אפשרויות פיתוח עסקי. מטרה נמסר כי "טרה בוחנת כרגע גופים בשוק הבינלאומי ובשוק המקומי, אך שום דבר אינו קורה בשלב זה".

ארלה הדנית מייצרת גבינות, יוגורטים, חמאה וממרחי חלב ומחזור מכירותיה מוערך ביותר מ-8 מיליארד דולר בשנה.

בהתייחס להתפתחויות עם קונצרן ארלה אמר צבי ויליגר: "אנחנו מתכוננים לשתף פעולה עם חברה יצרנית בארץ. נשתף פעולה עם מחלבה מקומית. ישנם מוצרים רבים שקשה לייבא בגלל הגבלת המכסות, כשרות ואורך חיי מדף. לפיכך מתכוונת ארלה לייצר בארץ מוצרים שלה".

* בשביל מה צריכה ארלה את ויליפוד אם היא יכולה לסגור עסקה עם אחת מיצרניות החלב, בעיקר טרה? קוקה קולה לא צריכה עוד מפיץ.

"צריך לשבת ולראות מה אנחנו תורמים לעסק ומה חברה יצרנית תתרום. אשמח מאוד לשתף פעולה עם יצרן מקומי על מנת להרחיב את קו המוצרים".

ארלה היא קונצרן חלב דני, המייצר את חמאת לורפק, ומשווק אותה ב-120 מדינות ברחבי העולם. לפני כשנה בעיצומו של המשבר בין שופרסל ושטראוס, ניסה ויליגר ליישם עם שופרסל יבוא מקביל של מוצרי חלב מיצרניות החלב הגדולות באירופה, אך המהלך לא יצא לפועל עד היום.

מצד שני, ניכרת כיום התעניינות מצד רשתות השיווק המבקשות להגביר מכירות גבינות הפרימיום על מנת להתחרות ברשת טיב טעם בתחום המוצרים הכשרים. הרשתות, שופרסל בעיקר, רואות פוטנציאל רב בפיתוח תחום המעדניות. *