מסילה לשלום: הרכבת מבקשת לזרז הקמת קווים לעזה וג'נין ב-280 מיליון שקל

בקשה להכריז על התוכניות כפרויקטי תשתית בעלי חשיבות לאומית * יחברו הפלשתינים לנמלי הים

רכבת ישראל מקדמת שני פרויקטים לג'נין ולעזה בעלות של 280 מיליון שקל. משרד התחבורה מבקש להכריז על שתי תוכניות אלה כפרויקטי תשתית בעלי חשיבות לאומית, ולקדם אותן במהירות באמצעות הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).

הפרויקט הראשון שבין עפולה לג'נין, ייצור חיבור תחבורתי בין הרשות הפלשתינית לנמלי ישראל. מדובר ברכבת באורך של 11 ק"מ ועלות הקמתה של מסילה בודדת היא 180 מיליון שקל.

לדעת רכבת ישראל תוואי המסילה עפולה-ג'נין יהיה גורם דומיננטי לחיזוק ולפיתוח הקשר שבין הרשות הפלשתינית והנמלים. בנוסף מציינים, כי ישנה חשיבות לתוואי זה בראייה לטווח ארוך בפיתוח גבולות בינלאומיים.

הפרויקט השני מתייחס למסילת ברזל למסוף ארז, שלוחה מתוך מסילת באר-שבע - אשקלון. מדובר במסילה באורך של 7 ק"מ בעלות של 100 מיליון שקל. מטרת פרויקט זה היא ליצור קשר בין רצועת עזה לישראל, לנמלים, למפעלי הדרום וים המלח, למסוף ג'נין, למסוף הגבול עם ירדן ולאחר מכן עם עיראק וחיבור למסוף ניצנה.

מסילת רכבת זו תסייע בהעברת סחורות מיובאות לרשות הפלשתינית ולרצועת עזה באמצעות הקשר עם נמלי אשדוד חיפה ואשקלון. השלוחה לארז, מציינים במשרד התחבורה, תאפשר קשר עם הגדה המערבית על בסיס החיבור העתידי לרכבת העמק. על-פי התכנון תוקם באיזור התעשייה ארז תחנת נוסעים ומסוף מטענים.

שני הפרויקטים יועילו כלכלית למשק הישראלי בשל הקשר התחבורתי בין הרשות הפלשתינית, לנמל חיפה באשדוד, והחיבור המסילתי בין עזה יהודה ושומרון.

מקורבים לפרויקט מציינים, כי שיפור רמת השירותים ופיתוח כלכלי הם תנאי הכרחי בעיתות שלום, לקשר שבין הרשות הפלשתינית ליישובים ביהודה ושומרון ולמדינת ישראל.

משרד התחבורה ורכבת ישראל מבקשים להכריז על שתי תוכנית אלה כתוכניות תשתית לאומית פעולה שתאפשר קידום ההליכים במהירות רבה לעומת ההליך הרגיל. כדי להעביר את התוכניות לאישור הות"ל נדרשת חתימותיהם של שר הפנים, שר האוצר וראש הממשלה.