השנה יש "קניפלך" בשפע: שכר של 7.7 מיליון שקל לפודים, 7.3 מיליון שקל לשרם

רווח של 50.6 מיליון שקל לשרם-פודים-קלנר לאחר שנתיים של הפסדים כבדים; רווחי ההון ממימושי השקעות בקבוצה - 61 מיליון שקל

לפני קצת יותר משלוש שנים הטביע יצחק שרם, את האמירה לפיה "היום זה בון-טון להפחית השקעות וכל אחד רוצה לשמור קצת 'קניפלך' לשנה הבאה". אז העריך שרם כי ההפסדים הכבדים שרשמה קבוצת שרם-פודים-קלנר ב-2001 - 70 מיליון שקל - יכשירו את הקרקע לחזרה לרווח כבר בשנה שלאחריה.

ברם, גם השנתיים הבאות היו קשות מבחינת שרם ושותפיו. הפסדיה של שרם-פודים-קלנר בשנים 2001-2003 הגיעו לכדי 200 מיליון שקל ומחקו יותר ממחצית ההון העצמי של הקבוצה.

ההפסדים הכבדים השפיעו, בראש ובראשונה, על שווי מניות הקבוצה, אך גם על שכרם של הבעלים-מנהלים. שרם, פודים וקלנר, שגבו בשנת 2000 שכר ובונוסים בעלות מצרפית של כ-30 מיליון שקל (מחציתו לשרם) נאלצו להסתפק בשנים הבאות בשכר הבסיס "בלבד" - כ-1.5 מיליון שקל לשנה כ"א.

ב-2004, שהייתה שנה מצויינת בשוק ההון, חזרה שרם-פודים-קלנר (שרפ"ק) להציג רווח נאה של 50.6 מיליון שקל ועימו חזרו גם "הקניפלך" של שרם ושותפיו.

בעל השכר הגבוה מבין השלושה אשתקד היה מנכ"ל הקבוצה, יאיר פודים, הזכאי בנוסף לשכרו גם לבונוס בשיעור של 2.5% מרווחי שרפ"ק ו-5% מרווחיה של החברה הבת לידר (לפני מס). עלות שכרו של פודים אשתקד עמדה על 7.7 מיליון שקל.

איציק שרם עצמו, המשמש כיו"ר שרפ"ק, זכאי לבונוס בשיעור של 7.5% מרווחי החברה לפני מס. עלות שכרו אשתקד עמדה על 7.3 מיליון שקל. אביגדור קלנר, הצלע השלישית, זכה כמנכ"ל פולאר השקעות, זרוע הפעילות העיקרית של הקבוצה, לשכר בעלות של 4.2 מיליון שקל, בתוכה בונוס בגובה 3% מרווחי החברה. סה"כ משכו שלושת הקודקודים של שרפ"ק כ-20 מיליון שקל אשתקד

שרפ"ק, שברבעון הרביעי הציגה רווח נקי של 11.5 מיליון שקל, מציינת כי שנת 2004 מסמנת מפנה בתוצאות פעילותה לעומת שלוש השנים הקודמות. חברות הבת העיקריות סיימו את השנה ברווח, תוך כדי צמצום משמעותי בהיקף ההתחייבויות הפיננסיות. בתקופת הדו"ח ולאחריו מימשו חברות הקבוצה מניות ואופציות סחירות בהיקף של 255 מיליון שקל וברווח של 61 מיליון שקל. שווי השוק של אחזקות פולאר השקעות במניות סחירות משקף כיום עודף שווי של 286 מיליון שקל בהשוואה לערכן בספרים.

מעבר לחלקה בתוצאות המצויינות של פולאר אשתקד, מציינת שרפ"ק את פעילותה המוצלחת של קרן ספרה, שהינה קרן גידור המתמקדת בהשקעה בניירות ערך של חברות ישראליות הקשורות בישראל. ספרה, שהחלה לפעול אשתקד, מנהלת נכסים בלמעלה מ-100 מיליון דולר ושווי השקעות הקבוצה ובעלי עניין בה מסתכמות במעל 40 מיליון דולר. תשואת הקרן נטו במונחים דולריים עמדה על 28% ב-2004 ועוד 8.5% ברבעון הראשון של 2005. רווחי הקרן אשתקד הסתכמו ב-15.2 מיליון שקל.

מרכז רווח חדש נוסף לשרפ"ק אשתקד הייתה השקעתה בחברת דירד השקעות, בה היא מחזיקה 28.7%. דירד, לצד גורמים נוספים (בראשות החברה לישראל) מכרה אשתקד את נכסיה ופעילויותיה של חברת התקשורת PSI במערב אירופה תמורת 112 מיליון דולר ובעקבות חלוקת מרבית תמורת המכירה, רשמה רווח נקי של 19.3 מיליון שקל (מתוכו חלקה של שרפ"ק 5.4 מיליון שקל).

ברבעון הראשון של 2005 צפוייה הקבוצה להמשיך ולהציג רווחים גבוהים כתוצאה ממספר מימושים בחברת הבנות: מכירת מניותיה של לידר בחברת הנדל"ן ב.ס.ר אירופה ברווח של 30 מיליון שקל; מכירת מניות פרטנר ע"י פולאר תקשורת ברווח של 86-113 מיליון שקל; הנפקה שנייה של חברת הדפוס הדיגיטלי ניפסון בבורסה הלונדונית ברווח של 36 מיליון שקל והנפקה ראשונה של חברת הסלולר טליט באותה בורסה אשר צפוייה להניב רווח של 55 מיליון שקל.