מנכ"ל נתיבי איילון, דורון בלשה, התפטר עקב ההחלטה לסגור החברה בסוף 2004

ועדה בראשות לנגנטל החליטה גם לסגור מיידית את נתיבי גליל, ולהפוך את נתיבי כרמל לחברה עירונית

חברת נתיבי איילון תפעל במתכונתה הנוכחית עד סוף שנת 2004, ובסיומה תיסגר. כך קבעה היום (ד') הוועדה לבדיקת מעמד החברה, המשותפת למשרד התחבורה ולמשרד האוצר. בעקבות ההחלטה הודיע מנכ"ל החברה, דורון בלשה, על התפטרותו.

בראש הוועדה עמד מנכ"ל משרד התחבורה, נחום לנגנטל, והשתתפו בה נציגים מרשות החברות הממשלתיות וממשרד האוצר. היא דנה, בין השאר, בצורך בקיומה של החברה במתכונתה הנוכחית ובשינויי מבנה הבעלות בה, על שלוחותיה, הכוללות את נתיבי כרמל ונתיבי גליל. הוועדה הוקמה לאור קביעת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה יש להגביל את פעילות החברה לתל-אביב ולערים המשפיעות על התחבורה בה.

נתיבי איילון נמצאת בבעלות הממשלה (%50) ועיריית תל-אביב (%50), ולממשלה מניות הכרעה באסיפה הכללית. היא הוקמה במטרה להסדיר את בעיות התנועה באיזור תל-אביב רבתי, אולם מאז הוטלו עליה משימות נוספות מעבר לנחל האיילון, תחילה במטרופולין תל-אביב ובהמשך גם בצפון הארץ, באמצעות נתיבי כרמל, ובמגזר הערבי בצפון, באמצעות נתיבי גליל.

הוועדה קבעה, כי החברה תמשיך לפעול עד סוף 2004 במטרופולין תל-אביב במתכונת הקיימת, של חברה עירונית-ממשלתית. החברה תשלים את הפרוייקטים שעליהם היא מופקדת כיום, לא כולל פרוייקט נתיבי איילון-מזרח. כמו כן, ניתן יהיה להטיל עליה פרוייקטים נוספים, בהיקף של עד 500 מיליון שקל, באישורו של שר התחבורה.

עוד קבעה הוועדה, כי חברת נתיבי כרמל תופרד מנתיבי איילון ותגובש מחדש כחברה עירונית חיפאית, בשם "יפה נוף". ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע, הודיע שבכוונתו למנות את בלשה למנכ"ל חברה זו.

נהלי עבודתה של החברה יגובשו בשיתוף עם הממשלה, שתהיה מעורבת בקבלת ההחלטות בה. היא תהיה אחראית לפיתוח העורקים הראשיים באיזור חיפה, ובעיקר מנהרות הכרמל ודרך הקישון, וכן עורקים קטנים בשטח השיפוט של ערי הלוויין, שעלותם עד 15 מיליון שקל.

לצורך ביצוע פרוייקטים במיגזר הלא-יהודי בכל הארץ, תוקם מינהלה במסגרת משרד התחבורה. המשרד יפקח על החברות והמינהלות בתחומי ניצול התקציב, ולצורך כך יורחבו סמכויות אגף התשתית במשרד.

בלשה אמר היום: "אחרי דיונים רבים שנמשכו למעלה משנה, לא קיבל משרד התחבורה את עמדתי, שיש להפוך את חברת נתיבי איילון לחברה ממשלתית מלאה ולזרוע הביצועית הארצית של המשרד. החלטתי למקד את פעילותי בחברת יפה נוף, שתתמודד עם אתגרים מקצועיים שעוד לא היו כמותם בארץ".

יו"ר מועצת המנהלים של נתיבי איילון, אלדד בוקשפן, אמר: "אני מצטער על החלטתו של בלשה, אשר קידם בתקופת כהונתו נושאים חשובים ורבים. אני מבין את החלטתו לאור קביעת משרד האוצר ומשרד התחבורה. דעתי היתה בעבר וגם כיום, שהחברה - שבה כוחות מקצועיים חזקים - יכולה וצריכה לטפל בפרויקטים ברמה הלאומית".

בלשה ניהל את נתיבי איילון 4 שנים, במהלכן הושקעו 2 מיליארד שקל בפרויקטים שונים באיזור המרכז, חיפה והגליל. בתקופתו הסתיימו פרויקט איילון מרכז ופרוייקט איילון דרום