חברת החשמל לבג"ץ: הפחתנו בחצי את שיעור ההעסקה של קרובי משפחה בחברה

ההודעה נמסרה מחברת החשמל בתגובה לעתירת "תנו לעבוד בכבוד" נגד הנוהג המקובל בחברה

חברת החשמל הודיעה לבג"ץ, כי הפחיתה את שיעור בני המשפחה מכל סוג של קירבה שהתקבלו לעבודה במחצית - מ-20% ל-11%. ההודעה נמסרה בתגובה לעתירה שהגישה עמותת "תנו לעבוד בכבוד" שעתרה לבג"ץ נגד הנוהג בחברת החשמל להעדיף קבלת עובדים בשל קירבה משפחתית.

העמותה טענה, כי החברה מזלזלת ולועגת לזכויות האדם החוקתיות והחוקיות, והיא פוגעת פגיעה שיטתית מתמשכת וקשה בציבור גדול של מחפשי עבודה בארץ ובזכותם הטבעית והחוקתית לשוויון הזדמנויות ותעסוקה.

עוד טענה העמותה, כי במעשיה בקבלת עובדים שהם בני משפחה, מפרה החברה את כללי הצדק הבסיסי ועקרונות היסוד של השיטה.

חברת החשמל דוחה מכל וכל את הטענות הללו, וטוענת כי היא נערכת באופן ענייני ביותר ליישום הנחיות מבקר המדינה.

עתירת העמותה התבססה על דו"ח מבקר המדינה בעניין משנת 2003. החברה מציינת, באמצעות עוה"ד שושנה גביש ואודליה גנוך-שלום, כי כיום היא מגישה על פי דרישת ועד ארגון כוח האדם ונוהלים של דירקטוריון חברת החשמל דיווח רבעוני לגבי יישום דו"ח המבקר.

מן הדיווחים עולה, כי חלה ירידה משמעותית ביותר בקליטת קרובי משפחה מיום 1.6.2004 ועד 28.2.2005. בתקופה זו שיעור בני המשפחה מכל סוג של קירבה שהתקבל לעבוד בחברה עמד על 11%, מהם 7% בני משפחה מקירבה ראשונה (בני זוג וילדים), לעומת 20% בני משפחה מקירבה ראשונה שנקלטו בחמשת החודשים שקדמו לכך.

החברה מציינת כי הדבר נעשה לאחר הוראת שעה שהוציא מנהל אגף משאבי אנוש לחברי ההנהלה המורחבת ומנהלי כוח האדם. הוראת השעה קבעה כי אין להעדיף בקבלת עובדים בני משפחה רק בשל היותם כאלה והמועמד המתאים ביותר מבחינת צורכי החברה הוא שייקלט.

בינואר 2004 קיבלה ועדת הארגון של החברה החלטה שלפיה נוהל גיוס עובדים בחברת החשמל והעסקת קרובי משפחה יעודכן לפי המלצות משרד האוצר ומבקר המדינה, והיועץ המשפטי יבדוק את התקנות המוצעות בנושא זה מול התקשי"ר של עובדי המדינה.

נוהלי חברת החשמל קובעים, כי יש לתת עדיפות לניהול פנימי של עובדים, ולאחר מכן אם אין מועמד מתאים מקרב העובדים פונה החברה למקורות לאיתור מועמדים מקרב הציבור הרחב.

חברת החשמל מציינת עוד, כי במקרים שהיא זקוקה למספר רב של עובדים מקצועיים בעלי ניסיון היא תפנה לחברות השמה המתמחות בעובדים מן הסוג הנדרש ו/או תפרסם מודעה בעיתון ובאינטרנט. (בג"ץ 6701/04).