נופש בתא המעצר של אייכמן? בניין משטרת יפו, ששימש כבית כלא, יהפוך למלון יוקרתי בן 250 חדרים

זכויות הבנייה במבנה מסתכמות ב-6,000 מ"ר * מנכ"ל המישלמה ליפו: "סביר להניח שתאו של אייכמן לא יוסב לסוויטת ירח דבש"

הבניין ההיסטורי בכיכר השעון ביפו, בו שוכנת עשרות שנים משטרת יפו, יתפנה בשבועות הקרובים עם מעבר המשטרה לבניין החדש ברח' סלמה, וישווק לצורך הקמת בית מלון יוקרתי.

מינהל מקרקעי ישראל והמישלמה ליפו יוציאו את הבניין לשיווק בעוד חודשיים, עבור מלון בוטיק בן 250-200 חדרים. זכויות הבנייה במבנה לפי התב"ע מסתכמות ב-6,000 מ"ר.

הסבת המבנה לבית מלון תבוצע כחלק מתוכנית כוללת של המישלמה ליפו, הזרוע של עיריית ת"א-יפו האחראית על פיתוח יפו, לפיתוח תיירותי של מתחם כיכר השעון. איזור הכיכר היה מרכזה של יפו העות'מנית, והוא כולל גם את בית המושל ההיסטורי, שיהפוך לבית תרבות טורקיה וישראל.

לדברי מנכ"ל המישלמה ליפו, דרור אמיר, המלון ימותג כמלון בוטיק בסגנון אמריקן קולוני בירושלים, עם פאטיו (חצר) מטופח וייהנה מקרבה לים, לשוק הפשפשים ולנמל יפו.

לדברי אמיר, ליזם שיזכה במכרז תינתן הזכות לחשוף את המרתפים של הבניין: ידוע כי ישנן קומות תחתונות לבניין שנקברו עם השנים.

הבניין שברח' יפת הוא בין העתיקים ביפו: הוא נבנה במאה ה-17 על-ידי העות'מנים, ושימש כבית מעצר, בית כלא, ומקום הוצאות להורג. גם הבריטים שמרו על ייעודו, וכלאו בבניין אנשי אצ"ל ולח"י. לאחר הקמת המדינה הוסב הבניין לתחנת משטרה, והוחזקו בו עצירים. העציר המפורסם ביותר היה אדולף אייכמן, שהוחזק במקום חודשיים.

הבניין הוא בן שלוש קומות, ובמסגרת המכרז יתווספו לו זכויות בנייה לכיוון מערב. החזית לרחוב יפת תשומר, ואילו החזית הצפונית כבר שופצה ושומרה, כמו גם שער המבנה.

תא המעצר בו הוחזק אייכמן נמצא במתחם המלון, אך טרם הוחלט איזה שימוש ייעשה בו. לדביר אמיר, "סביר להניח שתאו של אייכמן לא יוסב לסוויטת ירח דבש".