איוש נחלות במושבים: מינהל ומכרז

מדוע מקבלת הנהלת המינהל החלטה לשווק נחלות לא מאוישות במכרז, בעוד שהיא אינה בעלת הסמכות לקבוע מדיניות?

לאחרונה קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל מספר החלטות, לפיהן לא ניתן יהיה להמשיך ולאייש נחלות פנויות במושבים. אלו הן החלטות ממ"י מס' 863, 1103 ו-1046, המקפיאות את איוש הנחלות הפנויות. ההחלטה האחרונה, מס' 1308, הינה חלק בשרשרת החלטות שגויות אשר התקבלו בחריגה מסמכות, החלטות אשר אינן סבירות ואינן הוגנות, המעכבות מושבים, על לא עוול בכפם, בתהליכי הפיתוח. מדובר במושבים אשר הסתמכו ופעלו על-פי הוראות המינהל ואף יישמו חלק מאיוש הנחלות. החלטות אלו מעוררות שאלות ותמיהות בנוגע להתנהלות המינהל.

בהחלטות המינהל בנוגע לאיוש הנחלות הפנויות במושבים נחשף טפח מהנעשה במשרדי הפקידות בכל הנוגע להתיישבות. מההחלטה האחרונה עולה תחושת חוסר שביעות רצון במינהל בנוגע לאופן איוש הנחלות במושבים כפי שהיה נהוג עד עתה (הוראת אגף 31). הדברים ראויים לתשומת לב מיוחדת בשל יוזמת המינהל להלאים את הנחלות הפנויות במושבים, העלולה להעצים תחושות אלה. המדובר בהחלטה לשווק נחלות לא מאוישות ע"י מכרז, שהרווחים ממנו ייגרפו לטובת מינהל מקרקעי ישראל. במינהל טוענים, כי לא ייתכן שנחלות של עשרות דונמים יינתנו לאנשים ללא תשלום, ומגרשים בהרחבות יעלו לרוכשיהם מאות אלפי דולרים.

ראשית, מה מקור הסמכות להחלטה? מדוע מקבלת הנהלת המינהל החלטה לשווק נחלות לא מאוישות במכרז, בעוד שהיא אינה בעלת הסמכות לקבוע מדיניות? האם מישהו היה מעלה בדעתו שבמינהל תקין ונורמלי יקבל גוף שאינו אמון על קביעת מדיניות החלטות הסותרות החלטות קודמות של הריבון, במקרה שלנו מועצת מקרקעי ישראל? האם במינהל תקין ונורמלי ייתכן שהגוף שאמון על מדיניות המקרקעין בישראל לא יתכנס קרוב לשנה?

שנית, למה ההחלטה מתעלמת מתשלום דמי חכירה על-ידי היישובים במשך כל השנים? מדוע ההחלטה מתעלמת מכך, שהאגודות השקיעו במשך שנים בתשתיות ובשמירת הנחלות? היש היגיון לתקוע מקלות בגלגלי פיתוח ההתיישבות, שרובה נמצאת בנגב ובגליל, שגם ככה כלל לא פשוט ליישב באזורים אלו מתיישבים חדשים, וכעת אף קשה שבעתיים?

שלישית, אופן התנהלות ועדת קבלה לאחר זכייה במכרז: מי יגבש קריטריונים לקבלת חברים חדשים לאגודות, מינהל מקרקעי ישראל או אולי יעשו זאת בתי המשפט? האם ראוי להרוס בשם מלחמת החורמה במושבים את מרקם החיים של הקהילות השונות במושבים? אלו מלחמות יהודים יתנהלו מצד אותם מועמדים שיפסידו במכרז או ייפסלו על-ידי ועדות הקבלה של היישובים? ולבסוף, האם ראוי, שכאשר מתקבלת החלטה כה משמעותית ודרסטית, בה נפגעות משפחות רבות שההחלטה היכתה בהן והתירה אותן חסרות אונים ומיואשות, לא תתקבלנה הוראות מעבר או מסלול בדיקה מיוחד למושבים, אשר מצויים באמצע תהליך האיוש?

למינהל מקרקעי ישראל התשובות..

הכותב הוא מנהל אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים.