גורמים מדיניים ערב ביקורו של פוטין: לא נסגיר את "האוליגרכים" לרוסיה

משרד המשפטים: לא הוגשה בקשה רוסית * מגבלות חוקיות מונעות את הסגרת רוב האוליגרכים

שיחות שקיימו אנשיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עם גורמים ישראלים, נאמר, כי הוא עשוי לבקש בביקורו בישראל, המתחיל הערב, את הסגרתם של קבוצת "האוליגרכים".

מדובר בקבוצת אנשי עסקים יהודים, החשודים ברוסיה בעבירות כלכליות ואחרות, ונמלטו ממנה בשל צווי מעצר שהוצאו נגדם, לטענתם ממניעים פוליטיים. מדובר בעיקר בוולדימיר גוסינסקי, ליאוניד נבזלין, ולדימיר דובוב ומיכאיל ברודנו, וכמה נוספים המתגוררים באנגליה ובאירופה.

על-פי הפרסומים בתקשורת הרוסית, כמה מבעלי המניות של יוקוס חשודים שהזמינו את רצח פוטין. על-פי הדיווח, בעלי המניות שילמו 200 מיליון דולר לקבוצת פשע קווקזית מהרפובליקה של דגסטן, בדרום-מערב רוסיה, לשם ביצוע ההתנקשות. הם ביקשו בכך להביא למינויו של ראש ממשלת רוסיה דאז, מיכאיל קסיאנוב, לתפקיד הנשיא משום שאיתו "אין להם בעיות".

פוטין טוען, כי האוליגרכים הוציאו במירמה מיליארדי דולרים מרוסיה והעבירו חלק ניכר מכספם לישראל. נבזלין, דובוב וברודנו עברו להתגורר בישראל לפני פחות משנתיים, והחלו לנהל מכאן עסקים חובקי עולם.

בלשכתו של ראש הממשלה, אריאל שרון, כבר הבהירו השבוע, כי אין כל כוונה להיענות לדרישה זו. גורמים בכירים בירושלים אמרו היום, כי ישראל לא תדון בבקשה ותדחה אותה על הסף.

ישראל חתומה עם אמנת הסגרה עם רוסיה, אולם סעיף 1 לחוק ההסגרה קובע, כי מדינת ישראל רשאית להסגיר רק אדם, ש"בעת עשיית העבירה הוא אזרח ישראלי ותושב ישראל". כאמור, לפחות חלק מהאוליגרכים לא היו אזרחים או תושבים של מדינת ישראל בתקופה בה ביצעו לכאורה את העבירות, בגינן מבקשים הרוסים להסגירם.

במשרד המשפטים אמרו היום, כי בימים האחרונים לא הוגשה כל בקשה רשמית מצד הרוסים להסגיר מישהו מה"אוליגרכים". באשר לבקשות הסגרה שהוגשו שלא אגב ביקורו של פוטין, נמסר מהמשרד, כי "הם אינם מתייחסים לכך". ככל הידוע, כבר לפני שנה וחצי, עת עלו כמה מהאוליגרכים לישראל, הגיעה בקשה כזו מצד הרוסים והיא נבחנת במשרד המשפטים.

דוברו של נבזלין מסר בתגובה: "ברוסיה אין כיום אופוזיציה. פוטין הצליח, בדרכו היסודית, לחסל אותה. האופוזיציה היחידה שלו היא אותם אילי הון בודדים, שיצאו מהמדינה וממשיכים להתבטא נגדו. אין דמוקרטיה אמיתית ברוסיה ואם פוטין יצליח לשים ידיו על אותם אילי הון, הוא יחסל בכך את האופוזיציה העולמית נגדו".