רוני יצחקי נותן הסבר לוגי לקפיצה של 300% במניות רודמקו ב-2005

החברה תקלוט את עסקי הסחר בתבואות של בעל השליטה, שייצרו בשנת 2004 מחזור מכירות של 430 מיליון שקל ורווח נקי של 9.2 מיליון שקל

מתחילת השנה גמעו מניות רודמקו (לשעבר השלד הבורסאי של חברת שילוט החוצות עבודי) עלייה של כ-300%. זאת לקראת עסקה מתוכננת שבה תרכוש החברה מבעל השליטה, היזם רוני יצחקי, פעילות בתחום הסחר בתבואות.

בסוף השבוע פרסמה רודמקו את מתאר העסקה, ובתגובה זינקה היום המניה בכ-15% נוספים, עדות לחוות דעתו של השוק על תנאיה. רודמקו צפויה לקלוט בתחילת יוני את פעילותה של בעלת השליטה, קבוצת לוגי, המוחזקת בידי רוני יצחקי ואביו יעקב (70% מההון בחלקים שווים), ומנכ"ל הקבוצה יורם גינור (30%).

לוגי עוסקת ביבוא ושיווק תבואות וכן באחזקת חלק ממלאי חירום התבואות של מדינת ישראל. פעילותה תועבר לרודמקו (העוסקת מזה כשנה במתן שירותי אחסון לבעלת השליטה) כנגד הקצאת מניות חדשות של רודמקו, שתתבצע לפי יחס שוויים של 1:1.25 לטובת הפעילות המועברת. לאחר ההקצאה תחזיק לוגי 90% ממניות רודמקו והיא תדולל בהמשך ל-85% בעקבות הנפקת מניות רודמקו לציבור.

לדעת חברי ועדת הביקורת והדירקטוריון של רודמקו, היחס בין שווי הפעילות המועברת לשווי רודמקו שנוקבת העסקה, מיטיב באופן משמעותי עם החברה, שכן היחס האמיתי בין השניים גבוה פי כמה (לטובת הפעילות המועברת), ומכאן שההקצאה הפרטית היא לטובת החברה ובעלי מניותיה, מה עוד שעיקר הכנסותיה של רודמקו ורווחיותה נכון למועד זה מקורם בפעילותה של לוגי.

זאת ועוד, לאור תוצאותיה של הפעילות המועברת אשתקד (פרופורמה): הכנסות של 430 מיליון שקל, רווח תפעולי של 16 מיליון שקל ורווח נקי של 9.2 מיליון שקל, הרי שהעסקה תהפוך את רודמקו (הכנסות של 4.7 מיליון שקל ורווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד) לחברה בעלת פעילות עסקית משמעותית.

הצלחות בתחום הנדל"ן

רוני יצחקי, בעל השליטה בלוגי וברודמקו, מזוהה בעיקר עם הצלחות בתחום הנדל"ן. יצחקי הוא הבעלים של המרכז המסחרי דן דיזיין סנטר בבני ברק (מול קניון איילון). בעבר, בנה את מגדלי דירות היוקרה צמרות, בגבול הרצליה-רמת השרון. עיקר עסקי הנדל"ן של יצחקי בוצעו בשנים האחרונות בחו"ל, במסגרת חברת בראק קפיטל נדל"ן (שותפות עם חברת קפיטל של שמעון וינטרוב ורונן פלד). קפיטל נדל"ן הניבה לבעליה בשנים האחרונות רווחים עצומים ממימוש נכסים בארה"ב ובבריטניה.

בשנת 2002 הובילה החברה את ההשתלטות על ענק הנדל"ן הבריטי האסלמר - עסקה בה לקחו חלק גם בנקי ההשקעות מריל לינץ' וליהמן ברדרס, קרן אפולו האמריקאית ואיש העסקים בני שטיינמץ. שנתיים לאחר הרכישה, ששיקפה שווי של 1.3 מיליארד אירו להאסלמר, ולאחר שהחברה הספיקה לממש 70% מנכסיה, מכרו קפיטל נדל"ן ושותפיה את מה שנשאר מהאסלמר לזרוע הנדל"ן של ג'נרל אלקטריק, לאחר שהכפילו את ההון העצמי שהשקיעו בעסקה (רווח של עשרות מיליוני דולרים).

לוגי חושפת טפח נוסף בעסקיו של יצחקי: החברה עסקה עד יוני 2000 בתחום סחר וייבוא של בשר קפוא. מאז היא עוסקת ברכישה, שיווק ומסחר של גרעיני מספוא (המשמשים למאכל לבעלי חיים) הכוללים גרעיני תירס, שעורה, סורגום חיטת מספוא וכוספאות וכן גרעינים למאכל אדם (חיטה, אבטיח, פופקורן, חמניות וכו'). בנוסף, מחזיקה לוגי חלק ממלאי חירום המספוא של מדינת ישראל, וזאת לאחר שזכתה בחודש ינואר 2004 במכרז שפורסם על ידי המדינה לאחזקת מלאי החירום (פעילות שתרמה אשתקד רק 3% ממחזור ההכנסות של לוגי).

לוגי רוכשת את גרעיני המספוא בארץ ובחו"ל ומוכרת בארץ ובשטחי האוטונומיה. מרבית גרעיני המספוא המשמשים את לוגי מיובאים מספקים בחו"ל.

מאידך, מרבית גרעיני חיטת המאכל נרכשים ממגדלים מקומיים. לקוחות המספוא הם בעיקר מכוני תערובת (26% מהמחזור אשתקד), מרכזי מזון לענף הרפת (22%), סוחרים, קיבוצים ומושבים. בפעילות המסחר בחיטת מאכל, נמנים עם לקוחות הקבוצה טחנות קמח (26%), סוחרים, מפעלים המייצרים דגני בוקר וכו'. לקוחות משטחי האוטונומיה סיפקו אשתקד 13% מההכנסות.

מאמצים להגדלת נתח השוק

היקף הפעילות של לוגי גדל בשנים האחרונות בהתמדה, בשל יכולותיה הגבוהות של החברה בתחום פעילותה ולאור מאמצי שיווק אגרסיביים לצורך הגדלת נתח השוק. באשר להמשך, מציינת רודמקו מספר מגמות בשווקים אשר אם וככל שתמשכנה, עלולות להביא לקיטון בהכנסות הקבוצה. העיקריות שבהן הן עליית מחירי הדלק, שמעודדת ייבוא עצמי של מתחרים באוניות צובר גדולות, באמצעותן יכולים המתחרים לייבא כמויות קטנות בעצמם מבלי להזדקק לשרותי סוחרים דוגמת לוגי. תופעה זו מובילה לביטול היתרונות שהיו מוקנים עד כה ליבואנים עצמאיים ולקיטון השוק הזמין עבורם.

מגמה מדאיגה נוספת מבחינת לוגי היא צמצום מספר הגופים הפועלים בשוק וריכוז הכוח בידי גופים גדולים המבצעים את פעילות הייבוא שלהם בעצמם ובאמצעות חברות ייבוא. כך למשל, חלק גדול מטחנות הקמח מרכזות כיום את פעילות היבוא שלהן באמצעות חברת יבולית, ואילו מכוני התערובת של הקיבוצים, המחזיקים 60% משוק יבוא גרעיני המספוא, מרכזים את פעילותם באמצעות חברת שוברי בר.

יחד עם זאת, להערכת הנהלת הקבוצה, היערכותה בתחום מקורות הייבוא, אמצעיה הפיננסים, שירותי ההובלה והאחסון שהיא מציעה, אחזקתה במלאי מגוון והפעלת מערך שירותי עיבוד, גריסה ולחיצה עצמיים בידה, יאפשרו לה לשמור, לפחות על היקף הכנסותיה הנוכחי.

בכך גם תומכת העובדה שגרעיני חיטת מאכל וגרעיני מספוא הם סחורות שהביקוש להם קשיח, כך שלאור הגידול החזוי בביקוש הכולל לתבואות (הנובע מהריבוי הטבעי באוכלוסיה) בשיעור של 2%-3% בשנה, מעריכה ההנהלה כי גם אם יקטן נתח השוק שלה תשמור הקבוצה על היקף הכנסותיה.

ירידה בשיעור הרווחיות

בצד עלייה חדה של כ-40% בהכנסות הפעילות המועברת מלוגי לרודמקו אשתקד, חלה ירידה ניכרת בשיעור הרווחיות הגולמית, מ-6.55% ל-4.88%, עקב התחזקות התחרות ועלייה במחירי הסחורות (שנגרמה, בין השאר, בשל עליית מחירי ההובלה הימית. בשורה התחתונה ירד הרווח הנקי של הפעילות המועברת מ-9.8 ל-9.2 מיליון שקל.

ללוגי אשראי שוטף של 102 מיליון שקל מבנקים ולה הון עצמי של 22 מיליון שקל. על פי הסכם מימון ממאי 2002 התחייבה החברה על שורה של אמות מידה פיננסיות כתנאי להעמדת האשראי. לתאריך הדו"חות השנתיים לוגי איננה עומדת בחלק מאמות המידה (קובננטס), אך לדעת הנהלת החברה נעשתה החריגה בידיעת הבנק ובהסכמתו, שניתנה כתוצאה מהשיפור במצבה של החברה והגידול בהון העצמי שלה. כמו כן, הנהלת החברה אינה רואה חשיפה מהותית בנושא זה משום שלגישתה התחייבויותיה לבנקים שונו "בדרך של התנהגות והסכמות בעל פה".

להערכת הנהלת לוגי, חלקה בענף המסחר במספוא הוא 12%-15%, בעוד שבענף המסחר בחיטה מגיע חלקה ל-30%-35%. להערכת ההנהלה, כוחה של לוגי בתחרות בשווקים הנ"ל מבוסס על גמישות מרבית במקורות האספקה ובעיתוי הפעלתם; יכולת פיננסית גבוהה המסייעת לה להתאים עצמה לדרישה לאספקת מגוון סחורות בהיקפים גדולים; יכולת אחסנה גדולה באתרי אחסון הפרוסים בכל הארץ; אחזקת מלאי גדול ומגוון; שליטה באמצעי עיבוד, גריסה ולחיצה של גרעיני מספוא קשר טוב ומתמשך עם סוכנים וספקים ולקוחות; ניסיון רב ומוניטין של בעלי השליטה.