דפרון בקשיים אך תלווה לבעליה 3 מיליון שקל ללא בטחונות או מועד החזרה

יצרנית המחברות נאלצה לפטר אשתקד 40 מעובדיה ועשויה להידרש לפיטורים נוספים, על רקע הפסדיה הנמשכים

בכל פעם שנדמה שכבר ראינו הכל בכל הקשור להטבות שמסדרים לעצמם בעלי השליטה בחברות ציבוריות, נכונה לנו הפתעה. הפעם מדובר בחברת דפרון , שבשליטת משפחת דוברובסקי, חברה שהפסידה בשלוש השנים האחרונות כ-12 מיליון שקל ונאלצה לפטר אשתקד 40 מעובדיה ועשויה להידרש לפיטורים נוספים.

דפרון מדווחת על כינוס אסיפה כללית שתתבקש לאשר העמדת קו אשראי מתמשך לבעלי השליטה, בסכום מצטבר שלא יעלה על 3 מיליון שקל (נכון לסוף דצמבר 2004 הסתכם האשראי שהעמידה דפרון לבעליה ב-1.5 מיליון שקל). האשראי לבעלי דפרון - רפאל דוברובסקי ושלושת ילדיו, יוסף, שלמה ולאה שרייבר - ינתן כשהוא צמוד למדד ונושא ריבית נוחה של 4% לשנה. דפרון מציינת כי ההלוואה "תינתן למטרות אישיות של הלווים ולא ניתנו ביטחונות לאשראי". זאת ועוד: לא נקבע מועד ספציפי להחזר האשראי, פרט לכך שבמועד בו האחזקות המצטברות של הלווים ירדו משיעור השליטה בחברה, הוא יועמד לפרעון מיידי.

דפרון נסחרת כיום בשווי של 17.5 מיליון שקל, כפול מההון העצמי של החברה (בניכוי מניות רדומות, בסך של 11.6 מיליון שקל). החברה נשלטת ע"י משפחת דוברובסקי בשיעור של כ-90% מההון, כולל אחזקה של חברה בת בכ-33% מהמניות.

לחברה שני תחומי פעילות עיקריים: מוצרי נייר לדיוור ולמשרד, כולל ייצור מעטפות, הפקת נתונים ממוחשבת לרבות מיגנוט, עיטוף אוטומטי של חומר דיוורי ועוד ומוצרי נייר לכתיבה ולבית הספר, כולל דפדפות, בלוקים לכתיבה ולציור, מחברות ועוד.

התחם המשרדי מהווה 75% ממכירות החברה והרווח הגולמי בו מהווה כ-16% מההכנסות. תחום הכתיבה מהווה 25% מהמכירות והרווחיות הגולמית בו עומדת על כ-10%. דפרון מציגה הפסד תפעולי בשלוש השנים האחרונות. בשורה התחתונה היא מפסידה כ-4 מיליון שקל לשנה.

בדו"חות 2004 מוסבר כי הפסדי החברה אשתקד נבעו בעיקר מירידה של 7% במחזור ההכנסות, שעמד על 66.7 מיליון שקל ומשחיקה ברווח הגולמי. דפרון מציינת כי הירידה במחזור נובעת בעיקרה מירידה במחירי המכירה בשל התחרות העזה והירידה בפעילות המשקית וכן עקב העברת מפעלה באשדוד לאתר הייצור בפ"ת, שגרמה להדממת ציוד ולירידה בפעילות ובמכירות. העלויות הכרוכות בהעברת המפעל הסתכמו ב-1.2 מיליון שקל.

עקב ההפסדים בשנים האחרונות, רואה הקבוצה למטרה להמשיך בצמצום ההוצאות וייעול הפעילות, תהליך שהחל אשתקד. הנהלת החברה, נכתב בדו"חות, מודעת לכך שאיחוד המפעלים אינו מספק ויש להמשיך בהתייעלות על מנת לעמוד בתחרות החריפה. בשנת 2005 עומדת החברה לבדוק את התרומה של מוצריה השונים לרווחיות ובהתאם לכך תיערך תוכנית התייעלות שעשויה להביא לצמצום נוסף של העובדים, לאחר שאשתקד פיטרה כאמור 40 עובדים (והיא מעסיקה כיום 187 עובדים).

לצרותיה של דפרון נוספה עוד אחת ביוני 2004, עת הגישה רשות ההגבלים העסקיים כתב אישום כנגד החברה הבת, דפרון פ"ת ומנהלה יוסף דוברובסקי, כמו גם נגד חברות אחרות הפועלות בענף ומנהליהן, אשר מייחס לנאשמים עבירות של הסדר כובל בתחום המעטפות בשנים 95'-2002. כל הנאשמים כפרו בכתב האישום נגדם. שמיעת ההוכחות במשפט החלה באוקטובר 2004 וצפויה להימשך ב-2005.