הממשלה הדיחה את יוסף בראל, מנכ"ל רשות השידור; בראל לא יפנה לבג"ץ: "מקבל את ההחלטה"

(עדכון) - מועמדים להחליפו: מוטי שקלאר, מנכ"ל הרשות השניה; אמנון נדב, מנכ"ל קול ישראל; ואורי שנער, נשיא קשת

מנכ"ל רשות השידור, יוסף (ג'ו) בראל הודח היום (ב') מתפקידו. בהצבעת הממשלה שנערכה היום בצהריים נוצר רוב של 13 שרים (2 התנגדו ושלושה נמנעו) להדחתו של בראל מתפקידו, מהלך אותו הוביל שר התמ"ת והשר הממונה על רשות השידור, אהוד אולמרט מזה חודשים רבים.

בראל, שנאבק בכל החודשים האחרונים בניסיונות אלה של אולמרט, לא צפוי לעתור לבג"צ כנגד ההחלטה שהתקבלה. מוטי שקלאר, מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו הוא אחד המועמדים הבולטים מצד אולמרט להחלפתו של בראל.

אפקט מזוז

הצבעה בעניין הדחתו של בראל נערכה בישיבת הממשלה, היום בשעות הצהריים. ראש הממשלה, אריאל שרון, שתמך בהדחה, הזכיר בדבריו את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, שפורסמה לפני כעשרה ימים ותמכה בעמדתו של אולמרט בעניין הדחתו של בראל. חוות הדעת של מזוז ללא ספק תרמה רבות לשינוי עמדתם של לא מעט משרי הממשלה.

בנוסף, היום, שעות ספורות לפני ההצבעה הניח מזוז חוות דעת לפיה השרים, סילבן שלום וצחי הנגבי אינם יכולים להשתתף בהצבעה, בשל חשש לניגוד עניינים. על פי הערכות, הן הנגבי והן שלום היו אמורים להתנגד להדחתו של בראל, אולם לאמו של הנגבי, גאולה כהן, כמו גם לאשתו של שלום, ג'ודי ניר-מוזס-שלום, יש תוכניות רדיו בקול ישראל, דבר ממנו נובע החשש לניגוד העניינים.

גם בימים האחרונים שלו ברשות שידרו בראל ובא כוחו אופטימיות באשר למעמדו בקרב חברי הממשלה. ואכן, עד להצבעה עצמה עדיין לא היה ברור אם יימצא רוב להדחה, שכן רבים משרדי הממשלה מחויבים לבראל בדרך זו או אחרת.

בראל סירב היום להתייחס להכרעה בעניינו. הדבר היחיד שהסכים להגיד בתום ישיבת הממשלה היה כי הוא מכבד את החלטת הממשלה. המשמעות היא כי בראל אינו צפוי לעתור לבג"צ כנגד ההחלטה.

המירוץ אחר הכיסא הפנוי

עתה מתחיל המרוץ אחר כיסאו של בראל. שקלאר נחשב, כאמור, לאחר המועמדים המובילים לתפקיד, אולם הוא בהחלט לא לבד. לשקלאר יש תחרות מצד אמנון נדב, מנכ"ל קול ישראל. כמו כן, בימים האחרונים הועלה שמו של אורי שנער, נשיא זכיינית ערוץ 2 קשת כמועמד אפשרי לתפקיד. אולמרט צפוי למנות כבר בימים הקרובים ועדה ציבורית, שתהיה אחראית על בחירת המנכ"ל הבא.

אם שקלאר אכן ייבחר למנכ"ל רשות השידור, צפוי להחליפו כמנכ"ל הרשות מנשה סמירה, המכהן היום כיו"ר המועצה. אולם, קיימת אפשרות נוספת, לפיה שרת התקשורת, דליה איציק, תחליט על מינויו של גורם מחוץ לרשות.

אולמרט: המנכ"ל הבא - איש מקצוע נטול נטיות פוליטיות

השר אהוד אולמרט אמר לאחר ישיבת הממשלה: "המנכ"ל היוצא ניהל את הרשות בשיטות בלתי מתקבלות על הדעת, תוך חריגה מנורמות ניהול ציבוריות ומינהל תקין. בהנהלתו הוא הפך את השידור הציבורי לאחוזה פרטית שלו ושל מקורביו. לאחר שקראתי את דו"חות מבקר המדינה החלטתי שלא אתן את ידי לנורמות כאלו - יהיה המחיר כבד ככל שיהיה.

"לא היה עוד מקרה בתולדות מדינת ישראל שממלא תפקיד ציבורי לא קיבל גיבוי של אפילו גורם אחד שקשור לעניין, למעט שניים-שלושה גורמים אינטרסנטיים ששקלו דברים באופן אישי ועל מנת לקדם אינטרסים אישיים.

"בדעתי לחולל רפורמה יסודית בתפקוד רשות השידור בהתאם להמלצות ועדת דינור שהוגשו לי לאחרונה. כפי שהודעתי לממשלה, אביא את מינוי ממלא מקום המנכ"ל לאישור הממשלה בימים הקרובים, ותוך זמן קצר ארכיב את מוסדות הרשות ואמנה על-פי הנחיות החוק מנכ"ל קבוע. בכוונתי לשחרר את רשות השידור מהזיקה הפוליטית המוגזמת שלה, ולפיכך המנכ"ל שימונה יהיה איש מקצוע נטול זיקות פוליטיות".