הפקולטה למדעי החיים של ארז, ברונפלד ושרצקי

כיצד הופכים "שלד בורסאי" חסר פעילות לחברה הנסחרת בשווי של מעל 100 מיליון שקל, והכל בתוך חודשים ספורים

במשך שנים ארוכות התגלגלה חממת האינטרנט הקטנה טים די.סי.אל מתחת ידיהם של מיטב הפיננסיירים: יצחק שרם, גיל ואלדר, עופר הירשזון. אף אחד מהם לא הצליח לחבב את החברה על שוק ההון או לייצר ערך לבעליה, עד שבתחילת ינואר זכתה החברה לקבורת חמור, כשנמכרה ע"י החברה-האם, די.סי.אל טכנולוגיות, ל"סוחר השלדים" יהושע הרשקוביץ תמורת כ-450 אלף דולר.

האחרון לא התמהמה, וזמן קצר לאחר אותה רכישה, העביר את השליטה (תוך גזירת קופון נאה) לקבוצת משקיעים הכוללת את גל ארז, זאב ברונפלד, מני מור ואייל שרצקי. על פי הסכם שנחתם בינואר והושלם בחודש שעבר, הקצתה טים די.סי.אל לארבעה 80% ממניותיה תמורת 100 אלף דולר בלבד.

בסוף השבוע ביצעו הארבעה מימוש יוצא דופן, כשניצלו זינוק של כמעט 900% במניות טים די.סי.אל מתחילת השנה כדי למכור שליש מאחזקותיהם לקרן השקעות זרה ולהיפגש עם כ-14 מיליון שקל, סכום שמהווה, רובו ככולו, רווח הון מבחינת המוכרים (מחצית התמורה הגיעה לכיסו של ארז והיתרה התחלקה שווה בשווה בין שלושת שותפיו).

הקרן הזרה, שבטים די.סי.אל מתעקשים בינתיים שלא לחשוף את שמה, עשתה גם היא עסקה לא רעה, כשרכשה את המניות ב"מחיר מציאה" של 1.07 שקלים למניה (בדומה למחיר הקצאה פרטית שבאמצעותה גייסה לאחרונה טים די.סי.אל 13.8 מיליון שקל מקבוצת משקיעים פרטיים).

מדובר במחצית ממחיר השוק של המניות, המשקף לטים די.סי.אל שווי של כ-100 מיליון שקל, גם לאחר ירידה של 10% אתמול.

טים די.סי.אל הוסיפה, כי רכישת המניות מבעלי השליטה נעשתה במסגרת חבירה אסטרטגית עם הקרן, שבוחנת השקעות נוספות בשיתוף עם בעליה. הללו הספיקו מאז רכישת השליטה בטים די.סי.אל ועד לאקזיט הנוכחי, לגייס עבורה הון, לרכוש באמצעותה את השליטה בחממת מיט"ב ואתמול גם להודיע על שינוי שמה ל"ביומדיקס אינקובטור".

משקיעים במדעי החיים

חממת מיט"ב, שבה השקיעה טים-ביומדיקס 3 מיליון דולר, היא חברה פרטית הממוקמת בקריית שמונה שביצעה מספר השקעות במיזמים הפועלים בתחום מדעי החיים, להם היא מספקת בתחילת דרכם שירותים שונים הכוללים מיקום פיזי, יצירת מקורות מימון, הדרכה בתחום הניהול ויצירת קשרים עסקיים.

בכלל, נראה ש"מדעי החיים" הוא מושג מפתח בעולמם של ארז (דמות מוכרת בשוק ההון), שרצקי (מבעלי חברת איתוראן), ברונפלד (בעל השליטה בחברת ביו-סל) ומור.

השלושה החלו את פעילותם המשותפת בשלהי 2004 והם חולשים כיום על מניות בשווי של יותר מ-150 מיליון שקל בשלוש חברות בורסאיות, שנחשבו בעבר לשכיב מרע ומתמקדות כיום במרץ באותו תחום לוהט.

הנוסחה לפיה עובדים הארבעה מורכבת מהשקעה ראשונית לא גדולה ברכישת השליטה בשלד בורסאי, הזרמת הון ע"י קבוצת מקורבים במחיר הנחה לעומת מחיר השוק וביצוע של השקעה במיזם הפועל בתחום... מדעי החיים. מסתבר, שבתקופת הגאות הנוכחית די בכך. יעידו התשואות המופלאות של מאות אחוזים שאפיינו בחודשים האחרונים את השקעות הארבעה (טים די.סי.אל, די-מדיקל וביו-סל).

כיצד כל זה יגמר? סביר להניח שכמו בדרך כלל עם חברות חלום למיניהן, כפי שיעידו המשקיעים במניות האינטרנט של סוף שנות ה-90 או בכל טרנד טכנולוגי אחר בשנים האחרונות.

גם הורביץ משקיע

בינתיים המסיבה של שרצקי, ארז וחבריהם נמשכת ומקנה ערכים גבוהים של מעל 100 מיליון שקל לכל אחת מהחברות שבשליטת הארבעה. כך למשל, חברת ביו-סל, המחזיקה 37% ממניות פרוטליקס (לשעבר מטבוגל), שפיתחה טכנולוגיה לייצור חלבונים תרופתיים בתאי צמח הגדלים בתרביות, נסחרת כיום בשווי של מעל 150 מיליון שקל.

ארז ושרצקי הצטרפו לברונפלד, בעל השליטה הוותיק בביו-סל (שבמקור נקראה אורזית ועסקה בייצור פריכיות אורז) בדצמבר האחרון, בעסקה שבה נמכרו מניותיו של שותפו הקודם, יעקב אייזנשטיין המנוח, במחיר של 12.5 שקל למניה (פחות ממחצית המחיר הנוכחי של המניות).

פרוטליקס, האחזקה היחידה של ביו-סל ולמעשה האחזקה המשמעותית ביותר של קבוצת המשקיעים, צמחה בחממת מיט"ב בקרית שמונה (ע"ע טים די.סי.אל) שנותרה להחזיק בה מניות מיעוט. בשנים 96'-2001 מימנה ביו-סל לבדה את החברה ומאז ביצעה פרוטליקס כמה סבבי השקעות, באמצעותן גייסה כ-6.5 מיליון דולר מגופי הון סיכון, האחרון שבהם קרן ההשקעות פונטיפקס, אותה מוביל יו"ר חברת טבע, אלי הורביץ.

על פי ההסכם תשקיע פונטיפקס בפרוטליקס, המפתחת, בין היתר, תרופה לטיפול במחלת הגושה, כמיליון דולר לפי שווי של 40 מיליון דולר. בנוסף, ניתנה לפונטיפקס אופציה ל-24 חודשים להשקעה של 1.3 מיליון דולר נוספים לפי שווי חברה של 65 מיליון דולר. על פי ההסכם ימונה אלי הורביץ לדירקטור בפרוטליקס, ובתמורה תקבל פונטיפקס אופציה לרכישת 3.5% ממניות פרוטליקס.

פרוטליקס סיימה את 2004 עם הפסד תפעולי של 9.5 מיליון שקל. החברה מעסיקה 38 עובדים מתוכם 8 בעלי דוקטורט בתחומי מדעי החיים. בשלב זה אין לחברה אף מוצר שאושר לשימוש.

הצלע השלישית במפעלות הארבעה היא חברת די-מדיקל (לשעבר ארית מערכות) הנסחרת בשווי של כ-110 מיליון שקל. בדומה לטים די.סי.אל נרכשה השליטה בחברה מיהושע הרשקוביץ תמורת 100 אלף דולר בלבד, בשלהי 2004. גם בדי-מדיקל בוצעה הנפקה פרטית לקבוצת משקיעים (שהזרימו 11.2 מיליון שקל לחברה), וגם היא השקיעה בפעילות "סקסית" בתחום מדעי החיים.

הפעם מדובר ברכישת השליטה בחברת נילי-מד, בהשקעה של 1.5 מיליון דולר. נילי-מד, שפעלה במסגרת החממה של הטכניון, עוסקת בפיתוח עזרים רפואיים לטיפול בחולי סוכרת: משאבות אינסולין לשימוש חד ורב פעמי המבוססות על פיתוח טכנולוגי של העברת מינון מדויק באמצעות מערכת נטולת מנוע. *