חב' נמלי ישראל תגייס מיליארד שקל באג"ח למימון נמל היובל ונמל הכרמל

דן תיכון: נמלי הים מתכננת לבצע פרויקטים לפיתוח הנמלים בעשור הקרוב בהיקף 10 מיליארד שקל

חברת נמלי ישראל תגייס עד שנת 2006 מיליארד שקל למימון השלמת פרויקט נמל היובל באשדוד והקמת נמל הכרמל בחיפה.

חברת נמלי הים (חנ"י) פנתה בשבוע שעבר לשתי חברות הדירוג מעלות ודירוג לקבלת דירוג החברה. ההערכה היא, כי בתוך שלושה חודשים יתבצע הגיוס הראשון באמצעות אג"חים בהיקף של 500 מיליון שקל.

יו"ר דירקטוריון חנ"י, דן תיכון, אמר היום (ג'), כי החברה מתכננת לבצע פרויקטים לפיתוח נמלי הים בהיקף של 10 מיליארד שקל בעשור הקרוב, וזאת במטרה לתת מענה לגידול בהיקפי הסחר ולשפר את השירות ללקוח.

תיכון ציין, כי בעבר ניסתה רשות הנמלים לגייס הון באמצעות אג"ח, אך התהליך נעצר בעקבות הרפורמה.

לדברי מנכ"ל חברת חנ"י, עמוס רון, הכנסות חברת נמלי ישראל ב-2005 צפויות להסתכם ב-420 מיליון שקל, שמקורם מדמי שימוש שגובה החברה מחברות הנמל ומאגרות רציף בגין מתן זכויות בקרקע.

רון הוסיף, כי בפתיחת נמל היובל, שייחנך בשבוע הבא לפעילות חלקית, הושקעו 2.9 מיליארד שקל ולקראת ספטמבר 2005 יופעל הנמל באופן מלא.

רון ציין, כי הדגש העיקרי בנמל היובל מתייחס להפעלת שלב ב' של הנמל על-ידי גופים פרטיים, דבר שיגרום לתחרות אמיתית בענף. בחברת חנ"י בוחנים את האופציה לגייס את ההון הנדרש למימון הפרויקטים עוד לפני השלמת הדירוג, וזאת על-ידי קטיעת הריבית הסופית לאחר השלמת הדירוג.

בחברה אומרים, כי כיום השוק אטרקטיבי לגיוס וישנה חשיבות רבה לגיוס מוקדם ככל האפשר. ההערכות הן, כי הריבית על האג"ח יהיו במרווחים של 0.3%-0.5% מעל האג"ח הממשלתי.

יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, איריס שטרק, אמרה, כי בשנת 2004 עמד היקף המחזור בנמל על 870 מיליון שקל, כאשר הצפי לשנת 2005 הוא כמיליארד שקל.

תנועת המכולות בנמל עמדה בשנת 2004 על 390 אלף מכולות. הצפי לשנת 2005 הוא כ-460 אלף מכולות ולשנת 2006 - 520 אלף מכולות. לדברי שטרק, 30% מתנועת המכולות כיום עוברת דרך נמל אשדוד, והיעד הוא שכ-50% יעברו דרך נמל אשדוד בטווח של ארבע שנים.

עוד צוין, כי נמל אשדוד יגייס 200 עובדים עד סוף שנת 2005. עד כה גויסו 120 עובדים, מתוכם 15% בני עובדים. בנמל מציינים, כי כיום אין העדפה לבני עובדים ותנאי לקבלה לעבודה הוא עמידה במבחני התאמה.