כתבת ארכיון מ-1991: נגיד בנק ישראל, יעקב פרנקל, נחשב עדיין אזרח אמריקני

(הערת מערכת: כתבה זו פורסמה ב"גלובס" ב-91' וגרמה לנגיד דאז פרנקל לוותר על אזרחותו האמריקנית)

נגיד בנק ישראל, יעקב פרנקל, נכנס לתפקידו ב-15.8.91 והצהיר אז, כי ויתר על אזרחותו האמריקנית. מנקודת הראות האמריקנית, חובת הנאמנות של פרנקל לממשלת ישראל אינה מאפשרת שימשיך להחזיק באזרחות של ארה"ב. לגלובס נודע, שלאחרונה התנהל מגע נוסף בין מחלקת המדינה לפרנקל, באמצעות שגרירות ארה"ב. מסתבר כי ההליך הפורמלי של שלילת האזרחות מפרנקל עדיין לא הסתיים במחלקת המדינה, כך שפרנקל נחשב עדיין אזרח אמריקני. השלב האחרון בתהליך מסוג זה הוא הודעה פורמלית על שלילת האזרחות והחזרת הדרכון.

פרנקל אמר ביום ד' שעבר: "לפני שקיבלתי את המינוי כתבתי למזכיר המדינה ג'יימס בייקר ולשלטונות ההגירה האמריקניים, והודעתי שאני מוותר על אזרחותי. מילאתי לאחר מכן את כל הטפסים, הסברתי, חתמתי, שלחתי, גמרתי. תוכניותי לעתיד הן להישאר כאן. ברוך השם, אני בתחילת הדרך של הנגידות. לא משחקים יו-יו עם אזרחות, עם חיים ומשפחות. כשחזרתי לארץ, נקודה. עניין הוויתור על האזרחות הסתיים פורמלית מבחינתי ביום שחתמתי על הטפסים. לא סביר שהטיפול לא הסתיים. אפילו במערכת מסורבלת כמו זו של ארה"ב, הריונות לא לוקחים יותר מאשר תשעה חודשים".

עד סוף השבוע שעבר סירבה שגרירות ארה"ב להתייחס למקרה. פרנקל פנה לשגרירות וקיבל ביום ה' מכתב, ולהלן חלקים ממנו: "בדיקת התיקים מובילה את הסטייט דפרטמנט למסקנה, שפעלת במידת הוולונטריות והכוונה הדרושים להפסקת אזרחותך בכך שקיבלת את תפקיד הנגיד. בהקשר לדרישת הכוונה, הסטייט דפרטמנט הגיע למסקנה אחרי בדיקה מעמיקה של התיק, שכוונתך, בקבלת תפקיד נגיד בנק ישראל, הייתה לוותר על אזרחותך האמריקנית...מכתבך מ-9.8.91 למזכיר המדינה בייקר מכיל הצהרות המעידות על כוונתך לוותר על אזרחותך האמריקנית".

בתגובה לשאלות על הסיבות לשיהוי, על רקע המינוי הבכיר של פרנקל, השיב הקונסול להסברה, קריסטופר סנואו: "כללית, התהליך אינו נעשה במהירות, כדי לאפשר לאנשים זמן למחשבה נוספת. קיבלנו מברק מוושינגטון שהתקבלה החלטה ראשונית שמר פרנקל עומד לאבד את אזרחותו האמריקנית. על פי התהליך, ניתן למר פרנקל זמן להגיש מידע נוסף אם ברצונו בכך. הוא אמר שאין לו מידע נוסף למסור, והניירות נשלחו לוושינגטון. מר פרנקל פעל לזרז את העניין ואנו פועלים עכשיו במהירות האפשרית. כל איחור עכשיו נובע מהעברת הניירת לוושינגטון. לא היה מצידנו שום שיהוי, ובוודאי לא שיהוי מכוון, בטיפול של מר פרנקל".