תשובה נותן גז: מקבל מבריטיש גז 30.4% באחזקות הקידוחים בחופי חיפה

ישראמקו ובני שטיינמץ יגדילו את חלקם על חשבון בריטיש גז * בהמשך גם יצורף מפעיל זר

יצחק תשובה מרחיב את עסקי הקידוחים. לאחר שבריטיש גז לא הצליחה למצוא שותף לשותפות "גל" לחיפושי נפט, היא נפרדת מהאחזקות לטובת שחקנים מקומיים. החברות דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, מקבוצת דלק שבשליטתו, יקבלו מבריטיש גז 30.4% מאחזקות שותפות גל ללא תמורה כספית. השותפות מתוכננת להתחיל בקידוחים הגדולים מול חופי חיפה.

בעקבות ההצטרפות של תשובה, הוא יהפוך לבעל שליטה משמעותי בקידוחי הגז הטבעי בארץ, והדבר ידרוש את התייחסותו של הממונה על ההגבלים העיסקיים, עו"ד דרור שטרום, שבאחרונה דרש מקבוצת דלק למכור אחזקותיה בקידוחים מד אשדוד ומד יבנה.

כ-25% נוספים מהאחזקות בשותפות יועברו ללא תמורה לקבוצת ישראמקו, שבשליטת קובי מימון, שהיתה שותפה של בריטיש גז בקידוחי גל מאז הקמת השותפות. גם אחזקות אלו היו בבעלות בריטיש גז. בעקבות כך, יגדלו אחזקותיה של ישראמקו בשותפות ל-30.4%.

גם בני שטיינמץ מגדיל אחזקותיו בשותפות על חשבון בריטיש גז מ-5% ל-30.6%. לפני העיסקה עמדה בריטיש גז בראש השותפות עם אחזקות של 80.4% מהמניות.

על-פי ההסכם בין הצדדים, ישראמקו תשמש כמפעילה זמנית של הקידוחים לתקופת ביניים של עד 60 יום. במהלך תקופה זו יפעלו ישראמקו, דלק ואבנר לאתר מפעיל בינלאומי בעל ניסיון שיצורף לקידוחים ויהיה בעל זכויות של עד 25%. אחרי שיצורף השותף הבינלאומי, יעבירו אליו דלק, אבנר וישראמקו זכויות בשותפות על פי חלקן היחסי. השותפות האחרות בקידוחי גל והקטנות יותר יהיו דורגז - 5% ודור כימיקלים - 3.6%.

אם שטיינמץ, דור גז או דור כימיקלים יוותרו על חלק מאחזקותיהם, יועברו מחצית מהזכויות לדלק ואבנר ומחצית לישראמקו. במקרה כזה, המפעיל הבינלאומי יוכל להגדיל האחזקות עד ל-49%.

ההסכם טעון עדיין את אישור בעלי יחידות ההשתתפות בשותפויות דלק ואבנר וכן את אישור הממונה על ענייני הנפט. בתוך כך השותפות הודיעו כי יבקשו מהממונה להאריך את הרשיונות לקידוחי "מיכל" ו"מתן" שאמורים לפקוע ב-2 ביוני.

בריטיש גז החליטה לפרוש מהשותפות לאחר שהגיעה למסקנה, כי ההשקעה המתוכננת בקידוחים של עשרות מיליוני דולרים לא כדאית, בזמן שאין ודאות לגבי מכירת הגז לחברת החשמל.

בריטיש גז הפסידה במכרז חברת החשמל לרכישת גז לפני ארבע שנים. במכרז זה זכתה שותפות ים תטיס.

בשלב מסוים שקלה חברת החשמל בכל זאת לרכוש גז משדות הגז שמצאה בריטיש גז מול חופי עזה, בשותפות עם הרשות הפלשתינית, אך רה"מ, אריאל שרון, הטיל על כך וטו מנימוקים ביטחוניים. בריטיש גז נותרה עם לקוח אחד בלבד - קבוצת אחים עופר. לבריטיש גז נותרה שותפות לקידוחי גז קטנים מול חופי אשדוד, במסגרת שותפות "מד יבנה".