סלקום, גרסת נוחי

מהם הדברים שראה נוחי דנקנר בסלקום, ואשר גרמו לו, בסופו של דבר, לשים עליה תג מחיר של 1.8 מיליארד דולר

באוגוסט 2003 התכנס דירקטוריון סלקום באילת, כדי לשמוע על התכניות האסטרטגיות של החברה. באוויר עמדה תחושה טובה של שינוי חיובי. מצד אחד, ההנהלה התחדשה עם מנכ"ל חדש, יצחק פטרבורג, שהכניס שינוי מרענן בחברה. מן העבר השני, לכנס הופיע נוחי דנקנר, הרוכש הטרי של אי.די.בי ובעל עניין נמרץ בסלקום.

לראשונה מזה שנתיים הציג הדירקטוריון נוכחות פיזית מלאה. התקוות לפריצת דרך, ולהסדר בין בעלי המניות היו בשיאן, אך מהר מאד הבין דנקנר כי לא משיתוף פעולה כזה תבוא הישועה, והבעיות בין בעלי המניות עמוקות מדי מכדי שיסתדרו במפגש אחד.

היחסים העכורים בין בעלי המניות בסלקום היו ידועים לכל, ופגעו לא מעט, לא רק בעניינים פיננסיים, כמו היכולת לחלק דיבידנדים, אלא גם בהתנהלות התפעולית של החברה. תכניות אסטרטגיות שהציגה ההנהלה עוכבו או בוטלו עקב אי הסכמה בין בעלי המניות, וסלקום, מבחינות רבות, קפאה על שמריה וחיכתה לרעידת אדמה, שתשנה את יחסי השליטה בה.

המכרז להפרטת בזק, השתתפות אי.די.בי בו, ולבסוף הפרישה שלה - כל אלה דחפו להסדר בין דנקנר לבלסאות'. גם הסיכום בנוגע לסוגיית הפחתת דמי הקישוריות סייע כאן.

המעניין הוא שהעסקה נעשית בשווי שעל דעת מומחים בשוק התקשורת הוא ראוי ונמצא בטווח שווייה של סלקום, על פי כל הערכות השווי הקיימות. אם כך הוא הדבר, נשאלת השאלה מדוע העסקה לא נחתמה קודם, הרבה קודם. התשובה לכך פשוטה: הדינמיקה של האנשים המעורבים ושל בעלי המניות לא אפשרה הסכם.

אם מביטים בשווי שנקבע לסלקום בעיסקה מגלים כי הוא גבוה בכ- 50% משווי השוק של פרטנר, למרות שלסלקום מספר מנוים לא גדול בהרבה מזה של פרטנר. הפרמיה הניתנת לסלקום נובעת מהרווחים הראויים לחלוקה, הממתינים לבעל השליטה בקופה, ועומדים על 3.3 מיליארד שקל. כולם יכולים להפוך כהרף עין לדיבידנד.

מעבר לכך, החברה סובלת ממינוף חסר, כלומר: המבנה הפיננסי שלה חזק הרבה יותר מזה של פרטנר, מה שמוסיף להבדלי השוויים. בכלל, ניתן לומר על סלקום כי היא סובלת מצרה של עשירים - יש לה כסף, המון כסף, שתקוע בצנרת ורק מחכה לשרברב שייחלץ אותו בזרם אדיר.

בנוסף, סלקום מחכה כבר שנים רבות לרגע בו תונפק בבורסה, והנפקה כזאת תוסיף ליכולת של בעליה להינות מממנה כלכלית, ולהנזיל את אחזקתם בה.

סלקום גם נמצאת בעמדה נחותה מזו של פרטנר בכל מה שקשור למותג ולשירות. אולם, זה גם מה שנותן לרוכש השליטה בה אחיזה לשיפור הביצועים ולהשבחת הנכס, דבר שיוביל לעליית ערכה של סלקום.

לדנקנר יש אחזקות בחברות תקשורת אחרות - נטוויז'ן, ברק, גלובקול ומד-1. בכוונתו להפוך את סלקום לחברת תקשורת, שתתחרה בכל הסגמנטים. חיבור בינה לבין החברות האחרות בקבוצה הוא אך טבעי. את כל אלה וודאי ראה דנקנר כשהחליט לרכוש השליטה בסלקום, והעניק לה תג מחיר של 1.8 מיליארד דולר.