הדנקנרים מבקשים למכור מניות תעשיות מלח ב-30 מיליון שקל נוספים

חתמו עם אקסלנס על הסכם להפצת 4% ממניות החברה * לפני שבועיים מכרו מניות בהיקף דומה

משפחת דנקנר, שמחזיקה בשליטה בחברת תעשיות מלח , רוצה להשתתף בחגיגה בבורסה. המשפחה חתמה על הסכם המקנה לחברת הברוקרים אקסלנס אופציה לרכישת 1.593 מיליון מניות של תעשיות מלח המהוות כ-4% מהון המניות של החברה, בשווי כולל של 30 מיליון שקל. אפשר להבין את הדנקנרים. המחיר של מניות בנק הפעולים - האחזקה העיקרית של תעשיות מלח - נמצא בשיא של השנים האחרונות, מחירי מניות חברת תעשיות מלח עצמה גם הם משייטים במחירי שיא ומה טוב יותר מאשר למכור קצת מניות בשוק ולהיפגש עם מזומנים.

ההפצה העתידית של המניות מצטרפת למכירה בסדר גודל דומה שבוצעה לפני כשבועיים כך שבסך הכול, אם יושלם מהלך המכירה הנוכחי, יימכרו כ-8% מהחברה. מטרת המהלך היא לאפשר לתעשיות מלח לעמוד בקריטריונים של חברות המעוניינות להיכלל במדד תל אביב 100 ולהגדיל את הסחירות במניה. על פי קריטריונים אלו, צריך הציבור להחזיק לפחות בכ-15% מכמות המניות ולאחר מכירת 8% ממניות החברה, תעמוד החברה בתנאי זה. במידה ותעמוד בתנאים הנוספים כמו שווי שוק וכו', תישאר המניה ברשימה המכובדת. לאחר שלפני שבועיים מכרה המשפחה כ-4% היא החזיקה במעט מעל ל-85%. אם תושלם העסקה הנוכחית, היא צפויה להיוותר עם אחזקות של מעט מעל ל-81%.

על פי ההסכם שנתחם עם אקסלנס, תוכל אקסלנס למכור את המניות במחיר שלא יפחת מ-19 שקלים לעומת מחיר השוק היום בבוקר שעמד על 19.99 שקלים. בכל מחיר הגבוה ממחיר של 19 שקל תקבל אקסלנס מחצית מהתמורה. כך למשל במידה ואקסלסנס תמכור את המניות כולן בכ-21 שקל למניה הרי שהיא תרוויח כ-1.6 מיליון שקל מהעסקה. אבל לאקסלנס אין את כל הזמן שבעולם כדי לנסות להפיץ את המניות של תעשיות מלח, שכן תוקפו של הסכם האופציה יפוג בסוף חודש ספטמבר השנה.

מימוש המניות בתעשיית מלח נעשה לאחר שכל ניסיונותיה של משפחת דנקנר להגיע להבנות בתוך עצמה לגבי מכירת השליטה בחברה עלו בתוהו. שמו של מאיר שמיר, מבעליה של חברת מבטח שמיר, הוזכר לאחרונה כמי שמעוניין לרכוש את השליטה בחברה לאחר מגעים שהוא מנהל יותר משנה. בסופו של דבר לאחר שכותרות העיתונים כבר מכרו את תעשיות מלח לשמיר, הוציאה תעשיות מלח הודעה לפיה המגעים שנוהלו עם שמיר הופסקו ולא הבשילו לכדי משא ומתן.

תעשיות מלח מודל 2005 שונה בתכלית מכפי שנראתה החברה לפני כשנתיים, כשחוב כבד בגין רכישת מניות בנק הפועלים העיק על החברה. לאחר שהאשראי הבנקאי קטן ולאחר שהושג מימון מחדש להלוואה מבנק לאומי ופריסתה מחדש, מצבה של החברה טוב בהרבה. עובדה זאת, יחד עם התוצאות המצוינות שמספק בנק הפועלים בשנה וחצי האחרונות ויחד עם רווחי השיא שהוא צפוי לדווח עליהם ברבעון הראשון של השנה, שינו את מצבה של תעשיות מלח.

זו העסקה השנייה בסגנון דומה אותה מתכוונת אקסלנס להוציא אל הפועל. בעבר חתמה אקסלנס על הסכם דומה עם רועי גיל ואיתן אלדר בקשר לאחזקותיהם במניות הכשרת היישוב. אז רכשה אקסלנס 1.3 מיליון מניות של הכשרת היישוב מגיל ואלדר וקיבלה אופציה לרכישת ייתרת אחזקותיהם של השניים בחברה - אופציה שלא מומשה בסופו של דבר. מי שרכש את המניות בצורה ישירה מידיהם של גיל ואלדר היה דווקא אילן בן דב, מבעליה של חברת סאני.

חברת תעשיות מלח סיימה את שנת 2004 עם רווח נקי של 100.9 מיליון שקל, לעומת 40 מיליון שקל בשנת 2003. הרוב המכריע של הרווחים מגיע כמובן מהאחזקה במניות בנק הפועלים, כך שבשנת 2004 הכירה החברה ברווחים של 175 מיליון שקל מכורח אחזקתה במניות הבנק, אבל הנתון המשמעותי יותר בדו"חותיה של החברה הוא ירידת היקף ההלוואות שנטלה בגין רכישת השליטה בבנק הפועלים, אשר עומד על 1.08 מיליארד שקל, לעומת 1.38 מיליארד שקל בשנת 2003.