חודורקובסקי הורשע ב-4 סעיפים; נוסח פסק הדין אינו מרמז על הקלה בעונש

הקראת פס"ד תימשך מחר וגזר הדין אמור להינתן בתוך יום עד שבוע, כמעט בוודאות 10 שנות מאסר

מיכאיל חודורקובסקי, לשעבר האיש העשיר ברוסיה עם הון שהוערך ע"י המגזין פורבס ב-15 מיליארד דולר בשנת 2003, הורשע היום (ב') בבית משפט מחוזי במוסקבה בארבע מתוך שבע האשמות שבגינן הוא נעצר באוקטובר 2003 והועמד למשפט ביוני 2004.

פרשת מעצרו של יו"ר ומנכ"ל חברת הנפט הגדולה ביותר ברוסיה לשעבר, יוקוס אויל, היא פרשה פוליטית-כלכלית שמעוררת תשומת לב רבה בעולם המערבי בכלל, ובקרב משקיעים זרים ומקומיים ברוסיה בפרט. פסק דינו של חודורקובסקי אמור היה להינתן ב-28 באפריל, אך נדחה להיום, כנראה עקב טקסי 9 במאי לציון מלאת 60 שנים לנצחון על גרמניה הנאצית.

חודורקובסקי נמצא אשם בגניבה תוך קשירת קשר, גרימת נזק לזכויות קניין באמצעות הונאה, רשלנות במילוי צו ביהמ"ש והעלמת מס אישית. ביחד עם חודורקובסקי נקבע היום גם פסק דינו של פלטון לבדב, שותפו לשעבר, שגם הוא הורשע באשמת הונאה, בבית המשפט המחוזי משצ'נסקי במוסקבה. הפרטים הללו נמסרו לכתבים ע"י יורי שמידט, עורך דינו של חודורקובסקי.

הקראת פסק הדין תימשך מחר, מסרו דוברי ביהמ"ש, ובכך תגיע לשיאה הדרמה המשפטית של הפרשה שטלטלה את מחירי הנפט ושוקי ההון במוסקבה, וגרמה לצניחה של 97% במניית חברת הנפט יוקוס, שבשיאה נסחרה בשווי של כ-40 מיליארד דולר.

חודורקובסקי, בן 41, ולבדב, בן 45, שניהם בעלי מניות בחברת האחזקות מנטפ שהשתלטה על 40% מיוקוס בשנת 1995, מכחישים את ההאשמות נגדם. התביעה דורשת עשר שנות מאסר לכל אחד מהם, ואילו ההגנה דורשת זיכוי מוחלט.

חודורקובסקי ושותפיו (בהם השלושה שנמלטו לישראל לפני מעצרו: ליאוניד נבזלין, מיכאיל ברודנו ו-ולדימיר דובוב ומתגוררים בה כיום) ניסו לצמצם את מעורבות הקרמלין בסקטור האנרגיה, תיכננו למזג את יוקוס עם חברות נפט מערביות, ומימנו פוליטיקאים מן האופוזיציה לנשיא ולדימיר פוטין.

דוברים אמריקנים ואירופים ביטאו בעבר דאגה ביחס למידת מחויבותו של הנשיא פוטין לדמוקרטיה לאחר מעצרם של חודורקובסקי ולבדב, והגשת תביעת מס בסכום פנטסטי של 28 מיליארד דולר ליוקוס, בגין השנים 2000-2004.

"חודורקובסקי חצה הרבה קווים אדומים", אמר מנהל שותף קרן שמושקעת במניות מזרח אירופיות בחברת ראיפיזן קפיטל מנג'מנט בווינה, "הוא ניסה להשיג השפעה פוליטית, וזאת טעות גדולה ברוסיה. גזר הדין אמור לשגר מסר שכל התערבות פוליטית ע"י אליטת העסקים ברוסיה תיענש בחומרה".

עורך דינו של חודורקובסקי, יורי שמידט, מסר לכתבים שפסק הדין מנוסח "בסגנון החריף ביותר", ולכן הוא אינו מעלה על דעתו הקלה כלשהי בעונש שיוטל על מרשו. על פי אחד מעוזרי ביהמ"ש, שהתראיין לבלומברג בשבוע שעבר, כתיבת גזר הדין עשויה להימשך אפילו שבוע ימים. פרקליט אחר של חודורקובסקי מסר בחודש שעבר שההמתנה לגזר הדין עשויה להימשך שלושה ימים.

בשבוע שעבר מסרה התביעה הכללית במוסקבה שהיא תגיש גיליון אישום נוסף נגד חודורקובסקי ולבדב, בטענה שהם הלבינו מיליארדי רובלים.