מתחיל עידן הארבעים ומשהו

חלוקת התפקידים במשפחת עופר, בעקבות רכישת השליטה בחברה לישראל, מגדילה ומבססת את שכבת דור הבנים בתפקידי הניהול הבכירים בקונצרנים. לא תמיד זה הצליח, אצל עופר זה מתחיל באופטימיות

מתחלף דור בעולם העסקים הישראלי. התוספת האחרונה: עידן עופר, 43, בנו של סמי עופר, ימונה ליו"ר החברה לישראל. הוא מצטרף לאודי וליאון רקנאטי, שקיבלו את השרביט מרפאל רקנאטי, וליונתן קולבר, שקיבל את השרביט מצ'ארלס ברונפמן. ברקע עוד מספר לא מבוטל של אנשי עסקים בולטים, שבנו אימפריות או מיני-אימפריות כלכליות, בכללן כניסתו של אלכס לנדסברג לנעלי אביו, ברונו, בעל השליטה בסנו, כניסתה של עופרה שטראוס לנעלי אביה מיכאל, בעל השליטה בשטראוס ובעלית, כניסתו של דני זלקינד לנעלי אביו, גרשון, בעל השליטה באלקו והשק"ם, רז שטיינמץ שהתברג לעסקי אביו דני, השולט בין השאר באמפ"ל ועוד דוגמאות רבות. בפועל, כבר לא שולטים במשק הישראלי בני 70-60. היום כולם בני 40 עד 50, חלקם אף צעירים מכך.

לא בכל המשפחות זה מתאפשר, ולכן הולכת וגוברת התופעה של אבות המסדירים את ענייניהם עוד בחייהם. תד אריסון, למשל, חילק את כל עסקיו בחייו: הבן מיקי חולש על העסקים בחו"ל, בראשם חברת הספנות קרניבל קרוז. שלמה נחמה חולש על העסקים בארץ. שרי אריסון-דורסמן עוסקת בפעילות התרומות של המשפחה. שני הילדים קיבלו כמיליארד דולר כל אחד מהאב. הכל מסודר. לא צפויים עימותים עתידיים.

אך יש לא מעט משפחות בהן מתקשה האב להעביר את השרביט לבניו. לעיתים הדבר נובע, מה לעשות, מ"היעדר כישורים טבעיים מתאימים בדור הצעיר". לעיתים זה נובע מחוסר יכולתו ונכונותו של האב להיפרד מהשרביט. בדרך כלל מדובר במשפחות בהן היחסים סבוכים ועכורים. באופן בלתי נמנע מביאה, במקרים אלה, פטירתו של האב, לחשיפת כל "התחלואים". לא מעט עסקים התמוטטו או נחלשו בשל סכסוכים משפחתיים שהתעצמו עם מות אבי המשפחה, או, לחלופין, בשל חוסר היכולת של הבנים "להרים" את העסק.

חוסר יכולתו של משה בורנשטיין ז"ל, ששלט בטמפו, להסדיר את היחסים המשפחתיים והחלוקה המתאימה בחייו, הביאה לאינספור סיכסוכים אחרי מותו, שבאופן בלתי נמנע גם גרמו נזקים עסקיים קשים לטמפו. משפחת אייזנברג, שמכרה בסוף השבוע שעבר את השליטה בחברה לישראל, היא דוגמא בולטת לכך. משפחת עופר, שרכשה ממנה את השליטה היא דוגמא בולטת לכך שאפשר גם אחרת.

האחים סמי ויולי עופר עלו לישראל מרומניה ב-1924. בשנת 69' יצרו חלוקה ניהולית בעסקים שבנו, עד אז בעיקר עסקי ספנות: סמי נסע ללונדון והחל בפיתוח וביסוס עסקי הספנות של המשפחה בעולם. יולי נשאר בישראל ופיתח את עסקי המשפחה כאן.

שני ילדים נולדו לסמי, עידן ואייל (48). שני ילדים נולדו ליולי, דורון (43) וליאורה (45). הילדים, קרובים בגילאים, שמרו על קשרים הדוקים מאז ילדותם המשותפת בחיפה. שם, אגב, הכירו את אודי אנג'ל שגדל עימם, ולימים נישא לליאורה והפך מחבר קרוב של דורון, אייל ועידן, לבן משפחה ממש. החברות הקרובה וההערכה ההדדית לא נפגמו גם בעקבות גירושיו מליאורה.

בהתאם לחלוקה המשפחתית המסודרת, עידן ואייל נכנסו בהדרגה לעסקי אביהם, סמי, בעוד ילדיו של יולי ואנג'ל נכנסו לעסקים בישראל. אייל ועידן עזבו עם משפחתם את ישראל בגיל צעיר יחסית ועברו להתגורר בלונדון. אייל הספיק לסיים את בית הספר הריאלי בחיפה ולשרת בצבא בגולני ובחיל האויר. עם סיום שירותו הצבאי הצטרף לאביו בלונדון, שם סיים לימודים באטלנטיק קולג' ולימודי משפטים באוניברסיטת לונדון.

על אף שהמשפחה עברה להתגורר בלונדון, שב עידן לישראל לשירותו הצבאי, אותו עשה כמפקד ספינת דבור בחיל הים. לאחר שירותו הצבאי השלים תואר ראשון בכלכלה וספנות באוניברסיטת חיפה, ואז הצטרף למשפחתו בלונדון, שם סיים תואר שני במינהל עסקים בלונדון ביזנס סקול.

במשפחת עופר לא מתחילים מלמעלה. בהתאם לכך, עברו הילדים מסלול הכשרה ארוך. ילדיו של סמי עבדו על אוניות המשפחה, החל מעבודת כפיים בחדרי המכונות והסיפון ועד לעבודות פקידותיות שונות. בשלב מסויים החל אייל להתמחות בתחום הנדל"ן. מקורבי המשפחה אומרים, כי הוא המומחה המשפטי והמוח מאחורי כל עיסקאות הנדל"ן הגדולות של המשפחה בעולם. שנים לא מעטות בילה בניו יורק, משם ניהל את עסקי אביו באזור. כיום הוא משמש כיו"ר משותף ב"מילר גלובל", קרן הון להשקעות בנדל"ן בארה"ב, וכדירקטור ברויאל קריביאן, חברת שיט תענוגות שבשליטת המשפחה.

בשנות שהותו הרבות בניו יורק הפך אייל מעורה בפעילות חברתית ובפעילות צדקה. פעילות זו הביאה אותו להיכרות קרובה ואף ידידות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ששהה אז בניו יורק. קירבה זו היא שעמדה, כך נראה, מאחורי החלטת בני המשפחה לשתף בשמחתם, עם רכישת השליטה בחברה לישראל, גם את נתניהו. בסמוך לחתימת העיסקה נסעה כל המשפחה לביקור אצל ראש הממשלה. זה, מן הסתם, בירך על העיסקה.

עידן, האח הצעיר, שהה בשנים האחרונות בהונג קונג ובסינגפור, משם ניהל את עסקי המשפחה באזור. לפני פחות משנתיים, עם שובו של אייל ללונדון, העתיק עידן את מגוריו לניו יורק. עידן נשוי לחברת ילדות מחיפה, רומי. לשניים ילדים צעירים. במסיבת העיתונאים שקיימה משפחת עופר בתחילת השבוע הודיע סמי כי בנו, עידן, יעתיק את מגוריו לישראל בעקבות רכישת החברה לישראל. בשיחה לאחר מכן אמר עידן: "ברגע שקלטתי שאני מדבר עם הילדים שלי בעברית והם עונים לי באנגלית, הבנו, אני ואשתי, שצריך לקבל החלטות".

עידן, כך מתברר, תכנן את שובו עוד לפני שעלתה עיסקת החברה לישראל על הפרק. הוא נמצא בימים אלה בעיצומה של בניית ביתו בארסוף, שכונת הווילות המפוארת ליד שפיים. במקביל, מיקם עצמו במשרדים החדשים והמפוארים של הקבוצה מעל קניון רמת אביב. אנג'ל ועידן עופר יושבים זה מול זה בחדר ענק, בעל רצפת פרקט מבהיקה, שכל קירותיו זכוכית המשקיפה אל הים.

בין עידן עופר ואודי אנג'ל יש ידידות ארוכת שנים, חופשות משותפות, בילויים ועבודה משותפת וצמודה, מאחר ואנג'ל מכהן כמנכ"ל חברת הספנות בעוד עידן רכש את נסיונו כפעיל ביותר בעסקי הספנות של הקבוצה בעולם. עידן החל בחודשים האחרונים לשהות תקופות ארוכות יותר בארץ. אמנם רשמית בישראל הוא מכהן רק כיו"ר אופקי אנרגיה, חברה העוסקת בהקמת תחנות כוח בישראל, אך בשנה האחרונה החל להיכנס למעורבות רבה יותר בעסקי הקבוצה בישראל, בין השאר בחברת יוזמה.

עידן ודורון עופר, לצד אודי אנג'ל, היו הכוח המניע שעמד מאחורי עיסקת רכישת החברה לישראל. מדובר בקונצרן שעניין את המשפחה זמן רב, אך לא נוצרה הזדמנות עסקית לרכשו עד השבוע שעבר.

על אף שעידן הגביר מעורבותו בעסקי המשפחה בישראל, היה חשש, כי שובו לישראל יפר את האיזון העדין שיצרה המשפחה: סמי וילדיו בחו"ל - יולי וילדיו בארץ. ההזדמנות לרכוש את החברה לישראל איפשרה פלטפורמת עסקים חדשה בישראל, לצד העסקים הקיימים. בפלטפורמה זו כבר לא יחפשו איזון והפרדה. כאן יתאחד הדור הצעיר לניהול משותף. אודי, דורון, עידן, אייל וליאורה, ישתפו פעולה בעסק בו יש מקום לכולם. תארים רשמיים כבר יש לכולם בארץ (אייל ימשיך להתגורר בחו"ל). עכשיו יש גם לעידן עופר.

מלבד קשריו ההדוקים עם בני משפחתו, עידן עופר לא בילה את מרבית שנות בגרותו בישראל. לכן, מלבד מעט ידידים, כמו בני שטיינמץ (שכנו בארסוף) וחברי ילדות מחיפה, הוא יעשה עתה, למעשה, את צעדיו הראשונים בעולם העסקים הישראלי. הוא נחשב על ידי מכיריו כאינטליגנטי ביותר ובעל חושים עסקיים טובים. כל מי שנתקל בו בעבר או בהווה מזדרז לומר, כי על אף גילו הצעיר, לא מדובר במקרה בו "התפקיד גדול עליו". יד ביד עם חברו אנג'ל, שעל אף גילו הוא כבר שועל ותיק ומשופשף בעסקים כאן, צפוי עידן עופר לזכות לנחיתה רכה - בניגוד לקודמו, ארווין, אליו, כך אומרים, כבר מזמן הפסיקו להתייחס כאל "בן של...".

מה שבטוח הוא, שההתחלה מבטיחה: עידן, יחד עם אנג'ל ודורון עופר, בסיוע עו"ד רם כספי, הצליחו לבצע את אחד התרגילים העסקיים שעוד ידובר בהם זמן רב: כיצד גנבו החבר'ה הללו, בני 40 פלוס, את החברה לישראל מתחת לאפו של הקונצרן הקנדי, במהלך שהתחיל ונגמר בפחות מ-24 שעות. גם ותיקים ומבוגרים ממנו הרימו גבה בהשתאות