פרשת הריגול התעשייתי: המשטרה חושדת שאמדוקס הזמינה פריצה למחשבי "גלובס"

(עדכון) - אמדוקס מכחישה * נעצרו 11 חוקרים ו-9 מנהלים, בהם בכירים ב-yes, פלאפון, סלקום וקב' מאיר * בזק: גם אצלנו נגנבו מסמכים

בית משפט השלום בת"א התיר היום (א') לפרסם פרשה של ריגול עסקי-תעשייתי בין כמה מהחברות הגדולות במשק, במסגרתה נעצרו 20 בכירים בחברות שונות וכן מנהלים ועובדים בשלושה ממשרדי החקירות הגדולים בארץ.

בפרקליטות מנהלים מגעים לחתום על הסדר טיעון עם החוקר אלכס ויינשטיין, ששירת 10 שנים בשב"כ והצטרף באחרונה כשכיר למשרדו של צביקה קרוכמל. ככל הידוע, ויינשטיין "זימר" בחקירתו וסיפר לחוקרים רק מעט ממה שידוע לו על דרכי השתלת הסוסים הטרויאנים ו"שאיבת" המידע. ויינשטיין מבקש כעת, לקבל הקלה בסעיפי האישום בהם יואשם, ובתמורה הוא יודה במיוחס לו וישתף את המשטרה בכל מה שאינה יודעת, לדבריו.

פרקליטו, עו"ד בני כץ, מכחיש את הדברים. "איננו מנסים להגיע לשום הסדר טיעון. מרשי שיתף פעולה ומסר בחקירתו את כל אשר ידע. מעולם לא עלתה הצעה מטעמו או מטעם המשטרה לשמש כעד מדינה או למסור עדויות נגד אחרים".

על-פי החשד, משרדי החקירות הציעו ללקוחותיהם מודיעין עסקי על החברות המתחרות, בהן גם חברות הנסחרות בבורסה, תוך שימוש באמצעים לא חוקיים, ובהם השתלת "סוס טרויאני" (רוגלה) במחשבי החברה המתחרה.

עד כה נעצרו בפרשה 11 מעובדי ובעלי משרדי החקירות, והם נתונים עדיין במעצר. בנוסף, נעצרו סמנכ"ל הכספים של חברת Yes, כתי מוריה; מנכ"ל "מאיר חברה למכוניות" (יבואנית וולבו), עוזי מור; מנכ"ל חברת "מפעיל", יורם כהן; מנהל מחלקת מודיעין עסקי בפלאפון, שי רז; וכן מנהל מחלקת מודיעין עסקי בסלקום, עופר רייכמן. רז ורייכמן שוחרו, השלושה האחרים נתונים עדיין במעצר. סך הכל נעצרו עד כה תשעה מנהלים, בחמש חברות.

כמו כן, בשעות אחר הצהריים היום (א') זומן מנכ"ל סלקום, יצחק פטרבורג, למתן עדות במשטרת מרחב ירקון. אבנר קז ואור שחר, בניהם של יעקב שחר וישראל קז - בעלי חברת הרכב מאיר - שוחררו היום למעצר בית, מוגדרים עדיין חשודים בפרשה.

דעה: ריגול תעשייתי? ככה זה בחיים

חדירה גם ל"גלובס"

על-פי החשד, גם חברת תמי 4 הזמינה מידע על המתחרה, מי עדן, אולם טרם נעצר איש בהקשר זה.

המשטרה חושדת, כי ריגול תעשייתי התבצע גם בעיתון "גלובס", ע"י חברת ההיי-טק אמדוקס . החקירה מתנהלת בשיתוף משטרות אנגליה וגרמניה ובסיוע האינטרפול. אמדוקס מכחישה את החשדות.

דובר אמדוקס ישראל מסר בתגובה: "הדובר מאשר כי החברה התקשרה עם משרד חקירות הנחשד בפרשת הריגול העסקי. יש לציין כי אמדוקס ישראל התקשרה עם משרד זה למקטע מצומצם של ייעוץ וסיוע במניעת הדלפות. החברה מעולם לא הזמינה מהמשרד אינפורמציה מתוך כלי תקשורת זה או אחר, לרבות 'גלובס'".

בין החברות שידוע שנפגעו עד כה: שטראוס-עלית, חברת הכבלים Hot, מפעילת הסלולר אורנג', יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס, משרדי הפרסום שלמור אבנון עמיחי, ראובני פרידן, משרד יחסי הציבור של רני רהב, חברת מי עדן, שקם אלקטריק, אייס קנה ובנה, זוגלובק, מל"מ מערכות וחברת "צילומעתיק".

עוזי מור כהן יורם מוריה כתריאל

נפגשים בבית המשפט. עוזי מור מוולבו, כהן יורם, מנכ"ל מפעיל, ומוריה כתריאל מחברת יס

הפתעה לא נעימה לאמנון ז'קונט

הפרשה החלה בחודש נובמבר 2004, אז נדהם לגלות איש שוק ההון בעבר והסופר-יועץ בהווה, אמנון ז'קונט, כי פרטים מהספר שהוא כותב התפרסמו ברשת האינטרנט בטרם יבשה הדיו על הנייר. אשתו, יועצת הזוגיות ורדה רזיאל-ז'קונט, ניגשה עימו למשטרה להגיש תלונה.

המשטרה פתחה בחקירה, שלימים זכתה לשם הקוד "מירוץ סוסים", ולקחה לבדיקה את מחשבו הביתי של ז'קונט. בבדיקה התברר, כי במחשב הושתל "סוס-טרויאני" (רוגלה), שבאמצעותו נשלחו מהמחשב מסמכים ותמונות לשרתי FTP, המשמשים לאיחסון קבצים, בארץ ובחו"ל. הרוגלה היתה מתוחכמת למדיי, ואפשרה לשולח גם להשתלט על המחשב הנגוע.

נא להכיר: רוגלה

מחקירת המשטרה עלה, כי הרוגלה הוחדרה ע"י הודעת דואר אלקטרוני. באמצעות עזרים טכנולוגיים, איתר צוות המיחשוב של מפלג ההונאה את יצרן התוכנה, מיכאל האפרתי (41), לשעבר איש היי-טק תושב בת-ים, וכיום בעל חברה הנע על קו אנגליה-גרמניה. החוקרים, אגב, לא הופתעו משום שאפרתי הוא הגרוש של בתה של רזיאל-ז'קונט.

החוקרים הישראלים, בשיתוף האינטרפול וצוותי המחשב של משטרות לונדון וגרמניה, איתרו עשרות שרתי FTP בארץ ובחו"ל, כולל בארה"ב, שעל-פי החשד, אליהם הועברו חומרים שנגנבו ממחשבים אחרים. לאחר שעיינו בחלק מהקבצים, הבינו החוקרים את היקף הפרשה.

על-פי החשד, הרוגלה הוחדרה למחשבים רבים של חברות מסחריות, באמצעות משלוח הודעת דוא"ל או ע"י צריבתה על-גבי תקליטור, ושליחתו כ"הצעה עסקית" לקורבנות התמימים. די היה בהכנסת התקליטור למחשב כדי להתקין את הרוגלה, מבלי ידיעתו של המתקין. במשטרה אומרים, כי אצל רבות מהחברות שנפגעו נמצא תקליטור מעין זה.

בחינה מעמיקה יותר של המסמכים שנתגלו בשרתי ה-FTP, ושנעשתה מכוח צו בית משפט, העלתה כי האפרתי ייצר את המתכונת הנוכחית של הרוגלה עבור שלושה משרדי חקירות פרטיים מהגדולים בארץ: "מודיעין אזרחי", "קרוכמל חקירות מיוחדות" ו"פילוסוף-בללי".

"בדרך זו של ריגול תעשייתי", אומרים במשטרה, "אספו החוקרים הפרטיים מידע רב עבור לקוחותיהם, שעל-פי החשד הינם חברות מתחרות".

חשוד קורבן
YES HOT
לא ידוע אייס
אמדוקס גלובס
תמי 4 מי-עדן
לא ידוע מלמ מערכות
לא ידוע עלית-שטראוס
מאיר חברה למכוניות צ'מפיון מוטורוס
מפעיל צילומעתיק
סלקום ראובני-פרידן
פלאפון וסלקום רני רהב
לא ידוע שלמור-אבנון-עמיחי
לא ידוע שקם אלקטריק



חקירה גלויה - ובין יבשתית

ביום שלישי הוחלט במשטרה להפוך את החקירה לגלויה. משטרת לונדון עצרה את האפרתי וחשוד נוסף בייצור התוכנה והפצתה. במקביל, שוטרי מחוז ת"א עיכבו לחקירה 11 מעובדי משרדי החקירות: ממשרד קרויכמל נעצרו סא"ל (במיל') צביקה קרויכמל, עופר פריד, יגאל ויינשטיין, אלכס ויינשטיין, אייל אברמוביץ' וחיים זיסמן; ממשרד מודיעין אזרחי נעצרו המנכ"ל איציק רט והעובד אסף זלוטוקובסקי; ממשרד פילוסוף-בללי נעצרו הבעלים אליעזר פילוסוף ואברהם בללי.

העצור ה-11 הוא בנו הקטין של אחד מבעלי המשרדים, שבעת שנערך החיפוש בבית אביו, אמר לחוקרים כי הוא ממהר לבית הספר. בפועל, הוא נתפס במשרדו של האב, שם על-פי החשד ניסה להשמיד ראיות. הוא הובא בפני בית משפט לנוער, לשם הארכת מעצרו.

במקביל למעצרים, פשוט השוטרים על בתיהם של החשודים והחרימו עשרות מחשבים, עשרות אלפי מסמכים וצילומי מסך, שעל פענוחם הם שוקדים בימים אלה.

צביקה קרוכמל הוא בכיר לשעבר במשטרה הצבאית החוקרת ואף עמד בראש צוות החקירה המיוחד שחשף את "פרשת רמי דותן". בפרסומי משרדו, נאמר כי המשרד עוסק ב"מודיעין עסקי - איסוף מידע על מתחרים, ספקים ולקוחות", וכן ב"איתור עברייני אינטרנט". גם רבים מהעצורים האחרים הם חוקרי משטרה, שב"כ ומח"צ לשעבר.

העבירות המיוחסות לרוב החשודים הן הכנת והפצת נגיף מחשב, חדירה לחומר מחשב, האזנות סתר, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הגנת הפרטיות. במשטרה מדגישים, כי כל היירוטים הישירים את קבצי מחשב ומסמכים הם בגדר האזנת סתר אסורה.

במהלך החקירה נזכרו במשטרה, שלפני שנים ספורות אותם חשודים הציעו למשטרה עצמה את הטכנולוגיה שבבסיס הרוגלה, לשימוש לגיטימי, אולם היא לא התאימה לצרכיה. באחרונה, נוהל מו"מ לסירוגין ובמשטרה בחנו את יישומי התוכנה.

בשל מורכבותה ורגישותה של החקירה, היא לוותה לכל אורכה ע"י פרקליטות המדינה ופרקליטות מחוז ת"א. מפלג ההונאה קיבל סיוע מהיחידה המרכזית של משטרת ת"א, אגף חקירות ומודיעין במטה הארצי וחוקרי מחשב מכלל יחידות המשטרה.

עם הפיכת החקירה לגלויה, החלה המשטרה לפנות לחברות נוספות כדי "לבשר" להן את הבשורה המרה, שנפלו קורבן לריגול תעשייתי. במשטרה אומרים, כי מדובר בחברות בתחום התקשורת, משרדי פרסום ויחסי-ציבור, חברות אבטחה, וחברות בורסאיות מהמובילות במשק.

עדכון ברמת המקלדת

ראש מפלג ההונאה, סנ"צ אריה אידלמן, אמר כי ייחודה של הרוגלה הוא בכך ש"היא לא רק חודרת למחשב ושולחת לך חומר לאן שרק תרצה, אלא היא גם מאפשרת לך להשתלט עליו לגמרי, וכך למשל לשנות ולמחוק קבצים. היא גם איפשרה לראות בזמן אמת מה אתה מקליד במקלדת". לדבריו, היקף המעורבים בפרשה ויכולותיה של התוכנה הם "יוצאי-דופן".

בעקבות ריבוי המקרים בהם נעשה שימוש באינטרנט ומחשבים לצרכי פשיעה, החליט מפקד המחוז, ניצב דוד צור, להגביל את צוות המיחשוב במפלג ההונאה, המונה כעת שני חוקרים בלבד, ובקרוב ייפתח קורס להכשרת חוקרים נוספים.

את יצרן הרוגלה, מיכאל האפרתי, לא ניתן היה להעמיד לדין אילולי היה מעורב גם בהטמנתה במחשבים אחרים, בתיקון באגים שלה, וכן בשירות ותמיכה שהעניק לחוקרים הפרטיים. במשטרה חושדים, כי האפרתי היה מתאים את הרוגלה ללקוח, כך שתוכל לענות לצרכיו. המחיר ללקוח היה כ-2,000 ליש"ט (17 אלף שקל) למחשב לחודש, כולל התמיכה.

מאחר שמדובר בתוכנה שהותאמה ללקוחות, היא לא זוהתה ע"י אמצעי אבטחת המידע. רפ"ק אידלמן: "זו לא תוכנה נפוצה שיצרני האנטי-וירוס נאלצו למצוא לה פתרון".

במשטרה אומרים, כי ניתן לומר בוודאות שבישראל נעשה שימוש ברוגלה בשנתיים האחרונות לפחות. אחד הדברים הראשונים שנבדקו הוא, האם נעשה ברוגלה שימוש כדי לחשוף את התכתובת הפנימית בזכיינית ערוץ 2 "טלעד", שפורסמה לפני המכרז, לכאורה בניסיון לפגוע בסיכוייה. התשובה היתה שלילית.

מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב דוד צור, הסביר את ההתלבטות מתי לעבור לחקירה גלויה. "מצד אחד, רצינו לאסוף עוד ראיות נגד החשודים, אבל מצד שני, ידענו שבכל יום שעובר, הנזק שנגרם לעוד גופים הוא גדול, שהרי הם לא יודעים שחדרו אליהם".

לדבריו, "הפרשה חשפה טפח מתחום הונאות האינטרנט, שיכול לגרום לנזקים כבדים בהיבט הכלכלי, מעבר להיבטים האחרים".

הקורבנות והחשודים - תגובות

פרטנר (קורבן): "אנו המומים מהממצאים המתפרסמים. אנו בטוחים כי משטרת ישראל עושה כל מאמץ כדי לגלות את הגורמים שפעלו להשגת המידע ולרדת לחקר האמת".

פלאפון (חשוד): "לחברת פלאפון ולעובדיה אין כל קשר להשגת מידע בדרכים בלתי חוקיות. החברה ועובדיה הופתעו מן הפרסומים האחרונים והם ישתפו פעולה עם המשטרה לבירור העובדות בפרשה זו".

שטראוס-עלית (קורבן): "ביום חמישי נודע לנו לראשונה ממשטרת ישראל על הנושא. ביום שישי בבוקר הציגה לנו משטרת ישראל במשרדינו, חומרים ועובדות מתוך החומרים שנאספו. אנחנו לומדים את המשמעויות מבחינתנו, ככל האפשר. אנחנו מברכים את משטרת ישראל על גילוי הפרשה. כמו כן, בשלב זה הדברים מדברים בשם עצמם ואנחנו מבקשים שלא להגיב מעבר לכך".

רני רהב (קורבן): "משטרת ישראל הודיעה לי כי פושעים ישראליים הפעילו סוס טרויאני נגד עשרות חברות במדינת ישראל. וביניהן גם כנגד החברה שאני עומד בראשה . למזלי החומרים הסודיים של החברה נשמרו תמיד מחוץ למחשבים . כידוע לכם במשרדי החברה נהוגים נוהלי בטחון קפדניים ביותר, כמו מצלמות במעגל סגור, מערכת אזעקות המחוברת 24 שעות ביממה למוקד אבטחה, מערכת אבטחה למחשבים מהטובות בעולם. אבל, כנגד סוס טרויאני אין דרך להילחם, וזאת משום שתוכנה זו שמורה לסרטים של ג'יימס בונד, מטריקס,מלחמת הכוכבים וכיו"ב".

"תודתי נתונה לחוקרים המופלאים של משטרת ישראל שרק בזכותם הסוס הטרויאני מוגר. אנו תקווה שהחוק ישים ידו על הפושעים. אם הדבר היה תלוי בי האשמים היו מובאים אל הגרדום", הוסיף רהב.

חברת הלווין yes (חשוד): "אם היו עבירות על החוק הן נעשו בניגוד מפורש להוראת החברה. yes לא הסתפקה בהתקשרותה עם חברת החקירות בהוראה בעל-פה, אלא החתימה את חברת החקירות על התחייבות חד-משמעית לפעול אך ורק לפי החוק". בחברת הלווין אומרים, כי בהסכם עם חברת החקירות נאמר "(חברת החקירות) מתחייבת בהסכם זה, כי היא וכל הנוטלים מטעמה חלק בביצוע הסכם זה, פועלים ויפעלו אך ורק בהתאם לכל דין".

באשר לסמנכ"ל הכספים, כתריאל מוריה, אומרים ב-Yes כי "אנו מאמינים שהליכי החקירה והבירור הנערכים לגביו, יעלו שהוא פעל בדיוק לפי החוק".

חברת מפעיל בע"מ (חשוד): היו"ר יוסי צבילינגר אמר בתגובה, כי "החברה פונה לצורך התקשרויות עסקיות רק עם חברות מהשורה הראשונה ואשר ברור מעבר לכל ספק כי התנהלותם ישרה, ומכאן בטוחים מעבר לכל ספק בניקיון כפיו וביושרו המקצועי והאישי של יורם כהן המנכ"ל.

פרקליטתו של כהן, עו"ד אסתר בר-ציון, אמרה כי החברה פעלה כחוק וכי כהן שיתף פעולה מלא עם חוקריו, והמציא את כל הראיות והמסמכים שנדרש להם. לדבריה, "מפעיל" פנתה לחברת "מודיעין אזרחי", הנחשבת לחברה מובילה בתחום החקירות בישראל.

גם ב"מפעיל" טוענים, כי מייד עם ההתקשרות עם החברה ולמען הסדר הטוב והסר ספק, הוחתמו נציגי "מודיעין אזרחי" ע"י נציגי "מפעיל", על כך שהם מתחייבים לעבוד באמצעים כשרים ואך ורק על פי החוק, ומעבר לכך לא ניתנו הנחיות נוספות. "לאנשי מפעיל לא היה שמץ של מחשבה או סיבה לחשוד שדברים נעשים באופן לא תקין או לא חוקי", אומרת עו"ד בר-ציון.

היא הוסיפה, ש"לא ייתכן לבוא בדיעבד למזמין שירותים ולייחס לו חשדות פליליים, אם וכאשר יש טענות לגבי דרך עבודתו של נותן שירות כזה או אחר".

חברת מאיר (חשוד): פרקליטו של עוזי מור, עו"ד גיורא אדרת, אומר כי חברת "מאיר" ומור פעלו כחוק וללא רבב. הוא מכחיש את טענת המשטרה, לפיה על מור היה לדעת שהמידע שסיפקה להם "מודיעין אזרחי" הושג בדרכים בלתי כשרות. אדרת אומר, כי "עוזי מור שיתף פעולה עם חוקריו והסביר כי החברה עובדת עם 'מודיעין אזרחי' תקופה ארוכה של כ-10 שנים, שהתחייבה במפורש ובכתב כלפי 'מאיר', לפעול אך ורק באמצעים כשרים וחוקיים. לאנשי 'מאיר' לא היה שמץ של חשד ש'מודיעין אזרחי' פעלה באופן לא תקין".

עוד מסר ע"ד אדרת, כי כל ניסיון לטפול בדיעבד על מזמין שירותים שפעל בתום לב, חשדות פליליים בגין מעשים של נותן השירות הוא מעשה אבסורדי ונועד לכישלון.

נשיא חברת "מאיר", יעקב שחר וישראל קז, מסרו כי הם "בטוחים מעבר לכל ספק ביושרו המקצועי והאישי יוצא הדופן של עוזי מור המשמש כמנכ"ל הקבוצה, ובניקיון כפיו".

בזק: מסמכים שלנו נמצאו אצל החברות המתחרות

מספר עובדים בכירים בחברת בזק זומנו למשטרה, כדי "לזהות מסמכים סודיים של בזק שנמצאו אצל גופים מתחרים ולהעריך את מידת הנזק הצפוי לבזק כתוצאה מכך". כך הודיעה היום בזק לבורסה.

בהודעה נאמר, כי מעבר לכך, "לבזק לא היה עד כה, ואין כל מידע בנוגע לחקירה זו ולנושא החקירה למעט זימון למשטרה, למתן עדות בלבד" של העובדים הבכירים.

בזק אומרת, כי "תמשיך לבחון את הנושא, כמו גם את צעדיה באשר לחומר הסודי שלה שנמצא כאמור אצל גופים מתחרים, ותשוב ותדווח על כל מידע מהותי נוסף שיגיע לידיעתה בעניין זה".

החברה ציינה את הכחשותיהן של חברות הבת שלה, Yes ופלאפון, על חלקן בפרשה.