יוניקרדיטו ו-HVB במו"מ מיזוג לבנק מס' 1 במרכז ומזרח אירופה

הבנק השני בגודלו באיטליה, יוניקרדיטו איטליאנו, מנהל מו"מ לרכישת הבנק הגרמני HVB גרופ. אם תצא העסקה את הפועל, יהיה זה המיזוג חוצה הגבולות הגדול ביותר בתולדות מגזר הבנקאות האירופי.

היום (ב') פרסם HVB, הפועל ממינכן, הודעה שבה נאמר שעדיין לא הושג כל הסכם, וכי "עדיין שוררת אי-וודאות משמעותית" לגבי תוצאות המו"מ. יוניקרדיטו ו- HVB הודיעו על המו"מ ביניהם לאחר שמניית HVB זינקה ב-5.2% תוך יומיים בשל ספקולציות על הצעת מחיר. כעת משקף מחיר המניה שווי שוק של 18.9 מיליארד דולר ל- HVB.

אם יצליח מנכ"ל יוניקרדיטו, אלסנדרו פרופומו, לרכוש את HVB, תיצור העסקה את הבנק העשירי בגודלו באירופה, שינהל נכסים בהיקף של 733 מיליארד אירו (918 מיליארד דולר). הבנק הממוזג יהיה גדול יותר מקרדיט סוויס השוויצרי. הרכישה גם תעניק ליוניקרדיטו שליטה בבנק אוסטריה קרדיטנשטלט, שמספר לקוחותיו במזרח אירופה עומד על 10 מיליון.

"היתרון העיקרי של העסקה הוא שהיא תיצור את הבנק מס' 1 במרכז אירופה ומזרחה, שגודלו יהיה כמעט פי שניים מגודלו של הבנק המערב אירופי הניצב מתחתיו ברשימת הבנקים הגדולים", כתב בשבוע שעבר סטיוארט גראהם בעדכון למשקיעים.

בשלוש השנים האחרונות הפסיד HVB, שנוצר לפני שבע שנים ממיזוג בין היפו-בנק ובאיירישה פריינסבנק, יותר מ-5.7 מיליארד אירו, ונשען על רווחי בנק אוסטריה, הפועל מווינה. בינואר הודיע HVB כי ביצע הפרשה בסך 2.5 מיליארד אירו בגין השקעותיו בנדל"ן בגרמניה.

העסקה, שהיקפה צפוי לעמוד על 18.9 מיליארד דולר, תהיה עסקת המיזוג חוצת הגבולות הגדולה ביותר בתולדות מגזר הבנקאות האירופי. עד כה החזיקה בתואר זה העסקה שבמסגרתה רכש אשתקד הבנק הגדול בספרד ובאמריקה הלטינית, סנטנדר סנטרל היספנו, את הבנק הבריטי אבי נשיונל תמורת 15.2 מיליארד דולר.