תסיסה בשגרירות ישראל בוושינגטון בשל "חקירה מוטה" של השגריר איילון ו"הדלפות מגמתיות" מנציבות שירות המדינה

דיפלומטים קובלים: אלי סער, קצין מנהלה אזורי של משרד-החוץ, ליווה חוקר של נציב שירות המדינה בתשאול עובדי השגרירות

בשגרירות ישראל בוושינגטון מורגשת תסיסה בגלל "חקירה מוטה" שמנהלת נציבות שירות המדינה לבדיקת טענות נגד השגריר דני איילון ואשתו אן ובגלל "הדלפות מגמתיות" מהפרוטוקולים של החקירה, לדברי גורמים בשגרירות.

הגורמים אמרו, כי הדלפות מהחקירה, שניתן להן אמש פומבי בערוץ 2, מצביעות על כך שהחוקרים אפילו אינם משתדלים להפגין יומרה לאובייקטיביות.

השגריר איילון עצמו אמר לגלובס, כי הוא מבקש לא להגיב.

נציבות שירות המדינה מנהלת למעשה שתי חקירות: האחת עוסקת בטענות לגבי התנהגותה של אן איילון, אשת השגריר, כלפי עובדי שירות לא ישראליים במעון הרשמי של בני הזוג ובטענות לגבי נהלי עבודה של השגריר; החקירה האחרת עוסקת בטענות לגבי מעורבות לכאורה של ג'ודי ניר מוזס שלום, אשת שר החוץ, במאמצים לפטר את לירן פטרזיל, עוזרו האישי של השגריר.

דיפלומטים בשגרירות הביעו מורת רוח ואכזבה מהעובדה, שנציג של משרד החוץ נלווה לחוקר של נציב שירות המדינה ונכח בתשאול עובדי השגרירות, למרות ששר-החוץ, סילבן שלום, הוא למעשה צד בשתי החקירות. מדובר באלי סער, קצין מנהלה אזורי שמוצב בקונסוליה הישראלית בניו-יורק.

"חלק מהאנשים סרבו להיחקר", אמר דיפלומט. "אלה שרואיינו, היססו האם לומר דברים חיוביים על איילון מהחשש שהדבר יפגע בסיכויי קידומם במשרד החוץ. היתה הרגשה ששלום מביט בהם דרך העיניים של סער". לדבריו, מזוהה סער עם אנשי שלומו של שר החוץ במשרד בירושלים ונוכחותו בתשאול היא הוכחה לכך שהחקירה איבדה את עצמאותה.

דיפלומט אחר אמר, כי התרשם שהחוקרים באו עם לוח מטרה מסומן מראש. לדבריו, כל אימת שהשמיע התבטאויות חיוביות על השגריר, הן לא נרשמו, או שתומצתו במילה או שתיים. המתשאלים ניסו למקד את השיחה לאפיקים שליליים בלי הפוגה, לדבריו.

תוצאות החקירה הזו כבר כתובות, למרות שהיא טרם הסתיימה", אמר הדיפלומט.

ההדלפה בדיווח של ערוץ 2 כאילו איילון ניסה להשפיע על עדים לפני החקירה עוררה מרירות מיוחדת בשגרירות. שלושה דיפלומטים שונים אמרו לגלובס, כי איילון כינס את כל צוות השגרירות למחרת ההכרזה על התחלת החקירה והורה לכל העובדים לשתף פעולה עם הבודק מטעם נציב שירות המדינה, לא להסתיר דבר ולומר את כל האמת. איילון הביע ביטחון שהבדיקה תחשוף את האמת והדגיש שאין לו מה להסתיר.

על הדלפה אחרת בדיווח, שלפיה הציע איילון להעלות שכרם של עובדים מקומיים שיזימו את הטענות נגד אשתו, אמרו מקורות בשגרירות שהטענה מופרכת מעיקרה מפני שלאיילון, כלכל שגריר, אין כל סמכות לעסוק בשכר עובדים, להעלותו או להורידו.

אשר להדלפות כאילו זקף איילון הוצאות לא מוכרות לחשבון תקציב השגרירות אמרו המקורות, כי כל הוצאה שרשם השגריר קיבלה אישור מכל הגורמים המוסמכים ולא הוגשה לו שום תלונה על חריגה. איילון התלוצץ לפני אחד המקורות שהוא משוכנע שלו היה מזהה משרד החוץ הוצאה בלתי מוכרת, היא היתה מנוכה זה מכבר ממשכורתו.

בשגרירות לא אהבו את ההדלפה שאן איילון ניצלה את תקציב השגרירות להעסקת עובדת שתסייע בארגון חגיגת בת מצווה לבתם, זוהר. המקורות הדיפלומטיים אמרו, שבת-המצווה נעשתה אירוע ציבורי בהשתתפות גורמים בכירים בממשל, בקונגרס ובקהילה היהודית. משפחת איילון נשאה בכל ההוצאות, גדולות וקטנות, לרבות דמי משלוח ההזמנות. המעורבות היחידה של השגרירות היתה שהמזכירה החברתית בלשכת השגריר ארגנה את רשימת המוזמנים, כפי שמקובל בכל פונקציה חברתית שבה מעורב השגריר. גם לכך התקבלו אישורים מהגורמים שמוסמכים לתיתם.

אחד המקורות אמר שרווה נחת לפחות מהדלפה אחת: שנציב שירות המדינה מבקש לצרף נציג של פרקליטות המדינה לחקירה. "השגריר איילון דרש זאת מזמן", אמר המקור.

המקורות הדיפלומטיים משתדלים להדגיש שהעבודה בשגרירות מתנהלת כסדרה, ללא שוום הפרעות. אתמול נפגש איילון עם השר לביטחון המולדת, מייקל צ'רטוף, והציע לו להקים קבוצת עבודה משותפת לישראל ולארה"ב לטיפול בנושאי לוחמה בטרור, לרבות הגנה על כלי טיס. צ'רטוף נענה להזמנה לבקר בישראל.