רונלד כהן: יש להעניק הטבות מס נוספות לחברות שיתרמו לקהילה

לדברי כהן, הכלכלה בסקטור הפרטי אמנם פועלת בשוק ליברלי ותחרותי, אבל הסקטור הפרטי צריך גם לקבל על עצמו אחריות חברתית

חמישה מהלכים יעודדו עסקים לתרום לקהילה ולהשקיע בחברה. כך אמר רונלד כהן, יו"ר קר אייפקס, בכנס "גלובס" ו"מעלה" על מעורבות חברתית-עסקית. לדבריו, מעורבות חברתית יכולה וצריכה להיות מהכלכלה הישראלית.

המהלך הראשון שמונה כהן הוא זיכוי ממס בגין השקעה בפרויקטים למען החברה. ההמלצה השנייה של יו"ר אייפקס היא הקמת קרנות הון סיכון שיתחייבו להשקיע 25% ממשאביהן באזורים העניים ביותר. המהלך השלישי שממליץ כהן לנקוט נוגע לתחום הפילנטרופיה לנזקקים. כהן ממליץ לקבוע תמריצים בתחום המיסוי למי שיתרום לנזקקים, וציין כי בארה"ב כבר נקבע מדיניות בנושא ויש הרבה הטבות מס לתורמים.

המלצה נוספת של כהן מדברת על עידוד המערכת הבנקאית להשקיע בקהילה. "צריך להבטיח זרימת הון למערכת הבנקאית לאזורים הכי בעייתיים כי זהו הדבר המשמעותי ביותר", אמר כהן. ההמלצה האחרונה של כהן נוגעת ליצירת שיתופי פעולה בין החברות העסקיות הממשלות.

"רק שילוב של כל הגורמים יחד יכול ליצור מנוע שיקדם את ההשקעות החברתיות", אמר כהן.

כהן גיבש את חמש ההצעות הללו עבור צוות משימה לקידום קהילות חלשות בבריטניה. "לפני 5 שנים קיבלתי טלפון משר האוצר הבריטי גורדון בראון שביקש ממני להוביל הצוות. כמי שמקדיש את רוב זמנו ליזמות בכלכלה גדולה וצומחת נעניתי לאתגר מתוך תחושה שצריך ליצור מערכת שתעודד יזמות על מנת לקדם את החברה כולה ולא רק החלקים החזקים שבה".

לדברי כהן, הכלכלה בסקטור הפרטי אמנם פועלת בשוק ליברלי ותחרותי, בו הארגונים מעודדים תחרות והולכים כל העת לכיוון של הפרטה. אבל הסקטור הפרטי צריך גם לקבל על עצמו אחריות חברתית.

בעולם הקפיטליסטי מודדים את ביצועי החברות לפי קריטריונים ברורים. כהן מסביר שבעולם החברה הדבר הרבה יותר מסובך, כי קשה מאוד למדוד גורמים חברתיים כמו איכות חיים וקישורי עבודה. "אבל בכל זאת צריך למצוא את הכלים הנכונים שבהם נוכל למדוד אם ההשקעות החברתיות הביאו ליצירת משרות חדשות ולהגדלת המכירות", אמר כהן.