נחמה רונן תרוץ לכנסת בראש "קול הסביבה"; "קשר שתיקה בין פוליטיקאים וראשי רשויות"

טוענת: "בכל שנה מתים בישראל 1,500 איש מזיהום כלי רכב. מתקן פי-גלילות מסוכן"

נחמה רונן הודיעה היום (א') כי החליטה לרוץ לכנסת בראש רשימת 'קול הסביבה' במטרה להתמנות לאחר הבחירות לשרה לאיכות הסביבה.

רונן הבטיחה, כי תפעל להרחבת סמכויות המשרד לתחומי אנרגיה ומים, המצויים כיום במשרד התשתיות, לדבריה, מסיבות פוליטיות ולא משיקולים ענייניים. "צריך להרחיב את סמכויות המשרד ולקחת ממשרד הפנים, ובעיקר ממשרד התשתיות את מה שקשור למשק המים ולאנרגיה. בכל העולם תחומים אלה מתועלים דרך העיניים הסביבתיות. המצב כאן שונה משיקולים פוליטיים ולא מנקודת המבט של הסביבה", היא ציינה.

מפלגת 'קול הסביבה' החלה בשיתוף פעולה עם כל הגורמים המגדירים עצמם ירוקים, להוציא את מפלגת הירוקים בתל-אביב. רונן ציינה, כי היא תמשיך לשתף פעולה "עם כל מי שירצה לשתף פעולה". לדבריה, מפלגת הירוקים אינה מפלגה ארצית, ועדיף שתשלים את הקדנציה ואז תציג את הישגיה לציבור. "אשמח לסייע לה מהכנסת", היא הוסיפה.

לדבריה, היא תנהל מגעים עם המועמדים לראשות הממשלה ותבחן את עמדותיהם בשאלת איכות הסביבה, ורק אז תחליט במי תתמוך.

רונן אמרה, כי ויתרה על מקום שני מובטח בצומת והחליטה להתמודד בנפרד כדי "לפרק את הפצצות הסביבתיות המתקתקות". לדבריה, המשרד לא זכה לתשומת לב מירבית מאף שר, והיה למעשה "עצם" שזרקו לפוליטיקאי שעמד בראשו. גם בממשלה הנוכחית לא קיבל המשרד עדיפות, ותקציבו זהה, למעשה, להעברות הכספים לישיבות. "את סדר העדיפויות הזה יש לשנות, אולם בהבנה", היא ציינה.

רונן גם תקפה את הפוליטיקאים, שאינם מוכנים להשקיע בתכנון לטווח הארוך, אלא בתכנון המביא לפירות תוך קדנציה. "מדינת ישראל עברה את הקו האדום בתחום איכות הסביבה, ואין לנו שום פריבילגיה להמשיך כך".

לדבריה, קיים קשר של שתיקה בין פוליטיקאים לראשי רשויות להסתרת הסכנה האמיתית הנובעת מבעיות איכות הסביבה. "החלטתי לצאת למלחמה ולהפר את קשר השתיקה. שהציבור יידע מה מאיים עלינו מבפנים, לא רק מעבר לגבולות".

רונן ציינה, כי 1,500 איש נפטרים בישראל בשנה כתוצאה מזיהום אוויר, הנגרם מכלי רכב. "בתי הזיקוק מייצרים סולר באיכות גבוהה, אולם מוכרים אותו לאירופה ולארה"ב, שם קיים תקן מחמיר. בישראל אין, ואפשר לנסוע בדלקים ירודים". לדבריה, "לא יעלה על הדעת, שדן ואגד עושים לעצמם טסטים במוסכים שלהם".

בחופי הארץ נותרו 40 ק"מ של חול. לדבריה, "אם רוצים שיהיה חול ים לשבת, יש להיאבק בנדל"ניסטים שלכולם קשרים עם השלטון, הם תורמים ואחר-כך נהנים מהקשר עם השלטון ועושים לכיסם". עוד ציינה, כי העתקת שדה דב מערבה נבלמה כתוצאה מקשיים שמערים משרד הביטחון.

פי גלילות, לדבריה, הוא מיתקן יחיד בעולם המשלב דלק וגז באופן קטלני. "התקלה הכי קטנה יכולה להוביל למחיקת איזורים שלמים ולאלפי אבידות בנפש. המיתקן מסכן את תושבי רמת אביב ג', הרצליה ורמת השרון". היא מתחה ביקורת על אי מימוש החלטת הממשלה להעתקת לפחות מיתקן הגז מהמקום.

היא הזהירה, כי זיהום נחלים, כמו הקישון, בו מתנהלים חוגי שיט לילדים, מהווה סכנת חיים. "התרעתי בפני ראש עיריית חיפה ואחרים, וקיבלתי תשובה שאני זורעת פניקה".

"פצצות מתקתקות" נוספות, לדבריה, הן היעדר אתרי פסולת, זיהום מי שתיה, מי תהום, הכינרת, ואפילו כביש חוצה ישראל