נחמה רונן: אלחם נגד הגירסה התכנונית החדשה של פרוייקט המרינה בחיפה

חבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה לרונן: הסקר שהכנתם בנושא שטחים פתוחים הוא זבל

מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, נחמה רונן, נקלעה בסוף השבוע לעימות חריף עם ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע, ועם חבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, פרופ' דני צ'מנסקי מהטכניון. זאת, על רקע סוגיית הקמת פרויקט המרינה בבת גלים בחיפה.

העימות התרחש במהלך כנס של המי"ל שנערך בחיפה, תחת הכותרת: "פיתוח מול איכות סביבה - איום או דו קיום".

רונן אמרה, כי היא תילחם בכל כוחה גם נגד הגירסה התכנונית החדשה של פרויקט המרינה, שתוצג בקרוב בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה. המשרד לאיכות הסביבה תמך לפני שנים ספורות בפרויקט, אך בדיונים הקודמים במועצה הארצית, לפני כחצי שנה, שינה את עמדתו. זאת, בטענה שחלק מהנתונים לגבי הפרוייקט לא היו בידיו.

רונן אמרה: "אסור לאפשר בנייה נוספת בארץ לאורך החוף. המלחמה תהיה מלחמה אמיתית, והמרינה תהיה ספינת הדגל שלנו".

מצנע אמר בכנס: "אני לא מבין את ההתנגדות של המשרד, ומאוד כועס עליו. עשינו עבודה משותפת, שעברה את אישור כל אנשי המקצוע והוועדות התכנוניות, ופתאום המשרד החליט להתנגד. כל עוד תוכניות הן תיאורטיות ובמוזיאונים - אז הכל טוב ויפה. אצלנו, למשל, מדברים על איים מלאכותיים. נראה איזה איים יקומו במדינה הזו עם בירוקרטיה כזו.

"אפילו מ"ר אחד לא נלקח מהתושבים. להיפך - המרינה תוסיף שטחים נרחבים לחופים הפתוחים של חיפה. במועצה הארצית נציג את התפיסה הכוללת שלנו לגבי חופי חיפה, ונודיע היכן נבנה והיכן לא. מי שרוצה לפתח את חיפה חייב לקשר אותה אל הים".

נשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים חיפה והצפון, שמואל גנץ, אמר לרונן: "לא נבחרתם בשביל להתערב בפרויקטים מסוג זה. בשביל זה קיימות ועדות התכנון".

פרופ' צ'מנסקי אמר לרונן: "היה שינוי עמדה של המשרד כתוצאה משיקולים שלא היו מונעים בנתונים חדשים. המשרד אינו מטפל בנושאים הכבדים באמת, כולל אלה שחתמנו באמנות בינלאומיות, ובמקום זה מתעסק בעניינים של ילדים קטנים. גם הנושא של שטחים פתוחים אינו מטופל. הסקר שהכנתם בנושא הוא זבל, והוא נעשה בצורה חובבנית ביותר".

רונן הגיבה: "זה עניין של אבחנה - מהו נושא קל ומהו נושא כבד. המשרד הוא בן 9 בלבד, ועדיין צריך לבנות לעצמו מעמד בממשלה. אנחנו לא כמו בארה"ב, שם סגן הנשיא חרט על דגלו את נושא איכות הסביבה, ושום דבר לא זז בלי זה. לצערי, לא שמעתי את ראש הממשלה הנוכחי ואת ראשי הממשלות האחרים מדברים על נושאי איכות סביבה"