בכירים לשעבר במושב שער אפרים מואשמים במירמה, הפרת אמונים וגניבת כספי חברים

המדינה: הנאשמים רימו את המינהל, התקשרו עם חברה קשורה, העסיקו בתו של אחד מהם ונטלו את כספי הפיצויים בכביש 6

פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) הגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד בכירים לשעבר במושב שער אפרים, באשמת מירמה מול מינהל מקרקעי ישראל.

הנאשמים הם: ישראל וילמובסקי מנתניה, שהיה מזכיר וגזבר המושב ומנהל פרויקט ההרחבה במושב יעבץ בשנים 1993-1996; חיים סבן, מאשדוד שהיה מהנדס המושב; שלום חדד, שהיה חבר ועד המושב; יצחק הרשקו מנתניה, לשעבר חשב המושב; עדה ויוחנן בריגר מכפר סבא, שסיפקו שירותי הנהלת חשבונות למושב; וענת נוימן מניצני, עוז שהיתה אחראית במחלקת המשכנתאות בסניף נתניה של בנק לאומי.

על-פי כתב האישום, המושב פנה למינהל במסגרת פרויקט פיתוח והרחבה, בבקשה להקצות 100 מגרשים למומלצים, אולם צירף לבקשה תצהירים כוזבים.

עלה מהם, כי הסכומים שנגבו ע"י וילמובסקי, סבן וחדד כהוצאות פיתוח היו בסך 75 אלף דולר, ולא כפי שהצהירו למינהל ביוני 1997 בסך 38 אלף דולר. בעקבות כך הודיע המינהל הודיע לנאשמים ולוועד האגודה, כי החליט שלא לאשר את הקצאת המגרשים במסגרת הפרויקט.

על אף עובדה זו, טוענת המדינה, המשיכו הנאשמים בפרויקט תוך התעלמות מהעדר האישור של המינהל. הם התקשרו בחוזים עם בני המושב ועם אחרים מחוץ למושב מבלי ליידע אותם, כי החל מינואר 2000 אין אישור של המינהל לפרויקט.

בכך, נטען בכתב האישום, קיבלו הנאשמים במירמה ובנסיבות מחמירות את הנחת דעתו של המינהל, כי הם פועלים כדין ובהתאם להוראותיו. הם קיבלו

במירמה את אישור המינהל לפרויקט, וקיבלו במירמה ובנסיבות מחמירות כספים העולים על אלה שהמינהל אישר לגבות.

וילמובסקי, סבן וחדד מואשמים עוד בכך שנהגו במירמה והפרת אמונים שפגעה באגודה, בכך שגרמו לה להפר חוזה עם חברת הלה הנדסה ואדריכלות לצורך ביצוע הפרויקט תמורת 23 מיליון שקל, ולהתקשרות שלא כדין עם חברת בן-עד במחיר גבוה יותר של 38 מיליון שקל.

על-פי כתב האישום, חדד היה שותף בחברת בן-עד. הוא פנה לנאשמים ולחברי ועד אחרים במושב ולחץ עליהם להעביר תת הפרויקט לבן-עד. בעקבות כך, חויבה האגודה בתשלום פיצויים של 800 אלף דולר לחברת הלה.

בסעיף האישום המייחס לשבעת הנאשמים עבירות של מירמה וזיוף מסמכים נאמר, כי הם היו מעורבים - כל אחד לפי חלקו - בקבלה במירמה ובנסיבות מחמירות, תוך ניצול מצוקתם של אנשי המושב וחוסר נסיונם, את כספי המשכנתאות מהבנק.

על-פי כתב האישום, וילומובסקי, הרשקו וסבן הבטיחו לאנשי המושב מימון לשיפוץ בתיהם ומימון לרכישת מגרש לבן ממשיך, ושהאגודה תשלם את ההחזרים החודשיים של המשכנתא. בכך הם הצליחו, בסיועם של הנאשמים האחרים, לשכנע 120 חברי מושב לקבל משכנתא. הדבר נעשה באמצעות זיוף תלושי שכר.

ענת נוימן החתימה את הלווים על מסמכי המשכנתא מבלי להסביר להם את משמעות המסמכים; החתימה אותם על הסכמים פיקטיביים עם האגודה; לא טרחה לאמת את פרטיהם; קיבלה העתקים של תלושי השכר; והציעה לווילומובסקי, הרשקו וסבן "לגוון את "מקומות העבודה" כדי שהזיופים לא יתגלו.

סעיף האישום הרביעי מייחס לווילומובסקי והרשקו עבירות של מירמה והפרת אמונים. לטענת התביעה, בין יולי 1998 למאי 2000 שילמה חברת כביש חוצה ישראל לאגודה עבור אנשי המושב פיצויים של 4.74 מיליון שקל. הנאשמים קיבלו את הפיצויים בתוקף תפקידם, אך לא חילקו אותם בין חברי המושב.

לפי סעיף האישום החמישי, וילומובסקי השמיט בשנות המס 1997-2001 הכנסות בסך 3.72 מיליון שקל מעבודתו כשכיר ועצמאי במושבים שער אפרים ויעבץ. להרשקו מיוחסת השמטת הכנסות בסך 644 אלף שקל בגין שירותי הנהלת חשבונות למושב.

וילומובסקי והרשקו מואשמים גם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, בכך שהיו אחראים לרישומה של בתו של הרשקו כעובדת המושב. שולם לה שכר עבודה שלא כדין של 57 אלף שקל, בשעה שהיתה סטודנטית למשפטים. את כתב האישום הגישה עו"ד מינה זמיר. (ת.פ 40178/05).