ארבעה משרדי רו"ח גדולים מתמודדים על בדיקת הבקרות הפנימיות בחברת החשמל

רואה החשבון של החברה הוא משרד פורר-קסירר, והוא אינו יכול להתמודד במכרז זה

חברת החשמל פנתה לארבעה מחמשת משרדי ראיית החשבון הגדולים, בבקשה לקבל הצעות לבצע עבורה בדיקה של מערך הביקורת הפנימית והחיצונית. הבקשה באה בעקבות הוראת רשות ני"ע, שנבעה מטעות חמורה בדו"חות החברה לשנת 2003.

רואה החשבון של החברה הוא משרד פורר-קסירר, והוא אינו יכול להתמודד במכרז זה, משום שמדובר כאמור בין היתר על בדיקת הביקורת החיצונית. לפיכך, פנתה החברה ליתר המשרדים הגדולים: ברייטמן-אלמגור, קסלמן, סומך-חייקין (שהיה רואה החשבון שלה שנים רבות) וזיו-האפט.

בשנת 2003 טעה אקטואר חברת החשמל בחישוב בסיס הגיל לצורך החבויות של החברה לפורשיה. משמעות הטעות היתה מעבר של חברת החשמל בשנת 2003 מרווח של 244.5 מיליון שקל להפסד של 50.8 מיליון שקל. כלומר: מדובר היה בטעות בהיקף של 295.4 מיליון שקל. לאחר שהחברה ורואי החשבון שלה גילו את הטעות, הורתה הרשות לחברה למסור לה בתוך חודשיים דיווח מקיף על מערך הבקרה שלה, ברוח סעיף 404 לחוק סרבנס-אוקסלי. מדובר בעבודת הכנה של רואי חשבון בהיקף של לפחות 100 אלף דולר.

בין הפרטים שנקבעו לדיווח בסרבנס-אוקסלי:

* הכללים לפיהם בודקת ההנהלה את אפקטיביות הבקרות הפנימיות.

* חוות דעת של רואי החשבון על בדיקה זו של ההנהלה.

* גילוי של כל החולשות המהותיות הקיימות בבקרות.

* הערכת השינויים המשפיעים על אפקטיביות הבקרות.

חברת החשמל צפויה גם לפרסם בתוך שלושה חודשים מכרז לבחירת משרד רואה חשבון שיחליף את פורר-קסירר בביקורת הקבועה, ששכר הטירחה בה מוערך במיליון דולר בשנה.

לפי כללי רשות החברות, יש להחליף את רואי החשבון אחת לשש שנים, ואילו משרד פורר משרת את חברת החשמל מזה שמונה שנים. הסיבה העיקרית לעיכוב היא העדר קוורום מספיק בוועדה הציבורית הממנה את רואי החשבון בחברות הממשלתיות.

אם יחתמו השרים בנימין נתניהו וציפי לבני על מינוי נחמה סנה לחברה בוועדה, היא תוכל להתכנס ולבצע את הרוטציה בשורה של חברות, ובראשן חברת החשמל והתעשייה האווירית (גם שם - פורר-קסירר).