לאחר 10 שנות התדיינות: פרופ' וינקו דולנס התרשל רפואית ונושא באחריות לנזקיו של אליהו מסיקה

ביהמ"ש: הנתבע נושא באחריות לניתוח, לטיפול טרם הניתוח ולאחריו; קיים קשר סיבתי בין מחדליו לנזקי התובע

בית המפשט המחוזי בת"א קבע היום כי פרופ' וינקו דולנס נושא באחריות הנזיקית בגין נזקיו של אליהו מסיקה.

מסיקה הגיש לפני עשר שנים תביעה נגד המשיב בגין רשלנות רפואית בעת ניתוח להסרת גידול, שבוצע בו על-ידי המשיב בסלובניה, בעת שהתובע היה כבן 33 נשוי ואב לשניים.

כחודש וחצי לאחר הניתוח, הוטס התובע לישראל ואושפז כשהוא סובל משיתוק בארבעת גפיו והפרעות בנשימה ובבליעה. התובע טען, כי הנתבע נושא באחריות למצבו הרפואי הקשה, עקב התרשלותו בטיפול הרפואי שנתן לו טרם הניתוח, במהלכו ואחריו ותוך הפרת הקשר החוזי שנוצר ביניהם.

לטענת התובע, רשלנות הנתבע באה לידי ביטוי בכך שלא נהג בזהירות אחריות ובמיומנות הנדרשת, וכלל לא בדק אותו טרם ביצע בו את הניתוח. נעדר מבית החולים בשלבים הראשונים שלאחר הניתוח, ומשום כך לא צפה את הופעת הסיבוכים הקשים שנגרמו לתובע, ואשר בעטיים הוא הפך למשותק.

אשר על כן טען התובע, כי הנתבע אחראי לנכות הנירולוגית הקשה שנגרמה לו כתוצאה מהטיפול.

הנתבע טען להגנתו, כי עזב את חדר הניתוח רק עם סיום מלאכתו שם, ולא רגע קודם לכן. וכי האירוע שהוביל לנזקו של התובע היה בלתי צפוי ובלתי נמנע בנסיבות העניין, ולא היתה לו כל אפשרות לשלוט בהתרחשותו.

השופטת, ענת ברון, קבעה, כי הנתבע הוא הנושא באחריות הן לניתוח, הן לטיפול טרם הניתוח ולאחריו, למרות שזה ניתן בפועל ברובו על-ידי שאר חברי הצוות הרפואי בבית החולים.

השופטת קבעה, כי הטיפול הרפואי לו זכה התובע היה בלתי מספק בעליל, וכי הנתבע התרשל בכך שלא ביצע לתובע את בדיקות ההדמיה השגרתיות והמקובלות עם תום הניתוח.

לדברי השופטת הנתבע לא הצליח להרים את נטל ההוכחה הרובץ על כתפיו, כי לא ניתן היה למנוע את נזקי התובע ומשכך, קיים קשר סיבתי בין מחדליו של הנתבע לבין נזקיו של התובע והוא אחראי בגינם.

נוכח התמשכות ההליכים במידה רבה עקב התנהלותו של הנתבע, וניסיונותיו כדברי השופטת, למנוע מבית המשפט לעשות דין וצדק, חייבה השופטת את הנתבע בהוצאות משפט בגין שלב זה של הדיון בסכום של 50 אלף שקל. התיק נקבע לשמיעת הוכחות ושאלת הנזק. (ת.א 823/05).