12 מעריצים

יכול להיות שילדים נכנסו למיטתו של מייקל ג'קסון רק כי היה להם קר... ויכול להיות ששיטת המושבעים פשוט אינה מתאימה לעידן הסלבריטאות החזותית

לאחר זיכויו של או.ג'י. סימפסון ראיתי מערכון של הקומיקאי היהודי-אמריקני ג'קי מייסון, שהלך בערך כך: "עומד אדם ליד גופה, בידו סכין נוטפת דם, בגדיו רטובים בדמו של המת, כל גופו מלא בשריטות - אז יכול להיות שהוא לא הרוצח, יכול להיות שהוא במקרה עבר במקום, יכול להיות שבמקרה הדם נשפך עליו, יכול להיות שהוא בסך הכל רצה לחתוך לחם עם הסכין - כמו שיכול להיות שאני לא ג'קי מייסון, אלא חייזר".

יש אנשים עם הרבה טענות אל המערכת המשפטית בארץ, רבות מהן מוצדקות. אבל הבסיס, השיטה, היא הנכונה ביותר האפשרית, אם האלטרנטיבה היא שיטת המושבעים. מושבעים זיכו את סימפסון מרצח אשתו ואדם נוסף, מייקל ג'קסון, זוכה אמש (ב') מאשמת התעללות מינית בילדים ועוד כמה סעיפים, ומרתה סטיוארט, כוהנת טלוויזיה גדולה, קיבלה חמישה חודשי מאסר על עבירת מס שאחרים מקבלים עליה כמה שנים. ואלה רק שלוש דוגמאות מהשנים האחרונות.

זה גם לא יכול להיות אחרת. יושבים 12 אנשים רגילים, ללא כל הכשרה או ניסיון, ועליהם מוטל לחרוץ את דינם של כוכבי-על בעולם בו אותם כוכבים הם האנשים הנערצים ביותר על רוב הציבור, וזה כולל כמובן את רוב המושבעים. עצם הימצאם בנוכחות אליליהם כל כך מפעימה אותם, עד שהיא חייבת להשפיע על יכולת השיפוט ושיקול הדעת של האדם הממוצע, בעידן בו הסלבריטאים הם השמש שלאורה חיים אנשים כה רבים. עצם המחשבה שג'קסון יישב בתא בבית סוהר, היא בלתי אפשרית עבורם. הם לא מושבעים, הם מעריצים, גרופיס.

ומה עם שופטים מקצועיים? הם לא מושפעים מסלבריטאים? בוודאי, כל אדם מתייחס אל סלבריטאי אחרת מאשר אל אדם שאינו כזה, והשופטים הם בני אדם. אבל בכל זאת, יש לשופטים את הניסיון ואת המקצועיות המעניקים להם יתרון על מושבעים. יש עליהם, על השופטים, גם את מורא הערעור, החשש שפסק דינם יבוטל או ישונה, מה שיכול לפגוע בקריירה שלהם. ולתביעה יש את אפשרות הערעור. אצלנו רשאי בית המשפט הדן בערעור להתייחס גם לעדויות ולעובדות. בשיטת המושבעים הערעור יכול להתבסס כמעט רק על טענות משפטיות, מה שהופך את ההליך הזה לכמעט בלתי רלבנטי.

יכול להיות שילדים נכנסו למיטתו של מייקל ג'קסון רק כי היה להם קר, יכול להיות שהיו לג'קסון מאות קלטות פדופיליות כי מישהו השתיל אותם בחדר המיטות שלו, יכול להיות שמי שהעיד שראה את ג'קסון מתרחץ באמבטיה שלו עם ילדים טעה בזיהוי - ויכול להיות ששיטת המושבעים פשוט אינה מתאימה לעידן הסלבריטאות החזותית, טלוויזיה וקולנוע. נעים לדעת שיש תחום בו אמריקה יכולה לקחת דוגמא מאיתנו.

הוא זכאי

רעיון: להציע למייקל ג'קסון את הזכויות על השיר הישראלי הפופולרי: הוא זכאי, הוא זכאי, הוא זכאי ... וכיו"ב.