ביהמ"ש: כליאת אדם לתקופה ארוכה עד שערעורו יישמע - אינה מאפשרת למערער להשיג את מטרתו

נעתר לבקשת אדם שערער על הרשעתו בעבירות מירמה בניירות ערך וביקש לעכב את ביצוע עונש המאסר עד גמר הליכי הערעור

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קובע, כי כליאתו של אדם לתקופה ארוכה עד שערעורו יישמע - אינה מאפשרת למערער להשיג את מטרת הערעור.

השופט ד"ר עודד מודריק התבקש על-ידי אלון נאור, שהורשע בעבירות של מירמה בניירות ערך ואשר ערער על הרשעתו וחומרת עונשו (מאסר בפועל לתקופה של 20 חודשים) להורות על עיכוב ביצוע המאסר עד גמר הליכי הערעור.

המבקש טען, באמצעות עו"ד ניר רשף, כי אם לא יעוכב עונש המאסר, עלול הערעור בסופו של דבר להיות אקדמי ומיותר. נציגת התביעה טענה, כי מן הראוי לממש את העונש לאלתר. עוד היא טענה, כי סיכויי הערעור אפסיים ועיכוב הביצוע עלול לשדר מסר של פריצת מסגרות ולהקל על נתיבי הפעולה של עברייני ניירות ערך.

השופט ציין בהחלטתו, כי כמעט לעולם לא ניתן לומר שאין לערעור כל סיכוי וכל אימת שקיים סיכוי מסויים, גם אם הסיכוי קטן, מן הראוי לאפשר למערער להעמיד את טענותיו לבירור, שיהיה בו אם ישיג את תכליתו.

לדעתו, כליאתו של אדם לתקופה ארוכה עד שערעורו יישמע אינה מאפשרת למערער להשיג את מטרת הערעור. השופט הדגיש כי במקרה הנדון לא נובעת מן המבקשת מסוכנות לביטחון אדם, לביטחון הציבור או סיכון כלפי ההליך השיפוטי, אולם מאידך סיכוי הערעור אינם טובים.

לדבריו, במצב דברים זה הוא היה צריך לקבל את הבקשה לעיכוב ביצוע כפי שהיא, אלא שב"כ המדינה נקבה בטעם נוסף שהוא בעיניו בעל חשיבות, וכוונתו בכך שדחיית הביצוע לתקופה ניכרת מאוד עלולה לסמן מן התרת רסן כלפי עברייני ניירות ערך בפוטנציה.

בנסיבות אלה, ועל מנת לאזן בין האינטרסים המתנגשים, ובשים לב לכך שככל הנראה מועד שמיעת הערעור אינו רחוק מדי, הורה השופט לעכב את ביצוע עונש המאסר עד יום 15.11.05. (ב"ש 91076/05).