השופט בדימוס דן ארבל: נראה שבמשטרה ובבתי המשפט לא הפנימו את חוק יסוד כבוד האדם

ארבל על משך המעצרים בפרשת הסוס הטרויאני: "צריך להמעיט במעצר עברייני צווארון לבן, גם ב-24 שעות של מעצר אפשר להרוס אדם"

בית משפט השלום בת"א האריך אמש, בפעם הרביעית, את מעצרם של תשעה מהחוקרים שנעצרו בפרשת הריגול העסקי. אלה עצורים כבר 23 יום, ואם לא יוגש נגדם כתב אישום בתוך שבוע, יידרש אישור מהיועמ"ש כדי לבקש להאריך את מעצרם עוד.

- בעבירות צווארון לבן לא נהוג להושיב חשודים במעצר זמן כה רב.

השופט בדימוס, דן ארבל: "אינני יכול להתייחס למקרים הספציפיים, משום שהם בדיון משפטי. אני מניח שלשופטים היו שיקולים משלהם, אבל אין ספק שזה לא נראה טוב. קשה להתעלם מהתחושה שהמשטרה, ואולי גם בתי המשפט, טרם הפנימו את העובדה שחוק יסוד כבוד האדם וחירותו משפיע גם על נושא המעצרים.

"בית המשפט העליון קבע, שבתי המשפט צריכים להיות מונחים ע"י חוק היסוד, למרות שחוק המעצרים נחקק לפניו. ההשפעה היא, שבעבירות צווארון לבן בעצם האנשים אינם מסוכנים לציבור ולעצמם. עילת מעצר זו קיימת בעיקר בעבירות ה'קלאסיות' של אלימות, שוד, אונס, רצח, אלימות במשפחה וכו'. לכן, העילה שנותרה היא שיבוש הליכי משפט, אבל אי אפשר למשוך את זה בלי סוף.

"אי אפשר להחזיק במעצר אנשים שאינם בעלי עבר פלילי, במשך זמן רב. לאנשים כאלה, עצם המעצר הוא בדרך כלל טראומה קשה ביותר. גם ב-24 שעות של מעצר אפשר להרוס אדם.

- האם זו שיטה של המשטרה להפעיל לחץ על הנחקרים?

"התחושה היא שהמשטרה משתמשת ביכולותיה לעצור אנשים, כדי להפעיל לחץ על הנחקרים, יותר מאשר כדי לאפשר חקירה נאותה ללא הפרעה. זה לא נכון לעשות ולא חוקי, והנזק לאנשים הוא גדול מאוד. מה גם, שאחר כך החקירה לא מולידה בכלל כתב אישום, או שהיא מולידה כתב אישום מאוד דליל, לעומת הרעש הגדול שעשו קודם.

"את רוב החקירות אפשר לעשות בלי מעצר. השיטה הזו, שמפעילים מעצר כמעט אוטומטית, לא נראית לי. בארה"ב, אנגליה ובמדינות בעלות שיטת משפט דומה לשלנו, לא עוצרים אוטומטית על כל דבר, אלא רק כשיש חשש למסוכנות או לשיבוש הליכי משפט. המעצר נועד לשרת את צרכי החקירה, ולא להוות מכשיר לחץ או ענישה כלפי הנחקר".

- האם מה שנראה כמו ניסיון התאבדות של מנכ"ל מודיעין אזרחי, אמור להשפיע על שופטי המעצרים כעת?

"אף אחד עוד לא יודע מה קרה שם, אולי הוא נפל ואולי ניסה להתאבד. אבל, לא העניין הספציפי הזה צריך להשפיע, אלא מה שצריך להשפיע באופן כללי הוא הגישה למעצרים. הגישה לא צריכה להיות שהמעצר נועד להפעלת לחץ. ויש לי תחושה שהמשטרה מפעילה לחצים, ולא רק בתיק הזה של הריגול העסקי. בתי המשפט לא צריכים לתת זה יד, ובדרך כלל גם לא נותנים.

"בשביל זה בדיוק יש שופט מעצרים, הוא צריך להבהיר למשטרה שהמעצר צריך להוות אמצעי חקירתי, ולא אמצעי לחץ. המעצר אמור לאפשר לנהל את החקירה ללא הפרעה. ידו של השופט צריכה לרעוד, במיוחד כאשר הוא מסתמך על 'מקורות מודיעיניים' שאינו יכול לבדוק, וכשהחשוד לא יכול לעיין בדו"חות החסויים ולהתמודד עימם.

- אז בעצם, מפלים לטובה את עברייני הצווארון הלבן?

"ישנו הטיעון שהם כביכול מורמים מעם, ואיפה 'מבחן בוזגלו' ביחס לפושעים הקטנים, אבל מה לעשות, שעילת המסוכנות בדרך כלל אינה מתקיימת באנשים שהם חסרי עבר פלילי, וזה לא קשור לשכבה באוכלוסייה ממנה הם באים. ברור שצריך מאוד להיזהר במעצרו של כל אחד, אך במיוחד של מי שאינו בעל עבר פלילי.

"לעומת זאת, דווקא בעבירות אלימות במשפחה השימוש במעצר צריך להיות מוגבר יותר ממה שעושים היום, כי שם יש גם את אלמנט המסוכנות למשפחה שהאיש נמנה עליה, וישנו גם החשש לשיבוש הליכי חקירה, כי אם הגבר משוחרר, הוא נוטה לאיים על האישה והילדים שלא יתלוננו. לעיתים קרובות, תיקים כאלה נגמרים ברצח".