בג"ץ: המדינה תנמק מדוע היא מתנה את תקציבי הבטיחות בתחבורה לעיריית ת"א בוויתור על זכויותיה במקורות

העירייה: החלטת הממשלה לא חוקית והיא מנסה לקחת שלא כדין את נכסי וזכויות העירייה ע"י התניית מתן תקציבים

שופטי בג"ץ אליעזר ריבלין, מרים נאור ואסתר חיות הוציאו היום (ה') צו על תנאי המורה למדינה לנמק בתוך 45 יום מדוע היא מתנה העברת תקציבים לשיפור בטיחות בתחבורה לעיריית ת"א בוויתור של העירייה על זכויותיה בחברת מקורות. בכך נענה בג"ץ לעתירה שהגישה עיריית ת"א באמצעות עוה"ד משה בלטר ולילך רזניק.

העירייה הגישה את העתירה לבג"ץ לאחר שהודיעה לעירייה, כי היא מתנה את העברת הכספים לשיפור בטיחות תחבורה בעיר, אשר היא אמורה להעביר אליה - סכומים המסתכמים בעשרות מיליוני שקלים, בוויתור העירייה על מניותיה וזכויותיה במקורות.

הדרישה באה לאור החלטת ממשלה שהתקבלה ב-2001 אשר קבעה, כי מתן תמיכה ממשלתית לרשויות בארץ תותנה למי שיש לו זכויות במקורות בוויתור על זכויות אלה. ההחלטה מתייחסת לכל המועצות המקומיות והעיריות בארץ אשר בשעתו נדרשו לרכוש מניות במקורות כחלק מפיתוח מפעלי המים שלהם.

העירייה טענה, כי החלטת הממשלה האמורה איננה חוקית וכי הממשלה מנסה לקחת שלא כדין נכסים וזכויות של העירייה על-ידי התניית מתן תקציבים ממשלתיים המגיעים לעירייה בלא כל תנאי, וכי אין לפגוע בנכסי העירייה שיש לה במקורות.

עוד טענה העירייה, כי החלטת הממשלה האמורה מרוקנת מתוכן החלטה של השופט יהונתן עדיאל (כיום בעליון) אשר ניתנה בבית המשפט המחוזי בירושלים. עדיאל אישר תביעה של קיבוצים מושבים ואגודות מים נגד מקורות מהמדינה בתביעה ייצוגית.

התובעים טענו באמצעות באי כוחם, כי הקמת שלוש חברות אחרות באותו תחום שרק לממשלה מניות בה, מרוקנת מתוכן את חברת מקורות כאשר הנפגעים הם בעלי המניות והזכויות האחרים במקורות.