רכבת ישראל תקצץ 680 מיליון שקל מתוכנית הפיתוח בשל חריגה מאומדנים וליקויים בתכנון. כך נודע ל"גלובס".
הרכבת תבטל את תחנת הרכבת ראשון לציון-מערב בעלות של 475 מיליון שקל. בנוסף, תקצץ 125 מיליון שקל שיועדו להשקעה בתשתיות מטענים ו-76 מיליון שקל מתקציב פרויקט חשמול הרכבות.
עוד נודע, כי הרכבת מציעה מודל תכנוני חדש שיוזיל את עלות הקמת התחנות ל-30 מיליון שקל.
הרכבת נדרשה לערוך שינויים בעקבות שני דו"חות של חברת הבקרה האמריקנית פי.בי, שבדקה את תוכנית הפיתוח. מימצאי הביקורת העלו כי תוכנית החומש עלולה להתייקר ב-1.7 מיליארד שקל.
רכבת ישראל הכירה בשלב הראשון רק בפער של 680 מיליון שקל, ולכן הכניסה שינויים בתוכנית הפיתוח ובתקציב של הרכבת ל-2005.
ההשקעה בתוכנית החומש תגיע ל-20 מיליארד שקל, אך כדי לא לחרוג מהתקציב, יבוטלו פרויקטים שכבר תוכננו.
רק לאחרונה השלימה פי.בי את דו"ח הביקורת על כל הפרויקטים שנכללו בתוכנית החומש. מדובר בתוכנית לקידום 33 פרויקטים בהיקף של 20 מיליארד שקל. פי.בי מצאה, כי קיים פער באומדני העלות, ליקויים בתכנון, וכשלים במערך רכש הציוד הרכבת.
פי.בי, לאחר דיונים מול רכבת ישראל, צמצמה את הערכתה ב-500 מיליון שקל וקבעה כי הפער בעלות צפוי להיות 1.2 מיליארד שקל.
בביקורת של פי.בי מתייחסים לשיעור הבצ"מ (ההוצאה הבלתי צפויה). פי.בי, הציעה להגדיל את שיעור הבצ"מ כמקובל בעולם לפי המפתח הבא: בצ"מ של 15% בעלות הפרויקט, בשלב התכנון הראשוני; בצ"מ של 10% בשלב התכנון המפורט ובצ"מ של 7.5% בשלב הביצוע.
תחקיר "גלובס" שפורסם לפני חודשיים חשף כי הרכבת תידרש לערוך שינויים בתוכנית הפיתוח כדי להתמודד עם ליקויים
בתכנון, בהערכת עלויות ובנוהלי עבודה.
התחקיר התבסס בין היתר, על טיוטת הדו"ח הראשון של פי.בי, שקבע כי יש פער של 1.18
מיליארד שקל. עקב הדו"ח הראשוני, רכבת ישראל עידכנה את הבצ"מ ושריינה לעצמה 350 מיליון שקל למרכיב ההוצאות הבלתי צפויות.
רכבת ישראל מסרה בתגובה כי "אין בכוונתנו להגיב על טיוטת ביקורת הנדונה בין הממשלה לחברת הרכבת".
הרכבת מכחישה את האמור ומציינת כי אין בכוונתה להתעמת עם מקורות "גלובס".
יצוין, כי הנתונים האמורים המתפרסמים מתבססים בין היתר על הצעה לתיקון תקציב רכבת ישראל 2005, כפי שהוגשה למשרד התחבורה, למשרד האוצר ולחברת הבקרה פי.בי. מסמך שרכבת ישראל חיברה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.